تاریخ: ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۴۷
بازدید: ۳۳۱
کد خبر: ۱۲۰۵۷۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

«تکاب» قطب معادن شمالغرب کشور/ لزوم جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی

می متالز - معادن سنگ های تزئینی و معادن طلا در تکاب سبب شده است، این شهر یکی از شهرهای مهم در زمینه تولید انواع مواد معدنی باشد ولی برای بهره مندی هر چه بیشتر از این معادن در راستای توسعه تکاب، لازم است زنجیره ارزش صنایع معدنی تکمیل شود که احداث واحدهای فرآوری می تواند علاوه بر جهش تولید، زمینه توسعه بخش معادن این شهر را سبب شود.
«تکاب» قطب معادن شمالغرب کشور/ لزوم جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی

به گزارش می متالز، وجود ۲ معدن طلای «زرشوران» و «آق‌دره» در تکاب، سهم 35 درصدی این شهر از استحصال طلای کشور و وجود ۵۹ معدن فعال سنگ در تکاب، سبب شده این شهر به عنوان یکی از قطب‌های مهم کشور در بحث ذخایر معدنی مطرح شود.

با توجه به  توانمندی‌های تکاب در بخش معدن، این شهر می‌تواند به رشد تولید کمک و در سال جهش تولید نقش بسزایی را در ایجاد اشتغال و افزایش تولیدات معدنی ایفا کند، به طوری که با ترسیم نقشه راه معادن می توان در راستای شکوفایی جهش تولید  گام برداشت و علاوه بر رفع محرومیت چندین ساله از چهره این شهر، در راستای تحقق جهش تولید نیز تلاش کرد.

معدن به عنوان یکی از فعالیت‌های اقتصادی و تامین کننده مواد اولیه بسیاری از صنایع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و هر اندازه بخش معدن رشد کند، می تواند بخش های مختلف تولیدی را فعال تر کند به طوری که نقش بخش معدن در رسیدن به اهداف تعریف شده در جهش تولید در کشور بسیار بالاست و تکاب با داشتن ذخایر معدنی به ویژه طلا به عنوان تامین کننده مواد اولیه برای واحدهای فرآوری، از جایگاه بالایی برخوردار است که در صورت توجه هر چه بیشتر به بخش معدن، شاهد توسعه صنایع معدنی و تولید محصول، ایجاد ارزش افزوده و اشتغالزایی در منطقه خواهیم بود که در ادامه منجر به افزایش تولید و جهش تولید خواهد شد که همه اینها در سایه توجه بیشتر به صنایع پایین دستی محقق می شود.

در حال حاضربه دلیل بی توجهی به ایجاد واحدهای فرآوری معادن، تکاب از این ذخایر غنی معدنی هیچ عایدی نبرده و این شهر در محرومیت به سر می برد که توجه به بحث فرآوری مواد معدنی و ایجاد واحدهای فرآوری به کمک سرمایه گذاران بخش خصوصی می تواند ما را در رسیدن به برنامه مد نظر در این زمینه کمک کند.

«تکاب» قطب معادن شمالغرب کشور/لزوم جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی

ضرورت ایجاد واحدهای فرآوری به منظور تحقق جهش تولید در بخش معدن

معاون امور معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با اشاره به توانمندی های تکاب در بخش معدن، به خبرنگار فارس گفت: تکاب در کنار سایر شهرهای استان از جمله خوی و ارومیه یکی از شهرهای مهم استان در بحث معدن است ولی آنچه این شهر را از سایر شهرهای استان متمایز می کند، وجود دو معدن طلای فعال است.

پریسا عابدپور افزود: سالانه شاهد استحصال ۶۶۰ هزار تن کانسنگ طلا از معدن آق دره و ۳۷۵ هزار تن از معدن زره شوران هستیم و معدن طلای «زرشوران» تکاب به عنوان بزرگ‌ترین معدن طلای خاورمیانه به شمار می‌رود که ۳۰ درصد از ذخایر طلای کشور رادر خود جای داده است.

وی به اشتغالزایی بخش معدن این شهر اشاره کرد و گفت: در معدن طلای زره شوران تکاب به تنهایی 700 نفرمشغول به کار هستند و این امر ظرفیت بالای معادن در اشتغالزایی منطقه را گوشزد می کند.

معاون امور معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت های معدنی و سهم معادن از استان اشتغال استان، در راستای تحقق جهش تولید گام بر می داریم به طوری که در بخش فرآوری سنگ های تزئینی در استان وارد کار شده ایم.

عابدپور به طرح توسعه ۴۰ هکتاری معدن طلای زرشوران تکاب طی سال گذشته اشاره کرد و گفت: امسال نیز طرح توسعه این معدن را در برنامه داریم.

