تاریخ: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۴۱
بازدید: ۲۱۱
کد خبر: ۱۲۱۴۴۴
سرویس خبر : انرژی
زنگنه در نشست پروژه گازرسانی به روستاهای خراسان:

صنعت نفت را با وجود کرونا و تحریم‌های شدید طی این دو سال زنده نگاه داشته‌ایم

می متالز - وزیر نفت گفت: توانسته ایم صنعت نفت را با وجود مشکلات و شیوع کرونا و تحریم های شدید این دو سال اخیر زنده نگاه داریم حتی طرح های جدیدی را آغاز کرده ایم که می تواند یک ریل گذار بسیار خوب برای آینده باشد.
صنعت نفت را با وجود کرونا و تحریم‌های شدید طی این دو سال زنده نگاه داشته‌ایم

مصاحبه اختصاصی با بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت

به گزارش می متالز، بیژن زنگنه وزیر نفت در نشست افتتاح گازرسانی به 77 روستا و آغاز به کار خط انتقال تقویتی جنوب مشهد، با بیان اینکه پروژه گازرسانی تحت عنوان پویش استان سبز به دلیل وجود حرم مطهر امام رضا (ع) از خراسان رضوی آغاز شد، گفت: افتتاح این پروژه هم از نظر زمانی میان دو عید بزرگ غدیر و قربان هم قرار گرفته است.

وزیر نفت ضمن تشکر از مسوولان گازرسانی در این مناطق، اظهار کرد: در بودجه سال 93 با پیشنهاد وزارت نفت بند "ق" تصویب شد که البته ایده جدیدی نبود و ما در سال 77 هم از این طریق توانسته بودیم 5 میلیارد دلار برای گازرسانی روستاها استفاده کنیم.

زنگنه ادامه داد: اکنون از مرز گازرسانی به 30 هزار روستا هم عبور کرده ایم و اکنون این پویش استان سبز می تواند زیرساخت عالی و منحصر به فردی را برای کشور فراهم کند.

وی بیان کرد: از اوایل سال 92 گروهی مشغول مطالعه و بررسی برای تامین انرژی پایدار در روستاها شدند که در نهایت این روش گازرسانی اقتصادی تشخیص داده شد و وزارت نفت هم برهمان اساس حرکت کرد.

وزیر نفت تاکید کرد: این پروژه 26 هزار میلیارد تا سال آینده هزینه داشت و می توان اعلام کرد که دولت در این طرح برنده بوده زیرا مقدار بسیار زیادی فرآورده مایع برای صادرات و تامین سیستم گازرسانی مردم به دست آورده است.

زنگنه گفت: با انجام پویش استان سبز و افتتاح گازرسانی به این 77 روستا توانسته ایم صدها هزار شغل برای پیمانکاران ایرانی به ویژه محلی ایجاد کنیم و حتی این گازرسانی توانسته زیرساخت های مردم را برای ایجاد صنایع کوچک فراهم کند.

وی اظهار کرد: وزارت نفت برنامه گسترش شبکه CNG را در دست دارد و تمامی این اقدامات ما در بحث گازرسانی به برکت وجود پارس جنوبی بوده است.

وزیر نفت افزود: ما در سال 94 به دلیل کمبود گاز 30 میلیون مترمکعب واردات داشتیم اما اکنون با انجام این پروژه ها توانسته ایم 75 میلیون مترمکعب صادرات گازی به دلیل توسعه پارس جنوبی داشته باشیم.

زنگنه اظهار کرد: در سال 91 ما توانستیم از منطقه پارس جنوبی 241 میلیون مترمکعب گاز و در سال 99، 630 میلیون مترمکعب گاز استخراج کنیم که اکنون 66 درصد نیاز کشور در حوزه گازی تامین می شود.

وی تاکید کرد: ما تنها یک پارس جنوبی داریم و نمی توانیم هر چند سال یکبار یک منطقه گازی دیگری پیدا کنیم پس باید به موضوع بهینه سازی مصرف به صورت جدی نگاه کنیم، حدود 300 میلیون مترمکعب در زمستان گاز مصرف شده که این یک عدد بزرگ بوده و در آن اصراف دیده می شود.

وزیر نفت گفت: ما مردم را مقصر نمی دانیم بلکه باید کمک کرد تا کارهای غیر قیمتی انجام شود یعنی به مردم برای تعمیر موتورخانه های خود تا 6 میلیون پول بلاعوض داده می شود تا با به روزرسانی سیستم ها در مصرف گاز خود صرفه جویی کنند.

زنگنه با بیان اینکه موضوع صرفه جویی فوق العاده مهم است وگرنه سرمایه هدر می رود، بیان کرد: وزارت نفت برنامه ای را برای افزایش تولید گاز براساس روش های مختلف و تامین انرژی کشور تا سال 1420 در دست بررسی دارد البته ما 4 سند هم تهیه کرده و قرار است به کمیسیون انرژی برای بررسی ارائه کنیم.

وی بیان کرد: وزارت نفت دارای یک تجربه طولانی در زمینه مدیریت است که می خواهیم تمامی این تجربیات را به عنوان 4 سند در زمینه های گازرسانی، تولید نفت تا سال 1420 و پتروشیمی تدوین کنیم تا به عنوان یک ریل گذاری مهم برای صنعت نفت و گاز کشور مورد توجه قرار بگیرد.

 وزیر نفت تاکید کرد: ما توانسته ایم صنعت نفت را با وجود مشکلات و شیوع کرونا و تحریم های شدید این دو سال اخیر زنده نگاه داریم حتی طرح های جدیدی را آغاز کرده ایم که می تواند یک ریل گذار بسیار خوب برای آینده باشد.

زنگنه در پایان گفت: دشمن هر روز یک جنگ روانی برای مردم ما ایجاد می کند اما ما توانسته ایم اعداد بی نظیری را در بحث صادرات به دست بیاوریم که صادرات ما توسط کشتی ها توانسته پول زیادی را برای مردم به ارمغان بیاورد.

عناوین برگزیده