تاریخ: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۳۷
بازدید: ۱۸۷
کد خبر: ۱۲۱۴۲۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

جزییات دومین گام برای ساماندهی بازار مسکن

می متالز - مالیات بر عایدی سرمایه با هدف جلوگیری از معاملات سوداگرانه در بازار مسکن در دستور کار دولت و مجلس قرار گرفت؛ این دومین گام برای ساماندهی بازار مسکن پس از اقدامات مقدماتی برای دریافت مالیات از خانه‌های خالی است.
جزییات دومین گام برای ساماندهی بازار مسکن

به‌ گزارش می متالز به‌ نقل از ایسنا، به اعتقاد کارشناسان، رهاشدگی بازار مسکن در ایران ناشی از غفلت سیاست گذار در وضع مالیات بر معاملات سوداگرانه در کنار نوسانات بازارهای موازی، بخش مسکن را طی دهه های اخیر با تلاطمات قیمتی مواجه کرده و در این فرآیند دلالان بیشترین سود را می‌برند.

طبق یک پژوهش ۷۷ درصد معاملات در بازار مسکن ایران از نوع سفته بازانه و سوداگرانه است. به بیان دیگر واحدهای مسکونی مرتباً از یک سرمایه‌گذار به سرمایه‌گذار دیگر دست به‌دست می‌شود. خروجی این روند به رشد قیمت و دور شدن متقاضیان واقعی از مسکن منجر می‌شود. از طرف دیگر حذف متقاضیان مصرفی به شکل کاهش ساخت و ساز بروز می‌یابد؛ به‌طوری‌که با وجود نیاز سالیانه به حدود یک میلیون واحد مسکونی، هم‌اکنون ساخت و ساز در محدوده ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار واحد قرار دارد.

لایحه دولت هنوز نیامده است

مالیات بر عایدی سرمایه و املاک که در بیش از ۱۸۰ کشور جهان اجرایی می‌شود، در سال ۱۳۹۷ مجلس ارائه شد اما دولت از آبان ماه همان سال قول داد که لایحه‌ای را در این خصوص به مجلس می‌آورد که هنوز تحقق نیافته است. البته بنا به‌گفته محمود محمودزاده - معاون وزیر راه و شهرسازی، تلاش‌ها در دولت برای نیل به این هدف درحال انجام است و هیچ دلیلی برای عدم تحقق آن وجود ندارد.

مالیات بر عایدی سرمایه قرار است معاملات مکرر در حوزه‌هایی همچون مسکن، خودرو، ارز و طلا را هدف قرار دهد. کارشناسان می‌گویند اگر این قانون به نتیجه برسد خرید و فروش به قصد سرمایه‌گذاری و سود از حوزه مسکن حذف خواهد شد.

روز گذشته طرح مالیات بر عایدی سرمایه یک بار دیگر در مجلس به گردش افتاد. در نشست کمیسیون عمران بر ضرورت اخذ مالیات از عایدی سرمایه مسکن و مالیات بر نقل و انتقالات به‌عنوان یکی از ابزارهای مؤثر مدیریت بازار مسکن تأکید شد.

محمدرضا رضایی کوچی - رئیس کمیسیون عمران مجلس درباره این طرح گفت: خلأ قانونی در حوزه معاملات مسکن موجب شده که دلالان سالانه واحدهای بسیاری را خرید و فروش کنند و با این روش عملاً قیمت مسکن در کشور بالا رفته است بنابراین ساماندهی این حوزه می‌تواند بخشی از تلاطمات را کاهش دهد.

همچنین علیرضا پاک فطرت - عضو کمیسیون عمران اظهار کرد: به‌نظر من مالیات از عایدی سرمایه باید به صورت همه‌جانبه و در تمام بازارهای اقتصادی اجرایی شود. اگر این قانون تنها در بازار مسکن اجرا شود سرمایه و نقدینگی از این بازار به بازارهای دیگر اقتصادی منتقل خواهد شد.

لزوم معافیت سازندگان از مالیات

در این جلسه همچنین علی نیکزاد - نایب رئیس مجلس و عضو کمیسیون عمران با اشاره به محورهای فصل ششم طرح جهش تولید و عرضه مسکن درباره اخذ مالیات از عایدی سرمایه مسکن و مالیات بر نقل و انتقالات گفت: بر اساس این طرح انبوه‌سازان و تولیدکنندگان مسکن در اولین نقل و انتقالات پس از ساخت و ساز از پرداخت مالیات معاف هستند.

عناوین برگزیده