تاریخ: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۰۲
بازدید: ۲۳۲
کد خبر: ۱۲۱۰۹۰
سرویس خبر : انرژی

تونل‌های انحراف آب سد دالکی دشتستان افتتاح شد

می متالز - تونل‌های انحراف آب سد دالکی دشتستان روز یکشنبه در آیینی با حضور استاندار بوشهر افتتاح شد.
تونل‌های انحراف آب سد دالکی دشتستان افتتاح شد

به گزارش می متالز، مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر روز یکشنبه در این آیین گفت: با بهره‌برداری از این تونل‌ها سرعت اجرای این پروژه شتاب می‌گیرد.

علی محمدی افزود: این عملیات با هدف هدایت آب به تونل‌های انحراف و فراهم‌سازی بستر مناسب برای شروع عملیات خاکریزی فرازبند و به دنبال آن آغاز اجرای بدنه اصلی سد دالکی انجام شد.

وی یادآور شد: سیستم انحراف آب سد دالکی با ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار شامل دو رشته تونل به قطر ۷.۵ متر و طول ۷۰۰ و ۸۰۰ متر احداث شده‌است که هر کدام از آنها ظرفیت انتقال یکهزار و ۴۳۵ مترمکعب آب در ثانیه را دارد.

محمدی اضافه کرد: با انحراف آب به تونل‌ها، عملیات خاکریزی فرازبندی به ارتفاع ۶۰ متر که جزیی از سیستم انحراف آب است، آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت سیستم انحراف آب در روند اجرایی پروژه گفت: احداث تونل‌های انحراف آب و بهره‌برداری از آن، بخش بحرانی عملیات اجرایی سد دالکی را به پایان می‌رساند زیرا تا پیش از بهره‌برداری از تونل‌های انحراف، انجام عملیات خاکبرداری و خاکریزی بدنه اصلی سد امکان پذیر نیست.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر  یادآور شد: برای احداث تونل‌های انحراف آب بیش از ۳۵۰هزار متر مکعب حفاری و خاکبرداری و بیش از ۵۴ هزار مترمکعب بتن ریزی صورت گرفته است.

وی افزود: همچنین برای ساخت فرازبند سد دالکی، بیش از ۱۵۰هزار مترمکعب خاکبرداری و ۵۰۰هزار مترمکعب خاکریزی انجام می‌شود.

محمدی اظهار داشت: همزمان با عملیات اجرایی سیستم انحراف، خاکبرداری سرریز، خاکبرداری بخش‌هایی از بدنه اصلی سد و طراحی و ساخت هیدرومکانیکال سد در دست اجرا است.

وی ادامه داد: سد مخزنی دالکی روی رودخانه‌ای به همین نام احداث و از مصوبه‌های سفر استانی رئیس جمهوری در سال ۹۳ به استان بوشهر است که در فاز نخست این پروژه احداث فرازبند (ارتفاع ۶۰ متر و حجم خاکریزی ۵۸۰ هزار مترمکعب) کانال هدایت آب به ورودی تونل‌ها و سامانه خروجی تونل‌های انحراف آب در دست ساخت است.

به گفته محمدی هدف از اجرای پروژه سد تأمین آب مورد نیاز ۱۲هزار و ۷۵۰ هکتار از نخلستان‌های دالکی، دهقاید، منطقه وحدتیه، بخش سعدآباد و بخشی از حقابه رودخانه حله است که با ظرفیت مخزن ۲۷۰ میلیون مترمکعبی و حجم قابل برنامه‌ریزی ۴۳۵ میلیون مترمکعب در سال در دست اجرا است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: در زمان حاضر کار سد دالکی در جبهه‌های مختلف کاری در دست اجرا است و با تامین مالی انجام شده  این پروژه ۲۲ درصد پیشرفت فیزکی دارد.

وی درباره منابع تامین مالی سد دالکی افزود: امسال ۳۷ میلیارد تومان از محل بودجه عمومی،۱۶۰ میلیارد تومان از محل مصوبات سفر،۲ قرار داد تامین مالی ۷۰ و ۱۸۰ میلیارد تومانی از محل فاینانس داخلی و استفاده از تسهیلات بانکی هستیم که با تزریق این اعتبارات روند اجرای پروژه سرعت می‌گیرد.

محمدی اضافه کرد: پروژه سد دالکی با اعتباری قریب به یکهزارر میلیارد تومان به عنوان یک ابر پروژه به شمار می‌رود اگر تامین مالی شود در این دولت به آبگیری می‌رسد.

محمدی گفت: سد دالکی جزو محدود سدهایی است که شبکه پایاب آن احداث شده‌است و این باعث افزایش راندمان آبیاری و تامین آب پایدار می‌شود.

وی یادآور شد: در زمان حاضر بارش‌ها بدون استفاده وارد دریا می‌شود این درحالی است که نخلداران برای آبیاری نخیلات خود در شبکه پایاب سد دالکی در فصول گرم سال به این آب نیاز دارند که با احداث سد این ذخیره انجام و امکان آبیاری نخیلات و تامین آب پایدار و مطمئن فراهم می‌شود.

محمدی اضافه کرد: از ۴۳۵ میلیون مترمکعب حجم قابل برنامه‌ریزی سد دالکی ۳۳۰ میلیون مترمکعب مربوط به کشاورزی و مابقی مربوط به زیست محیطی و شرب است.

عناوین برگزیده