تاریخ: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۰۰
بازدید: ۲۰۵
کد خبر: ۱۲۲۰۳۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ثروت‌های پنهان در دل زمین

می متالز - استان‌ اصفهان با داشتن ۸۳۵ فقره معدن رتبه نخست کشور را در حوزه تعداد معادن به خود اختصاص داده است.
ثروت‌های پنهان در دل زمین

به گزارش می متالز، سرجوقیان معاون معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: ایران بزرگترین صادر کننده شمش سرب خاورمیانه است. صادرات شمش سرب به طور عمده به مقصد کشور‌های امارات، متحده‌ی عربی، هند، کره‌ی جنوبی، اندونزی و پاکستان انجام می‌شود. معادن انگوران زنجان، مهدی آباد یزد، عمارت اراک و ایرانکوه اصفهان، نخلک اصفهان، چنگرزه نطنز، آهنگران ملایر از مهم‌ترین سرب و روی کشور محسوب می‌شود.
او گفت: استان اصفهان ذخایر ارزشمندی از انواع مواد معدنی شامل سرب و روی، طلا و اهن و مواد غیر فلزی شامل خاک‌های صنعتی و باریت و همچنین انواع سنگ تزئینی را دارا است و با داشتن ۸۳۵ معدن، از نظر تعداد به طور تقریبی در رتبه نخست کشور قرار گرفته است.

سرجوقیان گفت: میزان استخراج مواد معدنی این استان نیز رقمی افزون بر ۴۰ میلیون تن درسال است، ولی از لحاظ تولید کل در کشور رتبه پنجم است.


معاون معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان ادامه داد: آنچه در این میان مهم است توجه و برنامه ریزی برای سرمایه گذاری و برداشت ذخایر معدنی ارزشمند و تبدیل آن به محصولات نهایی و ایجاد ارزش افزوده است البته برای رسیدن به این اهداف باید ساخت و منابع انرژی را در اختیار داشت.


او با اشاره به اینکه استان اصفهان را می‌توان جزو استان‌های معدنی با ظرفیت بالا در ایران دانست افزود: محور مهم سرب و روی ایران که بخشی از آن در اصفهان قرار گرفته است همگی در کنار دیگر موارد یاد شده باعث شدن تا اصفهان از لحاظ معدنی و صنعتی جایگاه مناسبی داشته باشد، میزان تولید اسمی معادل ۴۸ میلیون تن و واقعی حدود ۳۲ میلیون تن است.


او افزود: معدن چنگرزه نظنز ازمعادن قدیمی سرب می‌باشد که قبل از انقلاب بهره برداری می‌شد و ماده معدنی سرب به صورت پلکانی و روباز استخراج می‌گردد.


سرجوقیان در ادامه بیان کرد: این معدن پس از انقلاب دوباره مورد اکتشاف قرار گرفت این محدوده اکتشافی از لحاظ تقسیمات کشوری در استان اصفهان در ۲۶ کیلومتری جنوب شرق شهرستان نظنز و ۵ کیلومتری جنوب روستای گودرزن می‌باشد.


اوادامه داد: میزان ذخایر قطعی این معدن دویست و سی و دو هزار و ۹۳۲ تن با میزان تولید سالانه ۱۵ هزار تن و اشتغال ۳۰ نفر را به همراه دارد که حدود ۴ متر می‌باشد و عیار متوسط واحد‌ها ۵ درصد و میزان سرمایه گذاری ثابت معدن که شامل اکتشافات با سرمایه گذاری بیش از یازده میلیون و ۲۵۰ هزار ریال می‌باشد.

عناوین برگزیده