تاریخ: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۳۸
بازدید: ۲۴۳
کد خبر: ۱۲۱۱۱۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
در جست‌وجوی مواد اولیه

صنایع پایین‌دست آلومینیوم دغدغه‌ای برای فروش ندارند

می متالز - صنایع پایین‌دست آلومینیوم با وجود تقاضای بازار اما قادر به تامین مواد اولیه خود نیستند.
صنایع پایین‌دست آلومینیوم دغدغه‌ای برای فروش ندارند

به گزارش می متالز، افشین مقتدر، قائم‌مقام آلومینیوم پارس عنوان کرد: در سه ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته با ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش تولید روبه‌رو بوده‌ایم و این میزان رشد تولید ما با توجه به نیاز و تقاضای بازار در داخل بوده است. از این‌رو با توجه به میزان رشد تولید خود بین ۵۰ تا ۶۰ درصد میزان استخدامی شرکت در بخش‌های پیمانکاری روزمزد را نیز افزایش داده‌ و در زمینه حمل و نقل و تامین قطعات و... با تغییرات مثبتی روبه‌رو بوده‌ایم. مقتدر در ادامه خاطرنشان کرد: با وجود گران شدن قطعات طی سال‌های گذشته بسیاری از قطعات موردنیاز را داخلی‌سازی کرده‌ایم، البته اگر سیاست‌های دولت اجازه رشد به ما تولیدکنندگان را بدهد.

 وی با اشاره به این موضوع که هم‌اکنون شرکت آلومینیوم پارس دغدغه فروش ندارد، عنوان کرد: به عنوان یک تولیدکننده بیش از دغدغه فروش نیازمند تامین مواد اولیه خود هستیم؛  زیرا شمش آلومینیوم که مواد اولیه ما به‌شمار می‌رود به شدت افزایش یافته است.  قائم مقام آلومینیوم پارس در پاسخ به این پرسش که آیا با ورود آلومینیوم جنوب به مدار تولید همچنان با کمبود مواد اولیه روبه‌رو هستید، بیان کرد: با ورود این واحد تولیدکننده شمش آلومینیوم،  کماکان تقاضا در بازار بیش از عرضه است؛ موضوع دیگر آن است که دولت به شرکت‌های بزرگ ارز اختصاص نمی‌دهد. برای نمونه شرکت ایرالکو که یکی از شرکت‌های بزرگ تولید شمش آلومینیوم است، زمانی که ارز به او اختصاص پیدا نمی‌کند، این شرکت نیز ترجیح می‌دهد شمش خود را برای تامین آلومینا که مواد اولیه آنهاست، تهاتر کند یا اینکه شمش خود را صادر کند. با توجه به این موضوع عرضه شمش کمتر از میزان تقاضا در بازار سبب گران‌شدن آن شده است.  مقتدر در ادامه یادآور شد: موضوع دیگر قیمت شمش آلومینیوم است، قیمتی که هم‌اکنون شمش آلومینیوم خرید و فروش می‌شود ۵۰ درصد بیشتر از قیمت شمش پایه است. قیمت پایه شمش آلومینیوم براساس نرخ نیمایی ضربدر ۱/ ۱ قیمت شمش ال‌ام‌ای‌ لندن به‌دست می‌آید و تا پیش از این بین ۵۰۰ تا هزار تومان بالا و پایین قیمت پایه  بر این اساس خرید و فروش می‌شد، اما هم‌اکنون قیمت شمش آلومینیوم بیش از ۵۰  درصد قیمت پایه شده است و این قیمت‌ها برای تولیدکننده پایین‌دست دیگر توجیه اقتصادی نخواهد داشت.  

وی با توجه به وضعیت بازار عنوان کرد: با توجه به این شرایط بانک مرکزی در زمینه اختصاص ارز به شرکت‌های بزرگ باید چاره‌اندیشی کند؛ زیرا اگر به این واحد ارز اختصاص ندهد عامل صادرات شمش و به نوعی خام‌فروشی می‌شود که در این صورت نیاز پایین‌دست نیز تامین نخواهد شد.

قائم مقام آلومینیوم پارس با تاکید بر این موضوع که فشار تحریم‌ها بر دولت بیش از گذشته شده است، عنوان کرد: با توجه به این شرایط به نظر می‌رسد دولت قادر به تامین ارز مورد نیاز خود نیست، زیرا در غیر این صورت وضعیت بازار بهتر از اینها می‌شد. مقتدر تاکید کرد: برخی صنایع پایین‌دست ما نیازمند مواد اولیه‌ای که ما تولید می‌کنیم، هستند؛ اما به دلیل افزایش قیمت‌ها قادر به تامین نیستند و این موضوع به صنایع پایین‌دستی لطمه وارد می‌کند.

عناوین برگزیده