تاریخ: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۳۳
بازدید: ۲۲۰
کد خبر: ۱۲۲۲۶۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
در گفتگو با عضو هیات مدیره و معاون بازرگانی شرکت ایرالکو مطرح شد:

آلومینیوم ایران چگونه تحریم‌ها را دور می‌زند؟

می متالز - آلومینیوم ایران از اردیبهشت ۹۷ در فهرست موارد تحریمی علیه ایران قرار گرفت. متعاقبا در تحریم‌های بعد نیز شرکت ایرالکو نیز در لیست تحریم‌ها قرار گرفت. درحال‌حاضر هیچ شرکت تولیدی مطرح در دنیا به صورت مستقیم با ایرالکو عملیات خرید و یا فروش انجام نمی‌دهد به این صورت که چنانچه محصولی خریداری کنیم نمی‌توان مستقیم به حساب آنها وجه مواد اولیه واریز نمایند و در این شرایط ما برای انجام خرید و یا فروش از طریق واسطه‌ها اقدام می‌کنیم که همین امر سبب می‌شود تا هزینه‌ها افزایش یابد.
آلومینیوم ایران چگونه تحریم‌ها را دور می‌زند؟

به گزارش می متالز، تولید آلومینیوم با توجه به شرایط تحریمی حاکم بر کشور با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند، تامین ارز مورد نیاز، تهیه مواد اولیه، و مشکلات فروش سبب شده تا تولیدکنندگان آلومینیوم نسبت به تغییر روند کاری خود اقدام کنند از طرفی دیگر توسعه کارخانجات و حرکت رو به پیشرفت صنایع آلومینومی نیز از سوی تولیدکنندگان مورد توجه بوده است از همین رو گفت‌وگویی با سید علی بهشتی، عضو هیات مدیره و معاون بازرگانی شرکت ایرالکو ترتیب داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند:

اعمال تحریم‌ها چه تاثیری بر صنایع آلومنیومی ایران گذاشته است؟

آلومینیوم ایران از اردیبهشت ۹۷ در فهرست موارد تحریمی علیه ایران قرار گرفت. متعاقبا در تحریم‌های بعد نیز شرکت ایرالکو نیز در لیست تحریم‌ها قرار گرفت. درحال‌حاضر هیچ شرکت تولیدی مطرح در دنیا به صورت مستقیم با ایرالکو عملیات خرید و یا فروش انجام نمی‌دهد به این صورت که چنانچه محصولی خریداری کنیم نمی‌توان مستقیم به حساب آنها وجه مواد اولیه واریز نمایند و در این شرایط ما برای انجام خرید و یا فروش از طریق واسطه‌ها اقدام می‌کنیم که همین امر سبب می‌شود تا هزینه‌ها افزایش یابد. در صورتی که قصد انجام فروش محصولات را داشته باشیم به دلیل اینکه کالا می‌بایست از مبدا ایران ارسال شده و اسناد تغییر پیدا کند انجام آن مستلزم هزینه است و بسیاری از شرکت‌ها این کار را انجام نمی‌دهند و می‌بایست کالای خود را با نرخ پایین‌تری نسبت به رقبا عرضه کنیم.

 

ایرالکو چه راهکارهایی برای برون رفت از شرایط تحریمی ایجاد کرده است؟

 ایرالکو راهکارهایی را به منظور غلبه بر مشکلات موجود ایجاد کرد که یکی از این اقدامات ورود شرکت‌های زیاد به عرصه خرید و فروش است که همین امر سبب شده تا علی‌رغم افزایش شدت تحریم‌ها با ایجاد فضای رقابتی هزینه‌ها را کاهش دهیم به همین منظور با برگزاری مناقصات و مزایده‌ها بین شرکت‌های تایید صلاحیت شده در عرصه فروش، رقم‌های بالاتری به ما پیشنهاد می‌دهند و همچنین خریدی که انجام می‌شود با پیشنهاد قیمت‌های پایین‌تر خریداری صورت می‌گیرد که همین امر سبب شده تا از هزینه‌های تحریمی کاسته شود. در شرایط تحریمی مهم‌ترین عامل شناسایی شرکت‌هایی که عملیات خرید و فروش را انجام می‌دهند از طریق انتقال ارز است به همین منظور ایرالکو به عنوان نخستین شرکت در ایران سیستم تهاتری اقدام که خرید مواد اولیه بدون انتقال ارز نمود و در این بخش به دلیل اینکه جابه‌جایی پول و امکان رصد آن وجود ندارد تمایل شرکت‌ها برای فعالیت در این حوزه بیشتر شده است و مواد اصلی مانند‌ آلومینا را بدون کوچک‌ترین وقفه‌ای تا کنون خریداری می‌کنیم. البته لازم است در این خصوص از زحمات مدیریت و کارشناسان محترم ایمیدرو و بانک مرکزی در خصوص تحقق این مهم تشکر نمود.

 

چرا تمامی آلومینای مورد نیاز خود را از داخل کشور تامین نمی‌کنید؟

میزان تولیدات داخل کشور کفاف مواد اولیه ما برای ساخت آلومینیوم را نمی‌دهد و ما تنها یک ششم از نیاز خود به آلومینا را از جاجرم دریافت می‌کنیم و این دلایل مختلفی دارد از جمله اینکه آلومینای جاجرم به جمع تولیدکنندگان آلومینیوم پیوسته است و شرکت آلومینیوم جنوب (سالکو) نیز اخیرا راه‌اندازی شده و شرکت‌های دیگری همچون المهدی نیز همانند گذشته به مواد اولیه نیازمند هستند و از مجموع ۲۳۰ هزار تنی تولید آلومینای جاجرم، تنها یک چهارم از تولیدات آن به عنوان مواد اولیه به مصرف ایرالکو می‌رسد.

 

نظر شما در ارتباط با تامین مواد اولیه از خارج از کشور و گینه چیست؟

کشور گینه یکی از منابع غنی بوکسیت در جهان به شمار می‌رود و در کشور ما نیز به دلیل برخی نظرات مخالف و موافقی که از گذشته وجود داشت امکان استفاده از منابع این کشور صورت نگرفت و ما را نسبت به رقبای خارجی عقب راند و اگر تاکنون کاری در این زمینه صورت می‌گرفت در تامین نیاز داخل به مواد اولیه مشکلی نداشتیم ضمن اینکه بسیاری از شرکت‌های خارجی در گینه حضور یافته و به همین منظور نیز کارخانه توسعه آلومینا احداث کردند.

عناوین برگزیده