تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۱۰
بازدید: ۹۸۸
کد خبر: ۱۲۰۳۲۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سود «شاراک» ۱۳۷ تومان به ازای هر سهم تقسیم شد

می متالز - سود نقدی تقسیمی مربوط به سال ۹۸ توسط مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام به مبلغ یک هزار و ۳۷۰ ریال تصویب شد، این مبلغ به تدریج طبق برنامه زمانبندی پرداخت می‌شود، مبلغ سود سهام مصوب معادل ۱۱ هزار و ۴۷ میلیارد و ۶۸۰ میلیون ریال بوده است
سود «شاراک» ۱۳۷ تومان به ازای هر سهم تقسیم شد

به گزارش می متالز، طبق گزارش سه ماهه حسابرسی نشده شرکت پتروشیمی شازند از جمله فعالیت‌های شاخص و اثرگذار این شرکت در سال ۹۸ می‌توان به امضای قرارداد پروژه متان بالاست اشاره کرد.

اجرای این پروژه در واحد اتیلن اکساید سبب کاهش دما در راکتور، افزایش امکان انتخاب و عمر کاتالیست، افزایش تولید محصول اتیلن اکساید و سود سالانه به مبلغ ۲۹۰ میلیارد ریال خواهد شد.

افتتاح رسمی پروژه بازیافت بخارات بنزین (VRU) با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیون و ۳۰ میلیارد در این سال انجام شد.

شایان یادآوری است با اجرایی شدن این طرح افزون بر جلوگیری از آلودگی هوا محیط زیست از اتلاف سالانه حدود ۶۶۰ و محصولات هیدرو کربن بری به هنگام بارگیری جلوگیری می شود.

طرح‌های توسعه‌ای در دست مطالعه و اجرا

این طرح‌ها شامل پروژه بازیافت بخارات هیدروکربنی ( VRU) , پروژه متان بالاست در واحد E0/EG ، پروژه آب که هدف از اجرای آن ساماندهی و بازیافت آب‌های استفاده شده بر اساس ریشه کمبود آب در منطقه است.

پروژه شامل بهره‌گیری از فناوری RO و افزایش ظرفیت آنیون‌گیرهای خطوط قدیمی آب است که هم‌اکنون به پیشرفت پروژه ۴۴ درصد است.

از دیگر پروژه‌ها می‌توان به پروژه پساب با هدف ساماندهی و بازیافت پساب‌های موجود بر اساس ریسک کمبود آب در منطقه محل استقلال شرکت اشاره کرد این پروژه شامل بهره گیری از فناوری EDR می‌شود.

پروژه تهیه رآکتور تحقیقاتی برای واحد اتوکسیلات در دست آماده اجراست پروژه طرح توسعه اتوکسیلات یکی از پروژه های مهم و سودآور شرکت است که طی مدت کمتر از یک سال به بهره برداری رسید.

این پروژه به‌منظور استمرار تولید و تنوع بخشی گریدهای ویژه برای صنایع بهداشتی، دارویی، آرایشی ،نساجی و کشاورزی است. این پروژه با بیش از ۵۰ گرید محصول جدید به زنجیره تولید احداث شده است.

شایان ذکر است در سودآوری و اشتغال زایی در صنایع پایین دستی تاثیری بسزا دارد، پروژه فوق سبب افزایش تولید به میزان ۳۰ درصد از ظرفیت اسمی آن واحد شده است.

شرکت پتروشیمی شازند اقدام‌های اصلاحی مرتبط باT۴۰۱ الفین را در دستور کار دارد، اهم اقدام‌های انجام شده در این پروژه عبارتند از تهیه مدارک و اسناد مناقصه، برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار طراحی و مهندسی و امضای قرارداد.

آغاز عملیات طراحی مهندسی و اجرای پروژه سبب رفع تنگناهای مرتبط با تولید و افزایش ظرفیت واحد الفین می‌شود.

از دیگر طرح‌های اجرایی این شرکت می‌توان به واحد ۳۰ هزار تومانی تولید پلی اتیلن گریدهای ویژه اشاره کرد.ادامه فعالیت این پروژه مربوط به تعیین تکلیف پروژه استحصال اتیلن از offGas پالایشگاه اطمینان از تامین اتیلن لازم برای استفاده در این واحد است.

