تاریخ: ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۲۵
بازدید: ۱۷۷
کد خبر: ۱۲۱۹۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سرپرست وزارت صنعت اعلام کرد:

اختصاص ۳.۲ میلیارد دلار برای بومی‌سازی تولید داخلی

می متالز - سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت از برنامه‌ریزی 302 میلیارد دلار برای بومی‌سازی تولید داخل در سال 99 خبر داد
اختصاص ۳.۲ میلیارد دلار برای بومی‌سازی تولید داخلی

به گزارش می متالز، حسین مدرس خیابانی با اعلام این خبر گفت: تقویت بخش تولید داخل، توسعه صادرات، افزایش همه ابعاد تولید در کمیت و کیفیت تنوع محصول و نوع اتکا در توان تولید داخل از برنامه این نهاد هستند.

به گفته وی، برنامه وسیعی برای بومی‌سازی تولید داخل وجود دارد که حدود ۳.۲ میلیارد دلار در برنامه سال ۹۹ پیش‌بینی شده است که در چهار ماه گذشته ۳۰۰ میلیون دلار ساخت انجام شده و۹۰ میلیون دلار نیز در این هفته میز ساخت آن برقرار می‌شود.

۴ محور برنامه برای جهش تولید

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در حاشیه جلسه هیات دولت به مهم‌ترین برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و افزود: نخست طبق فرمایشات مقام معظم رهبری تحقق اهداف جهش تولید بود که مهم‌ترین برنامه نیز محسوب می‌شود که با اتکا به توان تولید داخل و قطع وابستگی بخش‌های مختلف صنعت خارجی و ارز پیش می‌رود.

مدرس خیابانی با بیان اینکه محور دوم تکمیل و اتمام پروژه‌ها و طرح‌های نیمه تمام است یادآوری کرد: در قالب پویش تولید تداوم وامید چهار هزار پروژه بالای ۸۰ درصد داریم که تا قبل از اتمام دولت دوازدهم راه‌اندازی خواهد و هر پنجشنبه نیز با حضور ریاست جمهوری و سایر وزرا و مسئولان کشوری و استانی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: ۲۰۰ طرح بزرگ صنعتی و معدنی با حجم سرمایه‌گذاری ۱۷۰ هزار میلیارد تومان انتخاب شده تا در نهمین هفته این پویش افتتاح شود.

توسعه صادرات و کنترل واردات

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه محور سوم توسعه صادرات و کنترل واردات است تصریح کرد: مصمم به ایجاد محدودیت برای واردات به‌استثنای کالاهای اساسی و مواد اولیه کارخانه‌ها هستیم تاکنون حدود ۲ هزار و ۵۰۰ ردیف تعرفه کالاهای وارداتی را با عنوان کالاهای غیر ضرور و دارای مشابه داخلی برای جلوگیری از ورود به کشور تعیین شده است.

وی محور چهارم را مدیریت و کنترل بازار معرفی کرد.

در بخش‌های مختلف تولیدی شاهد رشد بودیم

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص آمارهای چهار ماه تولیدی توضیح داد: سواری ۱۹ درصد، آلومینیوم ۵۰ درصد، وانت سواری ۲۳ درصد، الیاف اکلیریک ۱۶۰ درصد، تلویزیون ۷۰ درصد، انواع لوازم‌خانگی بین ۵ تا ۳۰ درصد، فولاد ۷.۵ درصد، مس ۱.۵ درصد و سیمان ۵ درصد شاهد افزایش بودیم.

مدرس خیابانی ادامه داد: علی‌رغم شرایط دشوار اقتصادی و تنگ شدن حلقه‌های تحریم تولید روند خود را ادامه می‌دهد و تلاش می‌کنیم تولید را به رونق برگردانیم تا به اهداف جهش تولید دست یابیم.

واگذاری ایمیدرو در اولویت اول سهام باقی‌مانده شرکت‌های تابعه است

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بخش عمده‌ای از شرکت‌های دولتی واگذار شده است، گفت: دولت در خودروسازی ۱۳ درصد سهام دارد اما به دلیل ارتباط کاری رسیدگی به واحدهای صنعتی ماموریت این نهاد است.

مدرس خیابانی با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از واحدهای صنعتی متولی نهادهای عمومی یا دیگر وزارتخانه هستند یادآوری کرد: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا واحدهای مانده را برای عمق بخشی به بازار بورس اوراق بهادار واگذاری کنیم کارها آن انجام شده است که در صورت واگذاری به عمق بخشی بورس کمک می‌کند.

به گفته وی، واگذاری ایمیدرو در اولویت اول سهام باقی‌مانده شرکت‌های تابعه است.

عناوین برگزیده