تاریخ: ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۵۵
بازدید: ۲۵۰
کد خبر: ۱۲۱۹۵۱
سرویس خبر : انرژی

ثبت‌نام ۹۵ هزار متقاضی در طرح تبدیل رایگان خودرو به دوگانه سوز

می متالز - با گذشت نزدیک به ۳ ماه از تاریخ رونمایی رسمی از سامانه gcr.niopdc.ir توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، تاکنون حدود ۹۵ هزار دستگاه خودرو در این سامانه ثبت نام کرده اند.
ثبت‌نام ۹۵ هزار متقاضی در طرح تبدیل رایگان خودرو به دوگانه سوز

به گزارش می متالز، وزارت نفت به منظور اصلاح سبد مصرف سوخت کشور، کاهش آلاینده های ناشی از احتراق سوخت در خودروها، کاهش هزینه ها و افزایش درآمدها با کاهش مصرف بنزین و افزایش صادرات آن و … اقدام به برنامه ریزی در جهت تسهیل در تبدیل خودروها از حالت تک سوز (بنزین سوز) به دوگانه سوز ( بنزین و CNG) کرد و نتیجه این اقدام در مصوبه سال گذشته شورای عالی اقتصاد مبنی بر تبدیل رایگان یک میلیون و ۴۶۰ هزار دستگاه نمود پیدا کرد.

شورای اقتصاد در جلسه فوق‌العاده روز دوشنبه ١١ آذرماه ۱۳۹۸ بنا بر پیشنهاد مشترک وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه با هدف حمایت و کاهش هزینه‌های حمل و نقل عمومی و بهبود هوای شهرها، به استناد ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید، مصوبه ای با عنوان «حمایت از تولید و تبدیل کارخانه ای و کارگاهی یک میلیون و ۴۶۰ هزار دستگاه خودروی تاکسی، ون (تاکسی)، وانت و مسافربر شخصی بنزینی به CNGسوز» را تصویب کرد که در آن شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران برای تبدیل خودروهای عمومی و مسافربر شخصی بنزین‌سوز به دوگانه‌سوز (کارخانه‌ای و کارگاهی)، اصل و فرع تسهیلات مالی را که به مالکان خودروها یا کارخانه‌ها تا سقف ۶۵۰۰ میلیارد تومان تضمین و بازپرداخت پرداخت می‌کند.

با رونمایی رسمی از سامانه https://gcr.niopdc.ir توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، از روز ۲۴ اردیبهشت ماه سال جاری مالکان وسایل نقلیه عمومی بنزین سوز (اعم از تاکسی و وانت بار) با مراجعه به این سامانه، درخواست خود را جهت تبدیل رایگان به دوگانه سوز ثبت کرده‌اند.

با گذشت نزدیک به ۳ ماه از این تاریخ، تاکنون ۹۵ هزار دستگاه خودرو در این سامانه ثبت نام کرده اند. طبق اظهارات اخیر محمدحسین باقری، مدیرطرح CNG شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، از مجموع حدود ۹۵ هزار ثبت نام، ۲۶ هزار و ۴۰۰ خودرو شامل این طرح شده اند، ۷۵۰۰ خودرو تبدیل شده و ۱۴ هزار و ۵۰۰ خودرو در صف تبدیل هستند و نوبت خود را دریافت کرده اند. همچنین ۴ هزار و ۶۰۰ خودروی دیگر هنوز کارگاه خود را انتخاب نکردند و در فرایند کار انتخاب کارگاه و زمان مناسب برای تبدیل هستند.

عناوین برگزیده