تاریخ: ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۳۶
بازدید: ۱۱۲۴
کد خبر: ۱۲۰۴۴۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

ایران ششمین تولید کننده سرب و هشتیمن تولیدکننده فلز جهان است

می متالز - مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران از جایگاه ایران در حوزه تولید فلز و سرب خبر داد و گفت: ایران در حوزه تولید فلز در رده هشتم و تولید سرب رده ششم قرار دارد
ایران ششمین تولید کننده سرب و هشتیمن تولیدکننده فلز جهان است

به گزارش می متالز، وجیه‌الله جعفری در مراسم افتتاح بخش زیرزمینی معدن انگوران در استان زنجان گفت: برای معدن زیرزمینی سولفوره انگوران ۱۲۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ریالی و یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار یورو سرمایه‌گذاری ارزی صورت گرفته و برای ۵۰۰ نفر نیز اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود و اشتغال غیرمستقیم معدن در واحدهای تولیدی، زنجیره عظیمی به دنبال دارد.

وی افزود: از ۲۳۰ میلیون تُن فلز محتوای ذخایر روی جهان، سهم ایران ۱۲.۱ میلیون تُن به میزان ۵.۳ درصد بوده و در رده هشتم قرار دارد.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران یادآوری کرد: از ۸۳ میلیون تن ذخایر سرب جهان، سهم ایران ۳.۹ میلیون تُن به میزان حدود ۴.۷ درصد بوده و در رده ششم قرار دارد.

جعفری ادامه داد: تولید شمش روی در جهان ۱۳.۲ میلیون تُن بوده که سهم ایران ۲۰۸ هزار تن و حدود ۲ درصد است البته ظرفیت اسمی ۴۰۸ هزار تن است اما به دلیل عدم وجود و کمبود مواد اولیه، میزان تولید، کمتر از ظرفیت اسمی است.

وی تولید سُرب در جهان را ۴.۷ میلیون تن خواند و گفت: این میزان در ایران ۱۹۷ هزار تن است البته ظرفیت اسمی ۹۴۰ هزار تن بوده و که برای ۲۰۸ هزار تن هدف‌گذاری شده و برنامه برای افزایش و رسیدن تا ۶۰۸ هزار تن است که تحقق این مهم، نیازمند برنامه‌ریزی است.

۲۱۲ میلیون تن ذخایر کان‌سنگ سرب و روی

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ۸۵ معدن سرب و روی در کشور وجود دارد که ذخیره کان‌سنگ آن‌ها در مجموع ۲۱۲ میلیون تُن شناسایی شده است.

جعفری با اشاره به تاریخچه معدن انگوران،گفت: این معدن از سال ۱۳۰۱ در حال بهره‌برداری بوده و تاکنون ۱۷.۵ میلیون تن مواد معدنی استخراج شده است.

وی با اشاره به وجود ۳.۲ میلیون تن ذخایر در معدن روباز و ۲.۶ میلیون تن در معدن زیرزمینی، یادآوری کرد: ذخایر جدید از این معدن در طول بهره‌برداری، اکتشاف شده و عیار آن نیز تغییر کرده است.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با بیان اینکه بیشترین بهره‌برداری‌ها از سال ۱۳۵۸ آغاز شده است، افزود: از سال ۵۸ تا ۸۵ میزان برداشت باطله از معدن انگوران ۱۹.۲ و از سال ۸۵ تا ۹۸ این میزان ۸۱ میلیون تن بوده است.

جعفری ادامه داد: از مجموع ۱۷.۵ میلیون تُن استخراج مواد معدنی نیز ۴۰ درصد مربوط به بازه زمانی ۵۸ تا ۸۵ و ۶۰ درصد مربوط به ۸۵ تا ۹۸ بوده است.

برداشت سالانه ۱۲۰ هزار تن مواد معدنی

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، شناسایی ذخایر معدن زیرزمینی را ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن خواند و گفت: طبق قرارداد، سالانه ۱۲۰ هزار تن مواد معدنی برداشت می‌شود و عیار متوسط این مواد نیز ۲۸ درصد است.

جعفری در پایان با اشاره به اشتغال ۵۰۰ نفر در معدن روباز گفت: اولین مجوز گردشگری معدنی نیز پارسال دریافت شد و امیدواریم با بازدید مردم از این مجموعه، نگاه به معدن، تغییر یافته و نگاه نرم به حوزه معدن باشد.

عناوین برگزیده