تاریخ: ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۹:۰۰
بازدید: ۲۳۱
کد خبر: ۱۲۱۲۲۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
گفت‌و‌گوی اختصاصی گسترش‌نیوز با دبیر انجمن واردکنندگان خودرو:

آخرین آمار از خودروهای مانده در گمرک / چرا پرونده ترخیص هنوز بسته نشده است؟

می متالز - دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اظهار کرد: به طور کلی ۶۰۰ الی ۷۰۰ خودرو به خاطر کارت بازرگانی و بالغ بر ۹۰۰ دستگاه نیز تحت نظر مرجع قضایی است و هنوز از گمرک ترخیص نشده است.
آخرین آمار از خودروهای مانده در گمرک / چرا پرونده ترخیص هنوز بسته نشده است؟

به گزارش می متالز، هفته گذشته در روز ۳۱ مرداد ماه ۹۹ سید مهدی میراشرافی، رئیس کل گمرک از بسته شدن پرونده ترخیص خودروها خبر داد. اما آیا دیگر خودرویی در گمرکات نمانده و همه خودروها به دست مشتریان رسیده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص گفت‌و‌گویی با مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

دادفر ابتدا در خصوص ترخیص خودروهای مانده در گمرک اظهار کرد: بخشی از خودروها که توقیف مرجع قضایی هستند هنوز در گمرک مانده است. در کنار این مورد یک دور باطل ایجاد شده و سازمان حمایت می‌گوید که تمام گارانتی ها باید به صورت سیستمی ثبت شود اما دسترسی سامانه برای کسانی که باید اسناد گارانتی را بارگذاری کنند بسته است. گفته می‌شود که افراد باید کارت بازرگانی دارای اعتبار داشته باشند در صورتی که خیلی از افرادی که در فضای واردات خودرو بودند با توجه به ممنوعیت ورود خودرو از این کار خارج شدند و کارت بازرگانی ندارند. به عنوان مثال برای ۱۰ خودرویی که در گمرک مانده کسی نمی‌رود کارت بازرگانی را تمدید کرد.

کندی فرآیند ترخیص

وی ادامه داد: این دور باطل منجر شده که بالغ بر ۶۰۰ الی ۷۰۰ دستگاه خودرو در گمرک بماند. اما مابقی خودروها در حال ترخیص هستند ولی فرآیند بسیار کند پیش می‌رود. پاسکاری کارها به شدت در این زمینه صورت می‌گیرد. کارکنان وزارت صمت از موضوع واردات خودرو به جهت اتفاقات ۲ الی ۳ سال پیش دلگیر هستند. آن‌ها برای خدمات دادن به افرادی که درگیر این موضوع هستند دیگر کار خاصی نمی‌کنند. شعار آن‌ها نیز حمایت از تولید داخل است. چهار مرتبه مصوبه ترخیص خودروها تمدید شده اما خودرویی از گمرک خارج نمی‌شود. این مورد برای مردم قابل پذیرش نیست و هیچ کس مال خود را در گمرک زیر آفتاب رها نمی‌کند. به طور کلی ۶۰۰ الی ۷۰۰ خودرو به خاطر کارت بازرگانی و بالغ بر ۹۰۰ دستگاه نیز تحت نظر مرجع قضایی است. فعلا نیز این ۹۰۰ دستگاه خودرو ترخیص نمی‌شوند تا حکم مربوطه صادر شود.

به روزرسانی خودروها بعد از ترخیص

دادفر در پاسخ به سوالی مبنی بر این که وضعیت خودروهای ترخیص نشده در گمرک به چه صورت است؟ به گسترش‌نیوز گفت: به هر حال خودروها پس از ترخیص اوورهال می‌شوند و این وظیفه شرکت واردکننده است. هر اتفاقی بیفتد باید خودروها را از لحاظ نرم‌افزاری به روزرسانی کند و همچنین مواردی نظیر باتری، لاستیک و حتی اگر نیاز باشد صندلی‌ها نیز عوض خواهد شد.

شرایط سخت خدمات‌دهی

در پایان دادفر اشاره‌ای به وضعیت شرکت‌های فعال در زمینه خودروهای وارداتی کرد و گفت: در حال حاضر چهار الی پنج شرکت واردکننده بیشتر نداریم که آن‌ها نیز در زمینه خدمات پس از فروش خودرو فعالیت می‌کنند. این شرکت‌ها نیز در شرایطی کار می‌کنند که ارز قطعات به آن‌ها داده نمی‌شود و خدمات را نمی‌توانند به صورت درستی ارائه دهند. بخشی از آن‌ها تعهد و تعدادی نیز پرونده دارند و دیگر خبری از واردکنندگان تقریبا نیست. این شرکت‌ها نیز باید تا ۱۰ سال خدمات دهند و اینجاست که می‌گوییم افراد برای شرکت‌ها تعهد ایجاد کرده‌اند اما امکان انجام این کار وجود ندارد. سودی که در واردات نیز بوده از بین می‌رود و بعد از آن گفته می‌شود که باید خدمات خوبی نیز ارائه شود. واردات قطعات خودرو به سختی انجام می‌شود اما زمانی که خودرو در تعمیرگاه‌ها می‌خوابد اعلام می‌شود که باید جریمه نیز پرداخت شود.

عناوین برگزیده