تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۳۰
بازدید: ۲۲۵
کد خبر: ۱۲۰۳۳۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

قیمت مسکن تهران در تیرماه ۱۰.۴ افزایش یافت

می متالز - بانک مرکزی اعلام کرد: میانگین قیمت خرید و فروش یک متر مربع واحد مسکونی در تیرماه ۹۹ توسط بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۲۰۹ میلیون و ۱۰۰ هزار ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه پارسال به ترتیب ۱۰.۴ و ۵۶.۶ درصد افزایش داشته است
قیمت مسکن تهران در تیرماه ۱۰.۴ افزایش یافت

به گزارش می متالز، گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در تیرماه سال ۱۳۹۹ که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر شده است.

بر اساس این گزارش در تیر ماه سال امسال تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۱۴ هزار و ۴۷ واحد مسکونی رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۹۳.۳ درصد افزایش نشان می دهد.

براساس بررسی‌های صورت گرفته توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در تیرماه سال ۱۳۹۹ حاکی از آن است که از مجموع ۱۴ هزار و ۴۷ واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۳۸.۶ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

سهم یاد شده در مقایسه با تیرماه سال قبل حدود ۱.۶ واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت ۱۶ تا ۲۰ سال و بیش از ۲۰ سال افزوده شده است.

توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در تیرماه سال ۱۳۹۹ حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه پنج با سهم ۱۴.۹ درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است، همچنین مناطق ۲ و ۴ به ترتیب با سهم‌های ۸.۷ و ۸.۶ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

برابر این اطلاعات مجموع ۷۳.۱ درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران در تیر ماه امسال مربوط به ۱۰ منطقه شهر (به ترتیب بیشترین فراوانی شامل مناطق ۵، ۴، ۲، ۱۰، ۱۴، ۷، ۱، ۸، ۳ و ۱۵) بوده و ۱۲ منطقه باقی‌مانده ۲۶.۹ درصد از کل تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.

تحولات قیمت مسکن

بررسی‌ها نشان می‌دهد در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت، معادل ۴۵۳ هزار میلیون ریال به منطقه یک و کمترین آن با ۹۶ هزار و ۳۰۰ میلیون ریال به منطقه ۱۸ تعلق داشت، ارقام ذکر شده نسبت به ماه مشابه سال گذشته به ترتیب ۵۱.۸ و ۵۸.۲ درصد افزایش داشته اند.

تحولات اجاره بهای مسکن

بررسی شاخص کرایه مسکن اجاره‌ای در شهر تهران و در کل مناطق شهری در تیرماه سال جاری نشان می‌دهد که نسبت به خردادماه و همچنین تیرماه سال ۹۸ به ترتیب معادل ۲۷.۶ و ۳۱ درصدی افزایش داشته‌اند.

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا حاکی از آن است که واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۳۸.۶ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. ضمن آنکه در ماه مورد بررسی شاخص کرایه مسکن اجاره‌ای در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه قبلو همچنین ماه مشابه پارسال به ترتیب معادل ۲۷.۶ و ۳۱ درصد رشد کرده‌اند.

عناوین برگزیده