تاریخ: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۳۷
بازدید: ۱۶۴
کد خبر: ۱۲۰۹۸۰
معاون وزیر راه و شهرسازی:

ایجاد کریدور ایران - روسیه - اروپا در دستور کار قرار گرفت

می متالز - معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر رویکرد توسعه همکاری‌های استراتژیک با روسیه گفت: ایجاد کریدور ایران ــ روسیه ــ اروپا در دستور کار قرار گرفت
ایجاد کریدور ایران - روسیه - اروپا در دستور کار قرار گرفت

 به گزارش می متالز، شهرام آدم‌نژاد معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اجلاس کارگروه همکاری‌های حمل‌ونقل ایران و روسیه، یادآور شد: یازدهمین اجلاس گروه کار همکاری‌های حمل‌ونقلی ایران و روسیه در ۵ کمیته کاری برگزار شد که حوزه تمرکز این کمیته‌ها علاوه بر بررسی زمینه‌های جدید همکاری در حوزه‌های ریلی، جاده‌ای، هوایی و دریایی بندری، تقویت همکاری‌های مشترک در زمینه ترانزیت، حمل‌ونقل ترکیبی و کریدور شمال جنوب را نیز در بر می‌گرفت.

وی ادامه داد: در حوزه حمل‌ونقل ریلی، زمینه‌سازی برای افزایش تبادلات ریلی از مسیر شرق دریای خزر خصوصاً برای تسهیل ارسال بارهای غلات از روسیه به ایران با هزینه رقابتی صورت گرفته و همزمان توسعه همکاری‌های فنی در حوزه زیرساخت و زمینه‌سازی سیر ناوگان ریلی ایرانی در کشورهای CIS مورد تفاهم قرار گرفته است.

وی بیان کرد: در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای علاوه بر زمینه‌سازی عبور ناوگان ترانزیتی ایرانی از طریق روسیه به کشورهای ثالث، هوشمندسازی حمل‌ونقل با فناوری‌های روز زمینه‌سازی شده است و انتظار می‌رود پیاده‌سازی این فناوری‌ها در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای به‌صورت پایلوت به‌زودی انجام شود.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از حلقه‌های تکمیل‌کننده زنجیره حمل‌ونقل در کریدور شمال جنوب، توسعه حمل‌ونقل دریایی در دریای خزر است که دو طرف بر آن تأکید و اهتمام دارند، در این راستا مقرر شده است در زمینه ساخت کشتی‌های مناسب نیز برای توسعه ظرفیت دریایی، اقدامات مشترک صورت گیرد.

آدم‌نژاد همچنین گفت: در بخش حمل‌ونقل هوایی خوشبختانه روابط دو کشور مطلوب است و انتظار می‌رود با کاهش محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا، بتوان زمینه رونق بیشتر همکاری‌های فرودگاهی، ناوبری و حمل‌ونقل هوایی مسافر و بار را فراهم کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که توسعه همکاری‌های ایران و روسیه چه‌تأثیری در حوزه‌های مختلف دارد، اضافه کرد: ۲ کشور ایران و روسیه، از تأثیرگذاران و تعیین‌کنندگان معادلات مختلف در سطح منطقه هستند. مشخصاً در حوزه حمل‌ونقل، تعمیق روابط دو کشور و تسهیل جریان حمل‌ونقل در شیوه‌های مختلف، تجارت میان دو کشور را رونق خواهد داد.

وی یادآور شد: یکی از مؤلفه‌های اساسی در روابط حمل‌ونقلی دو کشور، زمینه‌سازی برای ایجاد کریدور ایران ــ روسیه ــ اروپا، روسیه ــ ایران ــ عراق و روسیه ــ ایران ــ افغانستان است که از نظر تجاری مزایای قابل‌توجهی برای دو کشور خواهد داشت و معادلات ژئوپولیتیکی منطقه را به‌نفع دو کشور تغییر می‌دهد. یکی از مهمترین زمینه‌هایی که در اجلاس اخیر مورد بررسی و تفاهم قرار گرفت همین زمینه است و قرار است به‌زودی به جمع‌بندی قطعی و اجرایی برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: به‌واسطه زیرساختهای حمل‌ونقل باکیفیت و پرظرفیت کشورمان، همواره کشورهای منطقه خصوصاً کشورهای محصور در خشکی به‌ویژه (قزاقستان، قرقیزستان و...) تمایل به استفاده از آن برای انتقال جریان تجارت خود داشته‌اند. از سوی دیگر کشورمان با اتحادیه اقتصادی اوراسیا قرارداد تجارت ترجیحی دارد و قرار است زمینه‌سازی برای تبدیل آن به تجارت آزاد صورت پذیرد.

آدم‌نژاد ادامه داد: به‌عبارت دیگر طی سالهای آتی، تبادلات تجاری پرظرفیتی بین کشورمان و کشورهای عضو اتحادیه و سایر کشورهای محصور در خشکی صورت خواهد پذیرفت. انتقال روان و کم‌هزینه این جریان تجارت، نیاز به توسعه روابط حمل‌ونقلی با همه کشورهای یادشده دارد که بزرگترین آنها روسیه است که هم در زمینه زیرساخت و هم در زمینه بهره‌گیری از فناوری‌های هوشمند و ایجاد کریدورهای الکترونیک و حذف تشریفات زائد، می‌توان مشترکاً همکاری کرد و زمینه تحقق تجارت پرظرفیت با کشورهای منطقه را فراهم آورد.

وی تأکید کرد: به این ترتیب علاوه بر رونق صادرات و واردات میان کشورمان و کشورهای یادشده، سهولت ترانزیت بار از طریق بنادر جنوبی کشورمان نیز محقق خواهد شد.

عناوین برگزیده