تاریخ: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۱۳
بازدید: ۲۷۸
کد خبر: ۱۲۰۸۰۵

رفع کمبودهای ناوگان ریلی با خودکفایی در ساخت قطعات مترو

می متالز - نایب رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) گفت: به منظور تحقق اهداف داخلی سازی صنعت ریلی، پروژه ساخت داخلی واگن مترو با بهره گیری از حداکثر ظرفیت های داخلی و دانش بنیان، مسیر حرکت از ساخت داخل با عمق حدود ۳۰ درصدی را به حدود ۸۵ درصد فراهم کرده است.
رفع کمبودهای ناوگان ریلی با خودکفایی در ساخت قطعات مترو

به گزارش می متالز، علی امام با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین و کلیدی ترین اقدامات در پروژه قطارملی، طراحی و ساخت سیستم رانش قطار مترو برای اولین بار و با استفاده از تخصص مهندسان و طراحان شرکت های دانش بنیان داخلی است، گفت: در این فرایند زنجیره کامل سیستم رانش شامل ترکشن موتور، گیربکس و کوپلینک، باکس برق فشار قوی (HV Box)، مبدل برق کمکی (ACM)، مبدل کنترل ترکشن موتور (MCM)، مقاومت ترمزی (DBR) و سلف خط (Line Inductor) بومی سازی شده است که سهم حدود ۲۵ درصدی در کل قطار را دارد. این موضوع علاوه بر تامین نیاز ساخت قطار مترو، در تامین لوازم یدکی مصرفی و در تعمیرات اساسی ناوگان کنونی نیز دارای اهمیت بسزایی است.

وی خاطرنشان کرد: با اتمام تست های مورد نیاز، ایران جزو چند کشور محدود در طراحی و تولید سیستم رانش در دنیا قرار می‌گیرد همچنین برای اولین بار در داخل و در قالب این پروژه شبکه کنترل و مانیتورینگ قطار (TCMS) به دست مهندسان کشور راه اندازی می شود که با داشتن سهمی حدود ۵/۱ درصد از کل قطار، در ایجاد قابلیت انتخاب تجهیزات از بازار جهانی و ارتقای زیر مجموعه ها نقش حیاتی دارد.

امام در ادامه گفت: در راستای ارائه خدمات بهینه به شهروندان و مسافران، در قطار متروی ملی سیستم اطلاع رسانی به مسافران ارتقا پیدا کرده و بستر نرم افزاری و سخت افزاری آن توسط شرکت دانش بنیان ملی طراحی، نصب و راه اندازی شده است.

وی اضافه کرد که با وجود بهره برداری بیش از ۲۶۰۰ عدد بوژی در ساختار قطارهای متروی تهران نیاز به بیش از ۲۰۰۰ عدد در چند سال آینده، تا قبل از این پروژه این زیرمجموعه که حدود ۱۲ درصد از قطار مترویی است، از خارج وارد می شد. در این پروژه برای اولین بار ۱۴ عدد بوژی مورد نیاز قطار توسط شرکت دانش بنیان داخلی طراحی و در حال ساخت است که تحقق این امر در آینده نزدیک می تواند وابستگی به بیگانگان را مرتفع سازد.

امام افزود: در این پروژه برای اولین بار راهرو بین واگن ها (گنگوی)، تهویه مسافری، تهویه کابین راهبر، مبدل اضطراری و رله باکس قطار مترو بومی سازی و از خروج مقادیر قابل توجهی ارز جلوگیری شده و باور ملی در این صنعت افزایش یافته است.

مدیرعامل متروی تهران با بیان اینکه در این پروژه ملی با بهره گیری از ظرفیت های داخلی و ابتکار متخصصان بومی از خروج مبالغ قابل توجهی ارز از کشور ممانعت به عمل آمده و بستر اشتغال زایی مهیا شده است، تصریح کرد: با همکاری شرکت های داخلی و شرکت واگن سازی تهران قطعا می توانیم تامین واگن های متروی تهران را سرعت بخشیم که این امر موجب رضایتمندی مردم می شود.

منبع: تین نیوز
عناوین برگزیده