تاریخ: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۰۰
بازدید: ۱۸۲
کد خبر: ۱۲۰۹۶۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افزایش استقبال از بورس انرژی

می متالز - بررسی آمار بورس انرژی حکایت از افزایش معاملات و استقبال از بازار انرژی دارد.
افزایش استقبال از بورس انرژی

به گزارش می متالز، محصولاتی که امسال برای عرضه در بورس انرژی در نظر گرفته شده، شامل نفت خام سبک و سنگین به علاوه میعانات گازی پارس جنوبی و فراورده‌های نفتی شامل گازوئیل و نفت کوره بوده که طی ماه های اخیر گازوئیل و نفت کوره نیز در بورس انرژی عرضه و معامله شد که استقبال از آن نیز مناسب بوده است و شاهد افزایش حجم معاملات و عرضه در بورس انرژی هستیم.

بر اساس آمار و اطلاعات سایت شرکت ملی نفت، از خرداد ماه تا کنون میعانات گازی پارس جنوبی تحویل زمینی ۱۰۰ هزار بشکه با قیمت پایه ۲۹.۴۷ دلار در هر بشکه و میعانات گازی تحویل دریایی در یک نوبت یک میلیون بشکه با قیمت پایه منفی ۱۱ دلار نسبت به نفت خام دوبی عرضه شد.

همچنین نفت کوره ۳۸۰ سانتی استوک در چهار نوبت نوبت و هر بار به میزان ۳۵ هزار تن بشکه و با قیمت پایه منفی ۴۲ دلار در هر تن نسبت به نفت کوره ۱۸۰ سانتی استوک خلیج فارس و یک بار ۹۰ هزار تن بشکه با قیمت پایه  منفی ۴۰ دلار در هر تن نسبت به نفت کوره ۱۸۰ سانتی استوک خلیج فارس عرضه شد.

علاوه بر این نفت کوره ۲۸۰ سانتی استوک نیز در دو نوبت با حجم عرضه ۳۵ هزار تن بشکه و با قیمت پایه  منفی ۴۰ دلار در هر تن نسبت به نفت کوره ۱۸۰ سانتی استوک خلیج فارس عرضه شد.

نفت گاز نیز در سه نوبت با حجم عرضه ۲۶۰ هزار بشکه و با قیمت پایه متفاوت منفی ۳ دلار، منفی ۴ دلار و منفی ۶ دلار و منفی ۵:۵۰ دلارنسبت به گازوئیل ۵۰۰ppm خلیج فارس، عرضه شد.

در این مدت نفت خام سبک و سنگین نیز هر کدام یک مرتبه با با حجم یک میلیون بشکه و به ترتیب قیمت پایه منفی ۸ دلار و منفی ۹ دلار نسبت به برنت عرضه شد.

میزان معاملات نیز بیانگیر این است که استقبال از نفت کوره ۳۸۰ سانتی استوک و گازوئیل مناسب بوده چرا که نفت کوره ۳۸۰ سانتی استوک در چهار نوبت و هر بار با حجم ۳۵ هزار تن بشکه با قیمت های منفی ۳۸ دلار، منفی ۳۶.۶ دلار، منفی ۳۸ دلار و منفی۴۲ دلار در هر تن نسبت به نفت کوره ۱۸۰ سانتی استوک خلیج فارس معامله شده است.

نفت گاز(گازوئیل) نیز در سه نوبت با حجم ۳۳۳هزار بشکه و دو مرتبه ۲۶۰ هزار بشکه با قیمت پایه منفی ۵ دلار، منفی ۴ دلار  و منفی ۶ دلار نسبت به گازوئیل ۵۰۰ppm خلیج فارس معامله شد.

عناوین برگزیده