تاریخ: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۰۱
بازدید: ۱۶۰
کد خبر: ۱۲۱۶۱۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تفکیک وزارت صمت منتفی است

وزیر صمت به زودی به مجلس معرفی می شود

می متالز - تجربه نشان داده وزارت صمت با تغییر وزرا دستخوش تغییر نشده و این کارشناسان در بخش های میانی این وزارت خانه اند که به عنوان تصمیم گیرنده عمل می کنند.
وزیر صمت به زودی به مجلس معرفی می شود

به گزارش می متالز، تفکیک وزارت صمت از موضوعاتی است که در دوره های مختلف دولت روحانی مطرح شده اما هرگز انجام نشده است. موافقان تفکیک وزارت صنعت و معدن از تجارت می گویند بار سنگین دو بخش اول باعث شده دولت توجه کمتری دراین وزارت خانه به بخش بازرگانی نشان دهد و مخالفان تفکیک و حامیان ادغام از ایجاد بورکراسی تازه در دستگاه های متولی اقتصاد کشور می گویند. در خردادماه سال جاری نمایندگان مجلس تفکیک وزارت خانه را رد کردند درحالیکه پیش تر دولت سه بار برای انجام این کار لوایحی را تنظیم و به مجلس برده بود. اکنون با اعلام معرفی وزیر پیشنهادی صمت به مجلس از سوی رییس دفتر رییس جمهور به نظر می رسد که تفکیک وزارت خانه ها منتفی شده است. واعظی در رسانه های اجتماعی از این نوشت که فرصت ها برای ایجاد وزارت بازرگانی در دوره پیشین مجلس سوخته است و فرصت پرداختن به این کار مهم و گره گشا هم از دولت گرفته شده. واعظی هم چنین نوشت تعلل دولت در معرفی وزیر پیشنهادی صمت با هدف تصمیم گیری درباره تفکیک ساخته و پرداخته مخالفان است و وزیر پیشنهادی به زودی معرفی می شود. امروز بیشتر رسانه ها اعلام کردند مدرس خیابانی، سرپرست کنونی این وزارت خانه گزینه اصلی دولت برای معرفی به مجلس است.

اما نظر بخش خصوصی درباره تفکیک وزارت بازرگانی چیست؟ مسعود خوانساری رییس اتاق تهران پیشتر در واکنش به تفکیک وزارت بازرگانی به رسانه ها گفت بخش خصوصی بزرگتر شدن دولت را مانع می بیند و تمرکز دولت بر بخش حاکمیت نه تصدی گری به موفقیت در اقتصاد دامن می زند. خوانساری به تسنیم گفت «اگر بخش تصدی‌گری را از وظایف وزارتخانه‌ها جدا کنیم و دولت و وزارتخانه‌ها تنها به دنبال سیاست‌گذاری در اقتصاد باشند، نه تنها مشکلی ایجاد نمی‌شود بلکه من تصور می‌کنم می‌توان وزارتخانه‌های بیشتری را هم ادغام کرد».

در یک سال گذشته صدور بخشنامه های متعدد در وزارت صمت و دستگاه های ذی ربط به چالش های جدی برای بخش خصوصی کشور دامن زده است. هرویک یاریجانیان، از فعالان صنعتی و عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران مطالبه جدی فعالان اقتصادی در این شرایط را زمینه سازی برای امکان برنامه ریزی دانسته است. یاریجانیان گفت از دولتمردان می خواهیم تضمین بدهند که قوانین تجارت و تولید کشور شش ماه تغییر نمی کند. سازگاری با بخشنامه های متعدد در کوتاه مدت برای بازرگانان و تولیدکنندگان زجرآور شده است و به خستگی و ناامیدی ها دامن زده است. به گفته یاری جانیان تجربه نشان داده وزارت صمت با تغییر وزرا دستخوش تغییر نشده و این کارشناسان در بخش های میانی این وزارت خانه اند که به عنوان تصمیم گیرنده عمل می کنند.

عناوین برگزیده