وی با اشاره به رکود حاکم بر بخش عمرانی کشور، اعلام کرد: رکود بخش عمرانی در کشور و استان، بروکراسی‌های اداری، عدم تناسب واحدهای فرآوری ایجادشده در استان با پتانسیل‌های معدنی سبب شده تا نتوانیم از این ظرفیت ها آنچنان که باید بهره ببریم.

وی با بیان اینکه در معادن طلای تکاب استخراج به‌صورت «کان سنگ» است، اظهار داشت: فرآوری در این شهر به صورت شمش گیری است و ضرورت دارد واحدهای فرآوری در این منطقه ایجاد شود و این امر در سایه توجه جدی بخش خصوصی به این موضوع محقق می شود.

معادن تکاب در تحقق جهش تولید مورد غفلت واقع شده است

نماینده مردم تکاب و شاهین‌دژ در مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: با وجود اینکه تکاب به عنوان شهر طلای کشور لقب گرفته و حجم بالایی از طلای تولیدی کشور از دو معدن طلای این شهر استحصال می شود، ولی تکاب از عقب ماندگی تاریخی رنج می برد.

حسن همتی با اشاره به اهمیت بهره گیری از معادن تکاب در راستای جهش تولید، تصریح کرد: توجه به معادن طلای تکاب نه تنها این شهر را به توسعه نزدیک تر می کند بلکه سبب توسعه منطقه نیز خواهد شد و تاکنون از ظرفیت های معدنی این شهر در راستای تحقق جهش تولید غفلت شده است.

وی با بیان اینکه در راستای بهره گیری از معادن تکاب برای توسعه و رشد منطقه تنگ نظری هایی وجود دارد، گفت: باید دیدگاه ها در بهره گیری از توان معدنی تکاب عوض شده و مسوولان استانی بتوانند از ظرفیت های موجود در زمینه توسعه همه جانبه استان بهره ببرند.

نماینده مردم تکاب و شاهین دژ در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تا کنون نتوانسته ایم در بحث فرآوری مواد معدنی ورود کنیم، افزود: در سایه این بی توجهی ها است که امروز تکاب با وجود ظرفیت های بی نظیری که در خاورمیانه دارد، همچنان به عنوان یکی از شهرهای کم برخوردار کشور شناخته شود.

همتی توجه به احداث واحدهای فرآوری را تنها راهکار جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی عنوان کرد و گفت: باید دولت به کمک بخش خصوصی بتواند احداث واحدهای فرآوری را در این شهر رونق بخشد.

وی با بیان اینکه سالهای سال است که احداث واحدهای فرآوری یکی از مطالبات جدی مردم این منطقه است، اظهار داشت: هرگونه تعلل و کوتاهی در این زمینه قابل قبول نبوده و باید با جدیت به این موضوع ورود کرد.

این مسوول ادامه داد: تا کنون هیچ یک از دولت ها نتوانسته اند نگاه توسعه ای به تکاب داشته باشند در حالی که اگر به صنایع پایین دست معادن توجه شود، نه تنها شاهد رفع محرومیت از چهره تکاب خواهیم بود بلکه استان آذربایجان غربی نیز از ظرفیت های معدنی تکاب به رشد و توسعه خواهد رسید.

نماینده مردم تکاب و شاهین دژ در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: پیگیر ارزش‌افزوده ۹ درصدی و ۱۵ درصدی تبصره ۶ ماده ۱۲ در زمینه معادن طلای تکاب هستم تا علاوه بر حقوق دولتی معادن طلا، بتوانیم بخشی از درآمد ناشی از فروش معادن به منطقه اختصاص یابد که برای تحقق آن می‌توان اقدام به ایجاد کارگاه‌های کوچک و متوسط طلاسازی در منطقه کرد.

توجه به ارزش افزوده در گرو فرآوری مواد معدنی

امام جمعه تکاب که بارها در خصوص عدم پرداخت حق دولتی معادن مراتب اعتراض خود را به گوش مدیران اجرایی استان رسانده است، در این خصوص به خبرنگار فارس در ارومیه گفت: تکاب از نظر معدنی یکی از شهرهای با استعداد کشوراست که این معادن برای تقویت اقتصاد این شهر پتانسل خوبی بوده و این ظرفیت در افزایش تولید داخل نیز موثراست.

حجت الاسلام عیسی برادری گفت: بنیه مالی مردم منطقه ضعیف است و اگر براساس قوانین موجود، از حق دولتی معادن به این شهر اختصاص یابد، جبران بخش قابل توجهی از کمبودها خواهد بود.

وی با بیان اینکه معادن ارتباط مستقیمی با تخریب محیط زیست، تخریب جاده و سلامت مردم دارد، اظهار داشت: باید مسوولان تمام این موارد را مد نظر قرار داده و در راستای بهره مندی مردم منطقه از مزیت های این معادن اهتمام جدی داشته باشند.

