تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۳۱
بازدید: ۲۸۵
کد خبر: ۱۲۱۴۶۸
سرویس خبر : انرژی

سرمایه گذاری فولادی ها برای کاهش مصرف برق/ فولاد هرمزگان و ضرورت اجرای پروژه های زیرساختی در زمینه تامین برق

می متالز - فولاد هرمزگان می تواند با سرمایه گذاری در واحد تحقیق و توسعه، راهکارهای کاهش مصرف انرژی را همگام با فولادسازان جهانی دنبال و به مرحله اجرا برساند.
سرمایه گذاری فولادی ها برای کاهش مصرف برق/ فولاد هرمزگان و ضرورت اجرای پروژه های زیرساختی در زمینه تامین برق

به گزارش می متالز، مصرف برق در تابستان یکی از بحران های وزارت نیرو است به ویژه در مناطق جنوبی کشور که مصرف بالا رفته و به وضعیت قرمز می رسد.  این در حالی است که بخشی از صنعت فولاد در جنوب کشور فعال است و همین موضوع می تواند به بحرانی برای تولیدکنندگان فولاد تبدیل شود.

صنعت فولاد یکی از صنایع پر مصرف در زمینه انرژی برق است، این درحالی است که هرمزگان سومین قطب فولاد سازی کشور است و به دلیل دسترسی به مرزهای آبی می تواند مزیت خوبی در صادرات از آن خود کند اما متاسفانه مناطق جنوبی کشور در فصل تابستان با افزایش مصرف برق و همچنین خاموشی همراه هستند و این موضوع می تواند بر فعالیت واحدهای صنعتی از جمله فولادی ها اثر گذار باشد.

در تابستان جاری نیز پیش بینی شده مصرف برق هرمزگان به وضعیت هشدار برسد و در صورت عدم همراهی ها در کاهش مصرف برنامه خاموشی اجرایی شود.

البته چنین اتفاقی نمی تواند در کارخانه های بزرگ مانند فولاد هرمزگان اجرایی شود زیرا توقف خط تولید می تواند ضررهای فراوانی را به همراه داشته باشد. این در حالی است که فولاد هرمزگان تلاش می کند تا نقش خود در بازارهای صادراتی را افزایش دهد.

طبق گفته ارزانی مدیرعامل فولاد هرمزگان، قرار است در سال جاری ۹۰۰ هزار تن از تولیدات فولاد هرمزگان در بازار داخلی به فروش رساند و مابقی تولیدات این مجموعه فولادی یعنی برابر ۶۲۰ هزار تن نیز برای اهداف صادراتی و فروش در بازار بین‌المللی در نظر گرفته شده است.

اما بدون شک کمبود برق می تواند بر این هدف تاثیر گذار باشد، به همین دلیل باید تمهیدات لازم در جهت کاهش مصرف در نظر گرفته شود.

یکی از مواردی که می تواند به کمک فولادی ها در این زمینه آید بحث تغییر الگوی مصرف و مدیریت انرژی است.

استفاده از تجهیزات روز دنیا و همچنین بروزرسانی تکنولوژی در این زمینه موثر است. استفاده از روش هایی در فرآیند تولید نیز می تواند مصرف برق واحدهای فولادی را کاهش دهد، به عنوان مثال با افزایش متالیزاسیون آهن اسفنجی و کک، میزان مصرف اکسیژن افزایش یافته و در نهایت مصرف برق کاهش پیدا می کند.

از سویی دیگر ساخت نیروگاه های ترکیبی و استفاده از روش های جدید برای تولید برق روش هایی است که می تواند در زمینه تامین برق مورد نیاز واحدهای فولادی اثر گذار باشد اما این موضوع نیازمند سرمایه گذاری و خرید تجهیزات لازم است.

در این زمینه فولاد مبارکه اقداماتی انجام داده است که می تواند الگویی برای دیگر واحدهای فولادی باشد.  این مجموعه پست‌ اصلی توزیع برق ۴۰۰ و ۶۳ کیلو ولت شهیدخرازی با هدف پایداری شبکه داخلی و تامین برق مورد نیاز توسعه شرکت را در لیست پروژه های زیرساختی خود قرار داد و چندی پیش از آن بهره برداری کرد.

فولاد هرمزگان نیز باید علاوه بر اجرای پروژه های زیرساختی در زمینه تامین برق، استفاده از تکنولوژی های روز دنیا را در دستور کار قرار دهد تا مصرف برق و دیگر انرژی ها کاهش پیدا کند.

 

افزایش رقابت پذیری در بازارهای صادراتی با اصلاح الگوی مصرف

در حال حاضر با وضعیت پیش آمده در جهان و همچنین تحریم های وضع شده علیه کشور، رقابت در بازارهای صادراتی کمی سخت خواهد بود زیرا موارد متعددی از جمله مصرف انرژی مثل برق می تواند بر قیمت تمام شده اثر گذار باشد.

به همین دلیل فولاد هرمزگان باید کاهش مصرف برق را در راستای تحقق برنامه صادراتی اجرایی کند. زیرا کاهش قیمت تمام شده تاثیر فراوانی بر جذب بازارهای جدید دارد.

فولاد هرمزگان می تواند با سرمایه گذاری در واحد تحقیق و توسعه، راهکارهای کاهش مصرف انرژی را همگام با فولادسازان جهانی دنبال و به مرحله اجرا برساند. از سویی دیگر می تواند با سرمایه گذاری در پروژه های زیرساختی در جهت تامین برق اقدام کند. همچنین این مجموعه فولادی با سرمایه گذاری در حوزه بومی سازی می تواند تجهیزات مورد نیاز را تولید و تکنولوژی های موجود را به روز کرده تا مصرف انرژی کاهش یابد.

اما شاید همه گیری کرونا، وضع تحریم ها و رکود پروژهای عمرانی و ساختمانی بتواند بر فروش سال جاری فولادی ها اثر گذار شود، موضوعی که بر اجرای پروژه های توسعه ای و زیرساختی تاثیر خواهد داشت. اتفاقی که صادرات را هم تحت الشعاع قرار می دهد.

درواقع امروز با وجود بحران های اقتصادی و نوسانات قیمت نفت بهتر است دولت از صنایع کشور به ویژه صنعت فولاد برای تامین مواد اولیه و انرژی مورد نیاز حمایت های ویژه داشته باشد. اما در کنار این موضوع ورود بخش خصوصی برای سرمایه گذاری و اجرای طرح های توسعه نیز می تواند راهگشا بوده و در تامین سرمایه موثر باشد. البته در این میان تصمیم دولت نیز می تواند به کمک شرکت های فولادی بیاد. عرضه صندوق های ETF در بازار می تواند نقدینگی سرگردان را وارد بازار سرمایه کرده که در نتیجه آن شاهد رونق تولید باشیم.

سرمایه گذاری فولادی ها برای کاهش مصرف برق/ فولاد هرمزگان و ضرورت اجرای پروژه های زیرساختی در زمینه تامین برق

منبع: تیتر 20
عناوین برگزیده