تاریخ: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۲۲
بازدید: ۱۰۶
کد خبر: ۱۲۱۹۸۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
ساعت پنج و نیم عصر:

یک جدایی ۷۰ میلیارد دلاری و بازار داغ شایعات

می متالز - گزارش پنج و نیم امروز نیم نگاهی دارد به شایعاتی که در حد کوره‌های فولاد داغ بود تا حبابی که در سایه غول نقدینگی رخت باخت.
یک جدایی ۷۰ میلیارد دلاری و بازار داغ شایعات

به گزارش می متالز به نقل از بورس نیوز، بازار بحث و تحلیل امروز به لطف شایعات مربوط به دستور دولت برای خروج فولاد از بورس کالا، حسابی داغ است. از یک طرف سهامداران سور گرفته اند که قرار است در بازار آزاد، گران تر بفروشند و از طرف دیگر، فولادی ها بر سر و کله می زنند که ما بی خبریم! هر چه هست، خبرها در خانه عروس پاستور نشین است و سر داماد از هر خبر و مشورتی، بی کلاه مانده! باید دید دولت مهر تایید بر التهاب بازار محصولات فولادی می زند یا نه؛ اما وای به حال سهامداران بورس کالا اگر این شایعات صحت داشته باشد؛ چرا که این بازار با همین شایعه در معرض ریسک ۷۰ میلیارد دلاری قرار گرفته است.

 

چنبره بانک بورسی بر بازار مسکن

بحث اخذ مالیات از خانه های خالی که مطرح شد، شناسایی مالکان واحدهای خالی هم جدی شد. حالا خبر رسیده که یکی از بزرگترین مالکان خانه های خالی، یکی از بانک های بزرگ بورسی است که هزار واحد مسکونی خالی در تملک دارد. البته در صدر فهرست هم گویا نام یکی از نهادها می درخشد؛ آن هم با ثبت رکورد ۱۸۰۰ واحد مسکونی! امیدواریم بحث اخذ مالیات از خانه های خالی با هدف ساماندهی بازار مسکن صورت بگیرد؛ نه خودنمایی با بحث ""بگم؟ بگم؟""

 

بدانید چه میخرید

شاید تا چند ماه پیش، کسی باور نمی کرد یک ویروس بتواند اینطور همه چیز را مختل کند؛ اما کرونا ثابت کرد اقتصاد پیش بینی بردار نیست. خیلی از کسب و کارها زمینگیر شده اند و صنعت حمل و نقل ریلی هم یکی از صنایعی است که از کرونا به شدت آسیب دیده. طبق آمارهای رجا، مسافران ریلی در بهار امسال ۸۴ درصد کمتر از بهار ۹۸ بوده اند! گویا شرکت های ریلی هم حال مساعدی ندارند، حالا اینکه چرا قیمت سهم شان صعودی است را سرمایه گذاران باید پاسخ دهند.

البته فقط ریلی ها نیستند که رشدشان توجیه ندارد؛ بعضی اهالی جاده مخصوص هم طوری لایی می کشند که دود از کله هر چه تحلیلگر بوده، بلند شده! ارزش بازار بعضی از این نازپرورده های بازار از ارزش هلدینگ های چند رشته ای که زیرمجموعه های دانه درشت هم کم ندارند، فراتر رفته و دیگر چهار چرخ سازان خارجی هم در دل می گویند کاش ما هم سهمی از بورس ایران داشتیم. کاش حالا که چشم بسته می خرند، بدانند که چه می خرند!

 

حباب در سایه غول نقدینگی رنگ باخت

توجه دوستانی را هم که نگران ریزش بازار سرمایه هستند به یک عدد بزرگ جلب می کنیم. حجم نقدینگی با یک پرش ۳۴ درصدی نسبت به خرداد ۹۸، در پایان خرداد ۹۹ از مرز ۲۶۵۷ هزار میلیارد تومان گذشت. بزرگواران، این حجم از نقدینگی به نظرتان جایی برای نگرانی بابت حباب باقی می گذارد؟!

 

کرسی مدیریت پتروشیمی، مدیون توجه خان دایی جان

و خبر خوش آخر اینکه عضو سابق هیات مدیره شرکتی در ماهشهر که انتصاب بدون سابقه او حواشی بسیاری را به‌وجود آورده بود به مدد نفوذ خان دایی جان عنوان مدیرعامل یکی از پتروشیمی ها منصوب شد.

عناوین برگزیده