تاریخ: ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۱۹
بازدید: ۴۱۷
کد خبر: ۱۲۰۳۲۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
نماینده مجلس:

معادن یزد به مسوولیت اجتماعی خود عمل کنند

می متالز - نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت عمل واحدهای معدنی به مسوولیت اجتماعی که بر دوش دارند اشاره کرد و گفت: باید به سمتی برویم که اگر منابع معدنی در محلی به پایان رسید مردم آن منطقه به مشکل برخورد نکنند.
معادن یزد به مسوولیت اجتماعی خود عمل کنند

به گزارش می متالز، محمدصالح جوکار روز پنجشنبه در نخستین نشست تشکیل کنسرسیوم معادن استان با بیان اینکه همه باید نسبت به این موضوع توجه کافی داشته باشیم افزود: رفع این اشکال با عمل به مسوولیت‌های اجتماعی توسط واحدهایی از جمله معادن و فولادها محقق می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه در هیچ کاری نباید انحصار وجود داشته باشد خاطر نشان کرد: اگر تشکیل این کنسرسیوم سبب ایجاد انحصار و مشکل تراشی برای برخی واحدها به ویژه واحدهای معدنی کوچک شود، ایجاد آن اصلا خوب نیست.

این نماینده مجلس ادامه داد: در این رابطه و با توجه به اینکه چهارچوب فعالیت کنسرسیوم باید به گونه ای باشد که مانع تراشی نکند، لازم است فعالیت ها به گونه ای تنظیم شود که تمام شرکت های معدنی حتی شرکت‌های کوچک در آن نقش داشته باشند.

جوکار با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته برای تشکیل فراکسیون معدن و صنایع معدنی در مجلس شورای اسلامی گفت: هیئت رئیسه این فراکسیون در آینده ای نزدیک و با امضای ۶۵ نفر از نمایندگان انتخاب می‌شود.

نماینده مردم یزد و اشکذر، بخش ندوشن و دهستان سورک در مجلس به ظرفیت‌های معدنی استان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه یزد یکی از قطب‌های اصلی معدنی کشور به حساب می آید، این فراکسیون می‌تواند برای استان نقشی بسیار راهگشا داشته باشد.

جوکار به مسائل مطرح شده در ارتباط با مشکلات کارخانه‌های جوار معدنی در زمینه تامین مواد اولیه اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر اقدام قابل توجهی در زمینه اکتشاف صورت نگرفت و همین موضوع سبب شده که کارخانه های ما الان با مشکل مواجه باشند.

رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با بیان اینکه بحث اکتشاف باید به صورت جدی در دستور کار کنسرسیوم معادن یزد قرار گیرد افزود: در این زمینه سوال مهمی مطرح است که چرا ایمیدرو در طول سال های گذشته دست به اکتشاف نزده است.

جوکار بر ضرورت توازن میان شرکت‌های جوار معدنی و نوع فعالیت آنها با معادن اشاره کرد و بیان کرد: اگر به یک محصول از جمله گندله توجه کنیم و از دیگر صنایع جوارمعدنی غافل شویم قطعا با مشکل مواجه می شویم.

از ۵۴۵ معدن استان پنج مورد در مقیاس بزرگ ملی قرار دارد و بقیه در حد متوسط و کوچک هستند که باید حمایت جدی از این مجموعه‌ها برای حفظ و توسعه اشتغال شود.

از میان معادن ملی می‌توان به سنگ‌آهن چادرملو اردکان، زغال سنگ بافق( ۲معدن)، سرب و روی مهدی‌آباد مهریز و اورانیوم ساغند اردکان اشاره کرد.

ذخیره قطعی معادن استان حدود ۲ میلیارد تن برآورد شده است.

 یزد بعد از کرمان دومین استان معدنی و یکی از سه استانی است که بالاترین میزان کشف‌ معدنی کشور را به خود اختصاص داده و در حوزه اشتغال معدنی هم جزو استان‌های برتر است.

حدود ۱۲ هزار نفر به صورت مستقیم در معادن استان اشتغال دارند و یزد رتبه دوم کشور را در ذخیره معدنی و رتبه نخست را در تنوع مواد معدنی به خود اختصاص داده است.

نماینده مجلس: معادن یزد به مسوولیت اجتماعی خود عمل کنند

عناوین برگزیده