تاریخ: ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۲۲
بازدید: ۲۲۹
کد خبر: ۱۲۲۰۶۶
سرویس خبر : انرژی

سهم ۹۲ درصدی نیروگاه‌های حرارتی در تولید برق کشور

می متالز - مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی سهم نیروگاه‌های حرارتی در تامین برق مورد نیاز کشور را ۹۲ درصد اعلام کرد.
سهم ۹۲ درصدی نیروگاه‌های حرارتی در تولید برق کشور

به گزارش می متالز، «محسن طرزطلب» افزود: نیروگاه‌های حرارتی بخش عمده تامین انرژی مورد نیاز کشور را برعهده دارند و نقش مهم و تاثیر گذار در این زمینه ایفا می‌کنند.

وی ادامه داد: هشت درصد از برق مورد نیاز کشور از طریق نیروگاه‌های برق آبی و نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین می‌شود و این بیانگر آن است که نیروگاه‌های حرارتی مهمترین وظیفه در تامین برق را برعهده دارند.

وضعیت تولید برق

تولید برق در کشورمان از چند روش نیروگاه‌های حرارتی شامل نیروگاه‌های بخاری، گازی وسیکل ترکیبی و نیز نیروگاه‌های غیر حرارتی شامل نیروگاه‌های برق آبی، انرژی‌های تجدید پذیر، دیزلی، مقیاس کوچک و اتمی انجام می شود.

درحال حاضر کل ظرفیت نصب شده‌نیروگاه‌های کشور به ۸۳ هزار و ۲۶۴ مگاوات رسیده که از این میان سهم نیروگاه‌های بخاری ۱۵ هزار و ۸۰۰ مگاوات، گازی ۲۵ هزار و ۴۰۰ مگاوات، سیکل ترکیبی ۲۵ هزار و ۷۹۰ مگاوات، برق آبی ۱۲ هزار مگاوات و تجدید پذیر۸۲۵ مگاوات است.

نیروگاه‌های حرارتی

نیروگاه‌های حرارتی نیروگاه‌های هستند که با سوزاندن سوخت‌های فسیلی (گازوئیل، مازوت و یا گاز) تولید برق می‌کنند.

مجموع ظرفیت نیروگاه‌های جهان براساس آخرین آمار منتشره از سوی شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی ۶ هزار و ۶۲۸ گیگاوات است که نیروگاه‌های حرارتی با ظرفیتی به میزان چهار هزار و ۱۷ گیگاوات سهمی معادل ۶۱ درصد را به خود اختصاص داده اند.

ایران با ۶۵ گیگاوات نیروگاه حرارتی نصب‌شده، جایگاه نهم جهان را به خود اختصاص داده است ضمن آنکه این نیروگاه‌ها با سهم ۸۰.۸ درصدی جایگاه نخست نیروگاه‌های کشورمان را در اختیار دارد.

۶۷ درصد ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی در ایران متعلق به بخش خصوصی است و سهم دولت نیز ۳۳ درصد است. عمر مفید نیروگاه‌های حرارتی به طور متوسط ۳۰ سال است.

نیروگاه های حرارتی در مجموع شامل نیروگاه‌های بخاری، گازی وسیکل ترکیبی است که سهم هرکدام به تفکیک بخاری ۱۵ هزار و ۸۰۰ مگاوات، گازی ۲۵ هزار و ۴۰۰ مگاوات و سیکل ترکیبی ۲۵ هزار و ۷۹۰ مگاوات است.

عناوین برگزیده