تاریخ: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۵۱
بازدید: ۲۶۹
کد خبر: ۱۲۱۶۵۹
سرویس خبر : انرژی

اردکانیان: تکمیل طرح های وزارت نیرو سرعت می گیرد

می متالز - وزیر نیرو گفت: امسال تلاش می‌کنیم سرعت بیشتری به اجرا و تکمیل طرح‌های صنعت آب و برق بدهیم.
اردکانیان: تکمیل طرح های وزارت نیرو سرعت می گیرد

به گزارش می متالز، رضا اردکانیان در حاشیه مراسم بهره‌برداری از ۱۵ طرح صنعت برق استان تهران در چهاردهمین هفته پویش هرهفته_الف_ب_ایران در جمع خبرنگاران افزود:، چون دوره‌ی اجرای طرح‌های بزرگ، بیش از یک سال مالی خواهد بود، همه این طرح‌ها به نوعی در چرخه طرح‌های نیمه تمام است و آنچه امسال افتتاح می‌شود از سال‌های پیش شروع شده و یک‌سری طرح هم امسال شروع و سال‌های بعد به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه بحث مهم ما، تنوع بخشی به منابع مالی است، تصریح کرد: وزارت نیرو تا حدودی نسبت به گذشته موفق شده با منابع و ساز و کار‌ها جدید، ظرفیت منابع مالی خود را افزایش دهد.

اردکانیان گفت: وزارت نیرو، زمانی تنها متکی به بودجه سالیانه بود؛ اما در این سال‌ها به منابع داخلی از محل فروش آب و برق متکی هستیم، بخشی از محل صادرات انرژی و بخشی دیگر نیز از محل منابع خصوصی را تامین می‌کنیم.

وی افزود: برای تکمیل طرح‌ها، ساز و کار‌هایی هم در قانون بودجه برای تهاتر‌ها و عرضه طرح‌ها به بخش خصوصی در اختیار ما گذاشته شده که امید است با فعال‌تر کردن این ساز و کار‌ها به تکمیل طرح‌ها سرعت ببخشیم.

اردکانیان گفت: خوشبختانه طرح‌های نیمه تمامی که به این شکل تعطیل شده باشد وجود ندارند، مگر این که تغییراتی در اثر مطالعات و محاسبات مربوط به شرایط زیست محیطی آن‌ها پیش آمده باشد.

وی درباره رمزارز‌ها هم افزود: اصل موضوع روشن است؛ هیات وزیران مصوبه‌ای را برای چگونگی استفاده از این شرایط تصویب کردند و در میان دست اندرکاران استخراج رمزارزها، تقسیم کاری بین دستگاه‌ها شده و وزارت صمت مسئولیت صدور مجوز را دارد؛ وزارت نیرو هم وقتی مجوز صادر شده باشد نسبت به ارائه خدمت اقدام می‌کند.

وی ادامه داد: مانند هر کار دیگری که نیاز به مجوز دارد این کار هم نیاز به مجوز دارد و با کسی که بدون مجوز و خارج از عرف اقدام کند برخورد می‌شود.

اردکانیان گفت: این که توانیر پاداشی را برای اطلاع‌رسانی در مواردی که ضوابط اعلام نشده تعیین کرده، به دلیل اهمیت وضعیت برق در تابستان بویژه در شرایط کرونایی است.

وزیر نیرو افزود: براساس مصوبه هیات وزیران، مشترکانی که بیش از الگو، برق مصرف کنند هر سال ۱۶ درصد تعرفه برق آن‌ها اضافه خواهد شد در حالی که برای سایر مشترکان، این رقم ۷ درصد است.
وی با اشاره به این که از این موضوع، هدف، تامین منابع نیست، گفت: با افزایش تعرفه، قصد داریم افراد پرمصرف جزو مشترکان خوش مصرف شوند.

اردکانیان اضافه کرد: قیمت تمام شده هر کیلو وات انرژی بدون محاسبه سوخت، حدود دو برابر دریافتی از مشترکان است بنابراین کسانی که الگو را رعایت می‌کنند و یا زیر الگو مصرف می‌کنند، باید به آن‌ها توجه شود تا انگیزه‌ای برای شان باقی بماند که همین قدر مصرف کنند و به پرمصرف‌ها نیز باید انگیزه بدهیم که مصرف خود را کاهش دهند که این موضوع در دستور کار است.

وزیر نیرو درباره مشکلات تامین منابع بخش خصوصی گفت: خط کشی بین خودمان و بخش خصوصی را به رسمیت نمی‌شناسم، چون صنعت آب و برق این گونه نیست که خودش را از بخش غیردولتی جدا بداند اخبار و افتتاحییه‌هایی که اعلام می‌کنیم سخنگویی یک خانواده بزرگی را به عهده داریم که بخشی از آن دولت است.

وی افزود: مشکلات بخش خصوصی مشکلات ماست و مشکلات دولت را هم بخش خصوصی درک می‌کند، بنابراین تعامل خوبی با بخش خصوصی داریم و به دنبال حل و فصل مشکلات هستیم.

عناوین برگزیده