تاریخ: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۳۶
بازدید: ۲۰۵
کد خبر: ۱۲۱۵۵۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

حفاظت از معدن اسفراین در انتظار استقرار تیم حفاظتی ایمیدرو

می متالز - معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) مکلف شد تا پایان تیر ماه امسال، شرکت حفاظتی را در معدن سرب و روی منطقه آلبلاغ شهرستان اسفراین مستقر کند اما هنوز این امر محقق نشده است و در این زمینه، انجام مناقصه در دست پیگیری است.
حفاظت از معدن اسفراین در انتظار استقرار تیم حفاظتی ایمیدرو

به گزارش می متالز، علی اصغر رضازاده روز سه‌شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اکنون برداشت های غیرمجاز از معدن آلبلاغ شهرستان اسفراین ادامه دارد و سودجویان، با الاغ، معدن سرب و روی را از مسیر سخت گذر، به پایین کوه می کشانند و به دلالان می فروشند. 

وی در باره استقرار شرکت آلومینای ایران در منطقه آلبلاغ اظهار داشت: این شرکت به نمایندگی از ایمیدرو، در منطقه آلبلاغ مستقر اما استقرار آن، تنها به آوردن یک کانکس محدود شده است.  

وی افزود: ایمیدرو می تواند از ظرفیت چند شرکت برای حفاظت از معدن آلبلاغ، استفاده کند اما رویکرد این است که یک شرکت به عنوان پاسخگو، انتخاب شود که طرف حساب سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، چند شرکت نباشد. 

رضازاده گفت: برداشت غیرمجاز از معدن سرب و روی در آلبلاغ شهرستان اسفراین، همچنان ادامه دارد و این منطقه، بویژه در زمان بارندگی ها، آبستن حوادث است.

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی اظهار داشت: پروانه اکتشاف معدن سرب و روی برای سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) صادر شده است و بر این اساس، این سازمان، مشکلی برای استقرار تیم حفاظتی خود در این منطقه ندارد.  

برداشت غیرمجاز از معدن سرب و روی آلبلاغ، که در منطقه ای با همین نام واقع است، از اواخر سال ۹۷ آغاز شده بود اما از بهار پارسال با هجوم سودجویان به این منطقه همراه شد.

واقع شدن این معدن در منطقه حفاظت شده زیست محیطی ساریگل، موجب شده تا سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تا کنون در ثبت آن ناکام بماند ولی سال قبل وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز مطالعات و اکتشافات اولیه بر روی این منطقه معدنی را برای ایمیدرو صادر کرد. 

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی اسفراین قرار دارد.

عناوین برگزیده