تاریخ: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۰۴
بازدید: ۱۴۶
کد خبر: ۱۲۱۵۳۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی خبر داد:

افتتاح سه طرح بزرگ پتروشیمی با سرمایه گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری

می متالز - مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به بهره برداری از ۱۷ طرح تا پایان سال از افتتاح ۳ طرح بزرگ یک میلیارد و ۵۷۰ میلیون دلاری و افزایش بیش از ۴ میلیون تنی خبر داد.
افتتاح سه طرح بزرگ پتروشیمی با سرمایه گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری

به گزارش می متالز، بهزاد محمدی با بیان اینکه در جهش دوم پتروشیمی ۲۷ طرح تعریف شده که در پایان ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهند رسید گفت: از این سبد ۱۷ طرح تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد و ظرفیت صنعت را از ۶۶ مییلون تن فعلی به ۹۰ میلون تن افزایش می‌دهد. این عدد در پایان سال ۱۴۰۰ به ظرفیت ۱۰۰ میلیون تنی و درآمد ۲۵ میلیارد دلار می رسد.

وی با اشاره به اینکه از این ۱۷ طرح ‌یکی از طرح ها در ماه گذشته به بهره‌برداری رسید که طرح پتروشیمی میاندوآب بود، افزود: پنجشنبه هفته جاری افتتاح ۳ طرح دیگر را خواهیم داشت. طرح اول پتروشیمی متانول کاوه است که بزرگترین طرح متانول جهان بشمار می‌رود. این پتروشیمی با سرمایه‌گذاری ۹۵۰ میلیون دلاری بخش خصوصی اجرا شده و ۲.۳ میلیون تن در سال به ظرفیت تولید متانول ایران اضافه خواهد کرد. خوراک این واحد ۶ میلیون متر مکعب گاز طبیعی در روز و شامل طرح متانول، ‌یوتولیتی و اسکله های صادراتی است.

این مقام مسوول ادامه داد: ۶۶ درصد از کل سرمایه‌گذاری از مهندسی و ساخت تا تامین تجهیزات در داخل انجام شده و پیش‌بینی می‌شود سالانه ۴۰۰ میلیون دلار درآمد به همراه داشته باشد. بهره‌برداری از پتروشیمی کیمیا پارس خاورمیانه طرح بعدی است که روز پنجشنبه توسط رئیس‌جمهور با سرمایه‌ گذاری ۶۰۰ میلیون دلار در عسلویه افتتاح می‌شود. خوراک این پتروشیمی روزانه ۴.۵ میلیون متر مکعب گاز طبیعی است. این واحد با ظرفیت تولید ۱.۶۵ میلیون تن متانول در سال ساخته شده که معادل ۵ هزار تن متانول در روز است.

محمدی با اشاره به اشتغال‌زایی مستقیم ۷۰۰ نفری این پتروشیمی، توضیح داد: ۵۰ درصد از کل سرمایه‌گذاری نیز در داخل هزینه شده و درآمد پیش‌ بینی‌شده سالانه بر اساس قیمت‌های ثابت سال ۹۵ حدود ۳۰۰ میلیون دلار است . آخرین طرح ارزشی مربوط به تولید کاتالیست پتروشیمی لرستان با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیون دلار است و کاتالیست‌های مورد نیاز تولید انواع پلی‌اتیلن‌ها را در دستور کار دارد.

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید کاتالیست در این طرح ۱۰۰ تن در سال خواهد بود، ادامه داد:‌ با اجرای آن اشتغال مستقیم برای ۶۰ نفر ایجاد شده که می‌تواند درآمدی ۳۰ میلیون دلاری در سال ایجاد کند. مهندسی و ساختمان نصب این واحد تماماً ایرانی است و تنها ۳۰ درصد از تجهیزات خارجی استفاده شده است.

محمدی سرمایه‌گذاری در این سه طرح را یک میلیارد و ۵۷۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: تا پایان سال نیز ۱۳ طرح دیگر پتروشیمی افتتاح می‌شود که پتروشیمی بیدبلند ۲، ‌طرح پتروشیمی سبلان،‌ پتروشیمی لردگان،‌ پتروشیمی ایلام، پتروشیمی مسجد سلیمان، ‌پروژه پلی پروپیلن خمین و ... تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسند.

منبع: بورس پرس
مطالب مرتبط
عناوین برگزیده