تاریخ: ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۱۹
بازدید: ۴۷۵
کد خبر: ۱۲۰۶۹۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

در پی ورود ماشین‌آلات به منطقه بهرام گور برای استخراج سنگ آهن اهالی روستا معدن‌کاوان را تاراندند

می متالز -کارگران شرکت ایمیدرو که با ماشین‌آلات سنگین برای استخراج سنگ آهن وارد ‏منطقه بهرام‌گور در شرق استان فارس شده بودند با اعتراض جمع زیادی از اهالی روستاهای اطراف ‏از جمله روستای غوری روبه‌رو شدند. با بالاگرفتن اعتراض‌ها نسبت به اقدام این شرکت و مخالفت اهالی ‏منطقه با این فعالیت‌ها در منطقه به دلیل مشکلات زیست‌محیطی و احتمال به خطر افتادن جان ‏گورخران منطقه، درنهایت زنجیره انسانی شکل گرفت و کارگران شرکت ناچار شدند سوار بر ‏ماشین‌ها شوند و منطقه را ترک کنند.
در پی ورود ماشین‌آلات به منطقه بهرام گور برای استخراج سنگ آهن اهالی روستا معدن‌کاوان را تاراندند

به گزارش می متالز، این نخستین باری نیست که معدن‌کاوان وارد این منطقه می‌شوند. دو ‏سال پیش هم همین شرکت در اقدامی مشابه وارد منطقه شد اما آن‌سال هم مردم اعتراض و از ‏آغاز فعالیت کارگران جلوگیری کردند. آن زمان فعالان محیط‌زیست فارس با وجود تکذیب محیط‌‏زیست، خبر از صدور مجوزهای معدن‌کاوی در بهرام‌گور دادند. منطقه حفاظت‌شده بهرام‌گور در شرق ‏استان فارس و شمال شرقی شهرستان نی‌ریز  ٤٨٠‌هزار هکتار است. این محدوده از‌سال ٥١ با عنوان ‏منطقه حفاظت شده «بهرام گور» تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط‌زیست فارس قرار گرفت. این ‏منطقه تنها جایی در کشور است که جمعیت قابل توجهی از گورخر ایرانی، کاراکال، زاغ بور، هوبره، ‏جبیر و... را در خود جا داده است. فعالان محیط‌زیست می‌گویند فعالیت‌های صنعتی و اکتشاف معدن در ‏منطقه بهرام‌گور منجر به آسیب زدن به اکوسیستم منطقه می‌شود و گورخر ایرانی و زاغ بور را در ‏معرض خطر قرار داده است، اما حالا شرکت ایمیدرو با آغاز معدن‌کاوی، کمر به تخریب این زیستگاه ‏بسته.

بهمن ایزدی، فعال محیط‌زیست این استان و مدیر کانون سبز فارس یکی از افرادی است که ‏دغدغه این منطقه را دارد.

او می‌گوید: شرکت ایمیدرو در زمینه تأمین قطعات فولادی ‏فعالیت می‌کند اما در بخش معدن‌کاوی و استخراج سنگ‌آهن ورود پیدا کرده است: «این معدن در  ‏قسمت شمال غرب بهرام‌گور قرار دارد و در نزدیکی چند روستا ازجمله غوری است. با اینکه در ‏داخل پارک ملی قرار ندارد و در مرز بهرام گور است اما به دلیل نزدیکی به زیستگاه گورخران و ‏بیشتر شدن آلاینده‌ها با اعتراض اهالی مواجه شده است. در چند‌سال گذشته اهالی روستاهای همجوار و ‏شهر مشکان در تلاش‌اند تا آن منطقه حفاظت شود و خسارت کمتری به گورخران و ... وارد شود.» ‏ایزدی می‌گوید این منطقه تحت مدیریت سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی است و برای شروع فعالیت در ‏معدن حتما از قبل مجوزهایی گرفته شده است. آن‌طور که رئیس اداره محیط‌زیست فارس می‌‌گوید با این اقدامات مخالف است. سعید محمودی، اوایل مرداد ‏به «ایرنا» گفته بود که این منطقه تابع قوانین پارک‌های ملی و مناطق حفاظت شده است.

بر این اساس ‏هر جا قوانین اجازه دهد، معدن‌کاوی توسعه داده می‌شود و هر جا اجازه ندهد این کار انجام نمی‌شود. به ‏گفته او، براساس تصمیم شورای‌عالی معادن فعالیتی برای معدن‌‌کاوی در محدوده حفاظت‌ شده بهرام‌گور ‏و هیچ منطقه حفاظت شده دیگری صورت نمی‌گیرد و با معادنی که بیرون از این محدوده یا در مناطق ‏آزاد فعالیت کنند، درصورت ایجاد آلودگی برخورد صورت می‌گیرد‎.

منبع: شهروند
عناوین برگزیده