شرکت پتروشیمی شازند همچنین تفاهم‌نامه همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک با پتروشیمی تبریز امضا کرده، این پروژه درباره انتقال دانش فنی استحصال بنزین از برش C6 و همچنین کوره‌های خوراک سنگین الفین است.

وضع پرداخت سود

سود نقدی تقسیمی مربوط به سال ۹۸ توسط مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام به مبلغ یک هزار و ۳۷۰ ریال تصویب شد، این مبلغ به تدریج طبق برنامه زمانبندی پرداخت می‌شود، مبلغ سود سهام مصوب معادل ۱۱ هزار و ۴۷ میلیارد و ۶۸۰ میلیون ریال بوده است.

درآمدهای عملیاتی

درآمدهای عملیاتی شرکت در ۳ ماه نخست سال ۹۹ مبلغ ۱۵ هزار و ۵۷۹ میلیارد و ۷۲۵ میلیون ریال محقق شده است.

این درآمد عملیاتی نسبت به سه ماه مشابه پارسال که معادل ۱۸ هزار و ۴۲ میلیارد و ۶۳ میلیون ریال بوده است؛ ۱۴ درصد کاهش یافته است، همچنین این شرکت در حوزه قیمت تمام شده نسبت به سه ماه نخست سال ۹۸ ۶ درصد کاهش داشته است.

این گزارش می‌افزاید سود عملیاتی سه ماه نخست امسال برابر ۳ هزار و ۱۰۷ میلیارد و ۲۲۳ میلیون ریال است. این مبلغ نسبت به سود عملیاتی سه ماه مشابه پارسال که برابر ۳ هزار و ۷۳۱ میلیارد و ۸۲۱ میلیون ریال بوده ۱۷ درصد کاهش داشته است.

مقدار کل درآمدهای عملیاتی سال ۹۸ مبلغ ۶۸ هزار و ۴۰۷ میلیارد و ۹۱۲ میلیون ریال بوده است.

قیمت تمام شده درآمدهای عملیاتی شرکت پتروشیمی شازند معادل ۵۸ هزار و ۶۵۵ میلیارد و ۹۶۹ میلیون ریال برآورد شده است که معادل ۸۶ درصد کل درآمدهای عملیاتی است.

بیشترین درآمد حاصل از فروش این شرکت در ۳ ماهه منتهی به خرداد ۹۹ از محصول پلی پروپیلن بوده است.

این محصول در سه ماه نخست امسال به مقدار ۲۴ هزار و ۹۱ تن معادله ۲ هزار و ۹۶۲ میلیارد و ۹۹۱ میلیون ریال فروش داشته است. که این مقدار نسبت به سه ماه مشابه پارسال از لحاظ حجم و از لحاظ مبلغی چهار درصد رشد داشته است.

بیشترین افزایش حجم و مبلغ فروش نسبت به سه ماه نخست سال ۹۸ متعلق به پلی اتیلن سبک با توجه افزایش ۳۳ درصدی حجم فروش و ۴۵ درصدی مبلغ فروش است.

این محصول در سه ماه نخست امسال به مقدار ۱۸ هزار و ۲۵۶ تن فروخته شده است. درآمد حاصل از فروش آن برابر با یک هزار و ۸۱۹ میلیارد و ۳۷۵ میلیون ریال بوده است.

محصول هیدروکربورهای هیدروژن شده در ۳ ماهه نخست امسال باوجود افزایش حجم ۴۶ درصدی نسبت به سه ماه نخست پارسال با کاهش ۴۱ درصدی درآمد حاصل از فروش روبه‌رو شده است.

شایان ذکر است مقدار حجم فروخته شده از این محصول در امسال ۲۶ هزار و ۷۳۲ تن به مبلغ ۵۶۸ میلیارد و ۶۰۹ میلیون ریال بوده است.

نظرات بینندگان
غلامرضا نورزاد
Iran (Islamic Republic of)
تاریخ : ۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۱
چرا شرکت اعلام سود میکند، ولی روشن نمیکند که سود چگونه به دست سهامداران خواهدرسید؟
عناوین برگزیده