تاریخ: ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۳۹
بازدید: ۱۲۵
کد خبر: ۱۲۱۲۲۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
هشدار یونیسف:

یک سوم کودکان جهان در معرض آلودگی سرب هستند

می متالز - صندوق کار کودکان سازمان ملل (یونیسف) گزارش داد: یک سوم کودکان جهان در معرض مقادیر بالایی سرب قرار دارند؛ موضوعی که هشدارها درباره «اپیدمی خاموش» را برانگیخته است.
یک سوم کودکان جهان در معرض آلودگی سرب هستند

به گزارش می متالز، گزارش پنجشنبه یونیسف و سازمان زمین پاک نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض سرب بر روی کودکان تاثیر دارد و این تاثیر گسترده و در مقیاسی است که تا قبل از این مشخص نشده بود.

این گزارش که برای اولین بار در باره کودکان منتشر شده نشان می دهد که از هر ۳ کودک در جهان یکی – ۸۰۰ میلیون کودک در جهان-  سطوحی از سرب در خون شان به میزان ۵ یا بیشتر از ۵ میکروگرم در دسی لیتر است.

براساس این گزارش حدود نیمی از این کودکان در جنوب آسیا زندگی می کنند.

مدیر اجرایی یونیسف در این زمینه گفت با توجه به این که نشانه های اولیه این آلودگی اندک است، سرب موجود در خون به صورت خاموش به سلامت و رشد کودکان آسیب می رساند.

وی گفت: با آگاهی از گستردگی این آلودگی و با درک این که تا چه  اندازه بر زندگی افراد و جوامع تاثیر می گذارد به اقدام فوری برای حفظ و حراست از کودکان یکبار برای همیشه نیاز هست.

براساس این گزارش، قرار گرفتن کودکان در معرض سرب به مشکلات رفتاری و بهداشت روان آنها در ارتباط است و جرم و خشونت را افزایش می دهد. کودکان از تبعات دیگری از جمله افزایش آسیب به کلیه و بیماری های قلبی عروقی در مراحل بعدی زندگی شان رنج خواهند بود.

این گزارش اشاره می کند که بازیافت غیر رسمی و زیر استاندارد باتری های اسیدی- سربی عامل اصلی مسمومیت به سرب در کودکان در کشورهایی با درامد پایین و متوسط است. این کشورها افزایش سه برابری تعداد وسایل نقلیه را از سال ۲۰۰۰میلادی تجربه کرده اند.

افزایش مالکیت خودرو در کنار فقدان مقررات و زیرساختارهای بازیافت باتری وسایل نقلیه باعث افزایش ۵۰ درصدی بازیافت غیرایمن باتری ها در اقتصادهای ناسالم شده است.

برخی دیگر از منبع ایجاد سرب در خون کودکان قرار گرفتن در معرض سرب موجود در آب ناشی از استفاده از لوله های سربی، سرب ناشی از صنایع فعال مانند معدن و بازیافت باتری، نقاشی های مبتنی بر سرب، سرب موجود در قوطی های مواد غذایی و ادویه و مواد آرایشی، اسباب بازی و دیگر کالاهای مصرف کننده است. والدینی که شغل آنها با سرب در تماس است اغلب ذرات آن را با لباس های خود یا از طریق موی سر، دست ها و کفش ها به خانه می آورند.

این گزارش نشان داد: در حالی که بیش از ۹۵ درصد از سرب باتری ها در ایالات متحده و اروپا بازیافت می شود نبود اقتصادهای در حال توسعه فاقد تاسیسات لازم برای استفاده دوباره از این فلز سنگین هستند.

عناوین برگزیده