امام جمعه تکاب با بیان اینکه عنوان می شود که اخیرا بخشی از حق دولتی معادن به تکاب اختصاص یافته است، ادامه داد: پرداخت حق دولتی معادن تاثیر چندانی در توسعه تکاب نداشته است و باید در میزان پرداختی ها بیش از پیش توجه شود.

برادری یادآور شد: پیگیری واقعی و عزم جدی برای دریافت حقوق تکاب را طی سال های متمادی را شاهد نبودیم و این موضوع در ادوار مختلف در حد حرف باقی مانده و جامه عمل نپوشیده است.

وی بر تقسیم بودجه براساس شاخص جمعیت شهر تکاب را خواستار شد و افزود: تکاب یکی از مهمترین شهرهای استان است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

ضرورت جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی تکاب

امام جمعه تکاب افزود: نگاه ویژه به موضوع راه، معدن، سد و تخصیص بودجه مناسب برای شهرستان تکاب بیش از پیش احساس می‌شود و آحاد مختلف مردم نیز در این مسیر نهایت تلاش خود را به کار می‌گیرند تا سیاست‌های دولت به خوبی پیش رود و درد ما در مردم است و به سیاسی بازی هیچ توجهی نداریم.

برادری یادآور شد: طولی بودن استان نمی تواند دلیل خوبی برای کم توجهی به تکاب باشد چرا که این شهر توانمندی های قابل توجهی در بحث معدن و گردشگری دارد که با بهره گیری ازاین ظرفیت ها می توان تکاب رااز بن بست و محرومیت نجات داد.

وی با بیان اینکه افزایش تولید و رونق اقتصادی در سایه توجه بیشتر به واحدهای فرآوری محقق می شود، اعلام کرد: باید دولت بتواند با کاهش بروکراسی اداری نسبت به جذب سرمایه گذار در بخش فرآوری مواد معدنی اقدام کند.

امام جمعه تکاب اعلام کرد: جهش تولید در سایه ایجاد واحدهای فرآوری محقق می شود و از این طریق می توانیم از خام فروشی مواد معدنی رها شده و ارزش افزوده مواد معدنی را در داخل استان افزایش داده و از این طریق به توسعه استان به ویژه شهر تکاب کمک کنیم.

معادن تکاب ظرفیت مهم برای رونق و جهش تولید است

فرماندار تکاب نیز در این خصوص گفت: در حالی که بخش قابل توجهی از ذخیره انباشت طلای کشور در معادن تکاب نهفته است، معادن طلا و سنگ تکاب به ویژه مجتمع طلای زرشوران فرصت و ظرفیت مناسبی برای تحقق جهش تولید در منطقه  به شمار می رود.

محمود زمانی با بیان اینکه باید بتوانیم از ظرفیت های موجود در راستای جهش تولید بهره بگیریم، اعلام کرد: با توجه به توانمندی تکاب در بخش معدن  به ویژه استحصال طلا و سنگ، در سال جهش تولید باید تلاش بیشتری برای افزایش تولید و ایجاد اشتغال برپایه ظرفیت‌های معدنی تکاب انجام شود.

وی با بیان اینکه ایجاد صنایع پایین‌دستی در بخش‌های مختلف معادن، کشاورزی و دامداری از مهمترین راهکارهای توسعه و ایجاد اشتغال در این شهرستان به‌شمار می‌رود که در برنامه آمایش سرزمینی نیز لحاظ شده است، تصریح کرد: معادن فعال سنگ در این شهرستان به خوبی می‌توانند بسترهای لازم برای ایجاد اشتغال را فراهم کرده و با ایجاد کارگاه‌ها و کارخانه‌های وابسته و صنایع تبدیلی و جانبی از خام‌فروشی مواد معدنی جلوگیری کرده و به دنبال رونق اقتصادی در منطقه باشند.

فرماندار تکاب اضافه کرد: مجتمع طلای زرشوران برای افزایش بهره‌وری نیازمند اصلاحات و تغییرات ساختاری است و باید راه‌اندازی صنایع پایین دستی معادن و ایجاد کارگاه های جواهرسازی با استفاده از ظرفیت معادن طلا در برنامه‌های مدیران این بخش قرار گیرد.

زمانی با بیان اینکه تکاب یکی از شهرهای محروم کشور به شمار می رود، از انتخاب این شهر به عنوان یکی از 31 شهر کشور برای اجرای طرح محرومیت زدایی خبر داد و گفت: تکاب یکی از شهرهای اجرای طرح آزمایشی توسعه کشور انتخاب ده است که امید می رود در این زمینه به توفیق برسیم.

عناوین برگزیده