تاریخ: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۰۹
بازدید: ۲۱۹
کد خبر: ۱۲۱۶۷۷
سرویس خبر : انرژی

پیش ­بینی بازار 4 حامل­ انرژی در آسیا

می متالز - بازارهای حامل‌های انرژی در آسیا متاثر از عوامل جدید ممکن است در هفته جاری با سناریوی جدید قیمتی مواجه شوند.
پیش ­بینی بازار 4 حامل­ انرژی در آسیا

به گزارش می متالز، بنزین فوب سنگاپور در معاملات روز آغازین هفته (دوشنبه) با حدود 3 درصد کاهش نسبت به جمعه کار خود را آغاز کرد. به گفته کارشناسان، هراس از اعمال قرنطینه بیشتر به دلیل شیوع کرونا مهمترین دلیل این کاهش قیمت بوده است و این موضوع در طول هفته یکی از عوامل تاثیر­گذار بر حامل­های انرژی باقی خواهد ماند.

به گزارش پلتس، در بازار محصولات میان­تقطیری مانند نفت سفید/سوخت جت و گازوئیل، انتظار می­رود نگرانی درباره تقاضا نقش اول را در تعیین قیمت­ها داشته باشد، هرچند مداومت حجم پایین عرضه احتمالا از افت زیاد قیمت­ها جلوگیری کند.

بنزین

بنزین فوب سنگاپور برای سررسید سپتامبر با عدد اکتان 92، معاملات روز دوشنبه را با حدود 3 درصد کاهش آغاز کرد تا به قیمت 42.65 دلار در هر بشکه برسد. افزایش سنگین شمار جهانی مبتلایان فشار رو به پایینی بر قیمت­های بین­المللی نفت وارد آورده است. به نظر می­رسد رشد دوباره تعداد میتلایان به کرونا در آسیا اثر مخرب خود را بر عوامل بنیادین بنزین منطقه­ای بگذارد، چراکه بسیاری از کشورها مجددا اقدامات محدودکننده­ای برای کنترل شیوع کووید-19 را اعمال می­کنند. رییس­جمهور فیلیپین، رودریگو دوترته یک­شنبه اعلام کرد این کشور که یکی از اولین کشورهایی آسیایی در بازگرداندن فعالیت­های تجاری بود، سطحی از قرنطینه را در پایتخت این کشور، مانیل اعمال خواهد کرد.

کشورهای شمال شرق آسیا مانند تایوان، ژاپن، کره جنوبی و هنگ­کنگ گزارش­ هایی از موارد جدید ابتلا منتشر کرده­اند که بیش از پیش چشم­انداز تقاضای بنزین آسیا را تیره کرده است. با این وجود، نگاه­ها در هفته پیش­رو به نتیجه مناقصه­های خرید بنزین اوکتان 88 و 92 از سوی پرتامینا دوخته می­شود. نتیجه هر دو مناقصه قرار است سه­شنبه اعلام شود. تقاضای بنزین اندونزی نیز کماکان به دلیل پاندمی کرونا نامطمئن است. تا اوایل دوشنبه، تعداد مبتلایان در این کشور از 110 هزار نفر گذشت.     

نفت سفید/سوخت جت

اختلاف قیمت سوخت جت برای سررسید ماه­های آگوست و سپتامبر در معاملات دوشنبه سنگاپور از منفی 43 سنت به منفی 45 سنت رسید. به دلیل ظهور دوباره کرونا، تقاضا برای سوخت­های هوایی هنوز نامناسب است. به گزارش الجزیره، فیلیپین پس از اندونزی بیشترین تعداد مبتلایان را در جنوب شرق آسیا ثبت کرده است. همین موضوع باعث شده قیمت نقدی سوخت جت/نفت سفید فوب سنگاپور با 43 سنت تخفیف برای هر بشکه نسبت به بهای این سوخت­ها با ارزیابی پلتس معامله شود.

منابع بازار نگاهی بدبینانه به بخش سوخت هوایی آسیا اتخاذ کرده­اند. انجمن بین­المللی حمل و نقل هوایی 28 جولای در این مورد گفت ترافیک هوایی برای پروازهای مسافربری به دلیل کندی روند کنترل ویروس، کاهش مسافرت­های اعضای شرکت­ها و ضعف اعتماد مصرف­کنندگان تا سال 2024 به حالت قبلی باز نخواهد گشت.   

گازوئیل 

اختلاف قیمت گازوئیل برای تحویل در ماه­های متوالی آگوست و سپتامبر از مثبت 6 سنت به مثبت 1 سنت رسیده که تضعیف بازار را نشان می­دهد. نواسان در بازار گازوئیل آسیا منجر به بروز نااطمینانی میان فعالان این حوزه شده؛ از این رو، آنان در مورد چشم­انداز گازوئیل در ماه آگوست نظرات متفاوتی دارند. برخی معامله­گران می­گویند حس بازار گازوئیل در آسیا ممکن است طی ماه جاری  تضعیف شود چراکه انتظاراتی از صادرات بالاتر از از سوی مراکز عمده عرضه این سوخت در شمال شرق این قاره به­خصوص چین وجود دارد.

با ظهور موارد ابتلا در مناطقی از آسیا مانند ویتنام و همچنین در استرالیا، دولت این کشورها سریعا اقدام به محدودسازی عبور و مرور کرده­اند که بر نگرانی­ها برای تقاضا افزوده است. با این حال، دیگر معامله­گران می­گویند عوامل بنیادین گازوئیل ممکن است پایدار باقی بماند زیرا نرخ عملکرد پالایشگاه­ها در شمال شرق آسیا به شدت پایین است که عرضه را محدود می­کند.      

عناوین برگزیده