تاریخ: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۱۳
بازدید: ۳۲۶
کد خبر: ۱۲۱۷۶۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
وقتی خودباوری مبنای حرکت یک واحد تولیدی می شود؛

سیمان کرمان میدان پیاده سازی ایده های پژوهشگران ایرانی/ تولید سیمان با استفاده از ضایعات منگنز برای اولین بار در کشور

می متالز - سیمان کرمان یک واحد تولیدی موفق است که توانسته علاوه بر ایستادگی در شرایط سخت تولیدی، با استفاده از مطالعات آزمایشگاهی اقدام به تولید محصولاتی کند، که سرآمد صنعت سیمان در جهان هستند.
سیمان کرمان میدان پیاده سازی ایده های پژوهشگران ایرانی/ تولید سیمان با استفاده از ضایعات منگنز برای اولین بار در کشور

به گزارش می متالز، کارخانه سیمان کرمان حدود نیم قرن است که با تولید انواع سیمان و بتن در خدمت عمران و آبادانی کشور است، اکنون این واحد تولیدی دست به ابتکارات جدیدی زده و گام بلندی در راستای خودکفایی و توقف واردات برخی محصولات برداشته است.

فرود عزیزی رئیس کارخانه سیمان کرمان گفت: انواع سیمان ها شامل سیمان سفید، خاکستری، چاه نفت، پوزولانی، زودگیر و سیمان ویژه در این کارخانه تولید، بسته بندی و علاوه بر توزیع در داخل کشور به سایر کشورها نیز صادر می شود.

سرطان بتن عامل کاهش عمر سازه های ساختمانی در ایران

وی افزود: در حال حاضر یکی از معضلاتی که بیشتر سازه ها با آن درگیر هستند، سرطان یا بیماری بتن است که سبب کاهش عمر سازه های بتنی می شود.

این تولیدکننده کرمانی ابراز کرد: در آزمایشگاه کارخانه سیمان کرمان مطالعات گسترده ای بر روی ترکیب بتن انجام شده و توانستیم به ترکیبی از بتن دست یابیم که سبب افزایش عمر آن می شود.

عزیزی عنوان کرد: مواد اولیه مورد استفاده در ساخت یک بتن و میزان استفاده از آن ها اهمیت بسیاری در مرغوب بودن بتن دارد، علت ساختار نامناسب یک بتن همیشه سیمان مورد استفاده در آن نیست بلکه عوامل متعددی می تواند سبب کاهش عمر بتن شود.

ماندگاری، اصل اساسی که در ساخت سازه های بتنی نادیده گرفته می شود

در ادامه رضا فرازمند مسوول آزمایشگاه کارخانه سیمان اذعان کرد: در حال حاضر مساله مهم در ساخت یک سازه بتنی ماندگاری آن است، بر اساس قوانین سازه ای مجاز است که از وزن مطلوب برخوردار باشد و اهمیتی به مقاومت و ماندگاری آن داده نمی شود.

وی افزود: هدف ما در این آزمایشگاه تولید بتنی است که علاوه بر مقاومت، از طول عمر مناسبی هم برخوردار باشد از این رو مساله دوام بتن که در ایران نوپا است، در دستور کار ما قرار گرفته است.

مسوول آزمایشگاه کارخانه سیمان بیان کرد: در راستای تحقق این هدف با استفاده از سیمان های متفاوت اقدام به تولید بتن های مختلف با میزان اختلاط متفاوت کردیم تا به ماندگاری بیشتری دست یابیم.

فرازمند تصریح کرد: ۲ سازه متفاوت که با استفاده از سیمان پوزولانی و تیپ ۲ ساخته شده اند، در بتنی که با استفاده از سیمان پوزولانی ساخته شده به دلیل نفوذ کمتر کلر به داخل سازه مقاومت بیشتری دارد.

ساخت بتن مقاوم با ماندگاری بیش از نیم قرن هدف اصلی کارخانه سیمان کرمان

وی ادامه داد: املاح طبیعی و یون ها همچون کلر در طول زمان به داخل سازه های بتنی نفوذ کرده و سبب کوتاه شدن عمر سازه ها می شوند، در این آزمایشگاه در تلاش هستیم تا با استفاده از سیمان پوزولانی و سایر ترکیبات بتنی تولید کنیم که مقاومتی بیش از نیم قرن داشته باشد.

مسوول آزمایشگاه کارخانه سیمان اظهار کرد: در حال حاضر دانشجویان مقطع دکترای دانشگاه امیرکبیر تهران بر روی این پروژه کار می کنند اما آنچه که حائز اهمیت است، سیمان کرمان این مطالعات را در عمل پیاده سازی کرده است.

فرازمند تاکید کرد: انجام تحقیقات متعدد از حیطه وظایف این واحد تولیدی خارج است و تنها با هدف سرمایه گذاری برای ایجاد دانشی نوین صورت می گیرد و در واقع نوعی سرمایه ملی تلقی می شود.

تولید سیمان با استفاده از ضایعات منگنز ابتکار نوین یک واحد تولیدی در کرمان

وی یادآور شد: هر چه میزان عمر سازه ها کوتاه تر باشد و سازه سریع تر خراب شود، برای احیا نیازمند تولید سیمان است و در حقیقت سوددهی ما را بیشتر می کند اما هدف ما طولانی شدن عمر بتن و حفظ سرمایه های ملی است.

مسوول آزمایشگاه کارخانه سیمان عنوان کرد: بنابراین سیمان تولیدی باید کمترین نفوذپذیری به آب را داشته باشد چرا که آب سرشار از املاح و یون های مختلف است.

فرازمند گفت: یکی دیگر از ابتکارات کارخانه سیمان کرمان تولید سیمان سرباره ای با استفاده از ضایعات کارخانه منگنز است، سیمان سرباره ای مانند سیمان پوزولانی است و می تواند از نفوذ یون کلر جلوگیری کرده و مقاومت سازه را افزایش دهد.

عناوین برگزیده