تاریخ: ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۱:۰۸
بازدید: ۱۵۶
کد خبر: ۱۲۰۶۳۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

«کگل» زیر ذره بین قیمت‌ها و نسبت‌ها

می متالز - شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر که در بازار سرمایه با نام «کگل» شناخته می‌شود از جمله نمادهای شاخص ساز بازار سهام است که در طول سالیان اخیر و فارغ از وضعیت بازار، در زمره نمادهای بنیادی بازار سرمایه قرار می‌گرفته است. دلیل چنین نام‌گذاری بیشتر مرهون آن است که حجم بالای سهام گل گهر سبب می‌شده تا نسبت به نمادهای کوچک‌تر بازار همواره مسیری منطقی داشته باشد و کمتر تحت تاثیر شایعات و معاملات کوتاه‌مدت قرار گیرد.
«کگل» زیر ذره بین قیمت‌ها و نسبت‌ها

به گزارش می متالز، این خصیصه اگرچه در طول سال‌های گذشته «کگل» را به نمادی کم ریسک برای سرمایه گذاران تحلیلی و حقوقی بدل کرده است، اما سبب شده تا در شرایط فعلی این نماد بازده کمتری را نسبت به سایر نمادها در طول یک سال گذشته به ثبت برساند. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» حکایت از کسب بازده ۲۵۰ درصدی نماد معاملاتی شرکت صنعتی و معدنی گل گهر دارد. این در حالی است که طی این مدت شاخص کل بورس تهران افزایش ۶۷۹ درصدی را به ثبت رسانده است. مقایسه این ارقام به وضوح نشان می‌دهد که در طول یک سال اخیر «کگل» به رغم حرکت در روند صعودی از بازار جا مانده است. باید به خاطر داشت که اشاره به این اختلاف قابل توجه با میانگین بازار اصلا به این معنا نیست که رشدی غیر منتظره در انتظار نماد معاملاتی یاد شده خواهد بود.  نگاهی به معاملات شرکت معدنی و صنعتی گل گهر نشان می‌دهد که این شرکت در طول یک ماه گذشته به طور میانگین بیش از ۳۳ میلیون و  ۶۱۰ هزار سهم در هر روز معاملاتی، داد و ستد داشته است. این رقم بیانگر آن است که میانگین معاملات «کگل» در هر روز ۶۷ میلیاردتومان است. اعداد یاد شده در حالی به ثبت رسیده که این نماد در روز ۲۳ تیر معاملاتی به ارزش ۱۲۵ میلیارد تومان را نیز شاهد بوده است.

«کگل» ۷۴ میلیارد سهمی که شناوری آن در بازار سهام به ۱۵ درصد می‌رسد، از ابتدای سال تا کنون تنها ۱۰۴ درصد بازده را برای سهامداران خود به ثبت رسانده است و هم اکنون در مقایسه با سایر شرکت‌های فعال در صنعت کانه‌های فلزی نسبت قیمت به درآمد کمتری دارد.

این روزها «کگل» در حالی روی تابلوی معاملات با افت قیمت حداکثری همراه است که نسبت قیمت به فروش ۱۷.۳۴ واحدی آن به میزان ۴ واحد از بازار بیشتر است. این نسبت حکایت از آن دارد که این شرکت در صورت لزوم تجدید ارزیابی دارایی‌ها، استعداد بهتری نسبت به عموم نمادهای بازار سرمایه خواهد داشت. بر اساس آنچه که نسبت قیمت به فروش این شرکت نشان می‌دهد، «کگل»  با دارا بودن نسبت P/ S۱۰ واحدی نسبت به میانگین صنعت (۴۷/ ۱۴ واحد) در وضعیت بهتری قرار دارد.

عناوین برگزیده