تاریخ: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۱۵
بازدید: ۱۴۸
کد خبر: ۱۲۱۶۱۶
سرویس خبر : انرژی

افزایش ۴ میلیون تنی ظرفیت تولید پتروشیمی

می متالز - مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به افتتاح ۳ طرح بزرگ پتروشیمی در روز پنجشنبه هفته جاری(۱۶ مرداد) توسط رئیس‌جمهوری گفت: این طرح‌ها شامل پتروشیمی کاوه، ‌پتروشیمی کمیا پارس خاورمیانه و کاتالیست پتروشیمی لرستان است که در مجموع با سرمایه‌گذاری ۱.۵۷ میلیارد دلار بیش از ۴ میلیون تن به ظرفیت پتروشیمی ایران اضافه می‌کند.
افزایش ۴ میلیون تنی ظرفیت تولید پتروشیمی

به گزارش می متالز، «بهزاد محمدی» امروز (سه‌شنبه)، با بیان اینکه در جهش دوم پتروشیمی کشور ۲۷ طرح تعریف شده که در پایان ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهند رسید، ادامه داد: از این سبد ۱۷ طرح تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد و ظرفیت صنعت را از ۶۶ مییلون تن فعلی به ۹۰ میلون تن افزایش می‌دهد این عدد در پایان سال ۱۴۰۰ به ظرفیت ۱۰۰ میلیون تنی و درآمد ۲۵ میلیارد دلار دست پیدا می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه از این ۱۷ طرح، ‌یکی از طرح ها در ماه گذشته به بهره‌برداری رسید که طرح پتروشیمی میاندوآب بود، افزود: پنجشنبه هفته جاری افتتاح ۳ طرح دیگر را خواهیم داشت. طرح اول پتروشیمی متانول کاوه است که بزرگترین طرح ماتانول جهان به شمار می‌رود.

محمدی تاکید کرد: این پتروشیمی با سرمایه‌گذاری ۹۵۰ میلیون دلاری بخش خصوصی اجرا شده و ۲.۳ میلیون تن در سال به ظرفیت تولید متانول ایران اضافه خواهد کرد. خوراک این واحد ۶ میلیون متر مکعب گاز طبیعی در روز و شامل طرح متانول، ‌یوتولیتی و اسکله های صادراتی است.

وی افزود: ۶۶ درصد از کل سرمایه‌گذاری از مهندسی و ساخت تا تامین تجهیزات در داخل کشور انجام شده و پیش‌بینی می‌شود سالانه ۴۰۰ میلیون دلار درآمدبرای کشور به همراه داشته باشد.

به گفته محمدی بهره‌برداری از پتروشیمی کیمیا پارس خاورمیانه طرح بعدی است روز پنجشنبه توسط رئیس‌جمهوری با سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیون دلار در عسلویه افتتاح می‌شود. خوراک این پتروشیمی روزانه ۴.۵ میلیون متر مکعب گاز طبیعی است.

معاون وزیر نفت گفت: این واحد با ظرفیت تولید ۱.۶۵ میلیون تن متانول در سال ساخته شده است که معادل ۵ هزار تن متانول در روز است.

وی با اشاره به اینکه اشتغال‌زایی مستقیم در این پتروشیمی ۷۰۰ نفر خواهد بود،‌ ادامه داد: ۵۰ درصد از کل سرمایه‌گذاری نیز در داخل کشور هزینه شده و درآمد پیش‌بینی‌شده سالانه برای این پتروشیمی بر اساس قیمت‌های ثابت سال ۹۵، حدود ۳۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاکید کرد: آخرین طرح ارزشی مربوط به تولید کاتالیست پتروشیمی لرستان است. این طرح با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیون دلار انجام شده است. محل اجرا در پتروشیمی لرستان است و کاتالیست‌های مورد نیاز تولید انواع پلی‌اتیلن‌ها را در دستور کار دارد.

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید کاتالیست در این طرح ۱۰۰ تن در سال خواهد بود، افزود:‌ با اجرای آن ۶۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد شده است که می‌تواند درآمدی ۳۰ میلیون دلاری در سال ایجاد کند. مهندسی و ساختمان نصب این واحد تماما ایرانی است و تنها در زمینه تجهیزات از ۳۰ درصد از تجهیزات خارجی استفاده شده است.

محمدی سرمایه‌گذاری در این سه طرح را یک میلیارد و ۵۷۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: تا پایان سال نیز ۱۳ طرح دیگر پتروشیمی افتتاح می‌شود که پتروشیمی بیدبلند ۲، ‌طرح پتروشیمی سبلان، ‌پتروشیمی لردگان،‌ پتروشیمی ایلام، پتروشیمی مسجد سلیمان، ‌پروژه پلی پروپیلن خمین و … تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسند.

‌با وجود تحریم‌های گسترده آمریکا علیه صادرات نفت ایران و تحریم‌های چند لایه صنعت پتروشیمی اما این صنعت با انجام تعهدات خود مبنی بر عرضه ارز صادراتی در سامانه نیما،‌ به عنوان یکی از ارکان اصلی تامین ارز در کشور به شمار می‌رود.

علاوه بر آن، ‌صنعت پتروشیمی به فعالیت‌های توسعه‌ای خود نیز ادامه داده و در همین راه، دو جهش در این صنعت تعریف شده است. در جهش دوم صنعت پتروشیمی که تا پایان سال آینده محقق می‌شود، ‌ظرفیت تولید از ۶۶ میلیون تن فعلی به ۱۰۰ میلیون تن افزایش خواهد داشت.

در جهش سوم نیز، ظرفیت تولید تا ۱۳۳ میلیون تن در سال بالا می‌رود و در کنار آن تنوع محصولات نیز بیشتر خواهد شد.

عناوین برگزیده