تاریخ: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۲:۰۵
بازدید: ۱۸۶
کد خبر: ۱۲۰۹۰۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تغییر استراتژی سازمان مالیاتی

می متالز - معاون فناوری سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه این سازمان به دنبال دریافت اطلاعات مالیاتی است، گفت: تاکنون سازمان امور مالیاتی سیاست تعامل و التماسی را برای تکمیل داده‌های خود در پیش گرفته بود که امروزه به سیاست تهاجمی تغییر کرده است.
تغییر استراتژی سازمان مالیاتی

به گزارش می متالز، هادی خانی از دو فاز در حال اجرای هوشمندسازی و مدرن‌سازی نظام مالیاتی خبر داد و گفت: نظام امور مالیات بر مبنای ایتکس (الکترونیک) و آیتکس ( مالیات هوشمند) دو فازی است که برای افزایش رضایتمندی مشتریان مالیاتی و تسهیل در دریافت و پرداخت مالیات بنا شده است.

معاون فناوری سازمان امور مالیاتی از چابک‌سازی نظام مالیاتی گفت و افزود: در مجموع این دو فاز با ۵۰ طرح و پروژه در دستور کار است. او از پرداخت برخط (آنلاین) مالیات در دفاتر اسناد رسمی گفت و افزود: هموطنان به‌جای صرف ۱۰ روز زمان برای پرداخت مالیات املاک خود، می‌توانند به‌صورت آنلاین و در کسری از زمان در دفترخانه‌ها اقدام به پرداخت مالیات ملک خود کنند. او افزود: با اجرایی شدن طرح مالیات هوشمند و رصد تراکنش‌های مالی و هوشمندسازی پرونده‌های مالیاتی حجم زیادی از فرار مالیاتی کاهش چشمگیری یافته است. خانی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی به دنبال دریافت اطلاعات مالیاتی است، افزود: تاکنون سیاست سازمان امور مالیاتی سیاست تعامل و التماسی را برای تکمیل داده‌های خود در پیش گرفته بود که امروزه به سیاست تهاجمی تغییر کرده است. وصول درآمد‌های مالیاتی از طریق مدرن‌سازی نظام مالیاتی و همچنین هوشمندسازی مبتنی بر ریزداده‌های ثبتی مؤدیان در کنار تکمیل پایگاه اطلاعات مؤدیان مالیاتی و برخی اقدامات اولویت‌دار همچون نصب، راه‌اندازی، و استفاده از پایانه‌های فروشگاهی از جمله اقداماتی است که در این بخش می‌توان از آنها نام برد. معاون سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه کلیه فرآیندها و مراحل ثبت نام در نظام مالیاتی کشور، الکترونیکی است و هیچ‌گونه نیازی به مراجعه مودی به ادارات مالیاتی نیست، افزود: هوشمندسازی نظام مالیاتی کشور، جلوگیری از فرار‌های مالیاتی و شناسایی راه‌های فرار از پرداخت مالیات، همچنین شناسایی گروه‌های جدید هدف و افزایش سهم مالیات از بودجه در سال‌های اخیر مورد توجه دولت قرار گرفته و برای آن برنامه‌ریزی شده است. هادی خانی گفت: برای مقابله سیستمی و یکپارچه با فرار‌های مالیاتی و پیشگیری از گسترش این پدیده راهی جز دستیابی به اطلاعات همه دستگاه‌های ذی‌ربط درخصوص مبادلات، معاملات، دارایی‌ها، و سرمایه افراد وجود ندارد و تاکنون با ۴۳ دستگاه اجرایی مکاتباتی صورت گرفته است.

عناوین برگزیده