تاریخ: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۱۳
بازدید: ۲۶۵
کد خبر: ۱۲۲۴۱۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تغییرات جدیدی که سامانه معاملات به خود می بیند

می متالز - تغییرات جدیدی در سامانه بورس تهران در راه است.
تغییرات جدیدی که سامانه معاملات به خود می بیند

روح الله دهقان | مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس

می متالز - با توجه به افزایش ورود افراد به بازار سرمایه و افزایش سریع تعداد تراکنش ها و معاملات در بازار، فشارهایی به سامانه معاملات وارد شده است. یکی از راهکارهای کاهش فشار بر یک سامانه توزیع بار بین چند زیرساخت است.

در این راستا شرکت مدیریت فناوری بورس در حال پیاده سازی یک زیرساخت جدید برای بورس تهران است که با استفاده از این زیرساخت بار وارد شده با بورس تهران بین دو زیرساخت تقسیم شود.

به لحاظ فنی این موضوع پیچیدگی های متعددی دارد. زیرا با وجود این که بار انجام معاملات باید بین دو زیرساخت تقسیم شود، ولی در برخی موارد مانند محاسبه شاخص و یا محاسبه ارزش بازار یا موارد نظارتی، داده ها بطور تجمیع شده باید مورد استفاده قرار گیرند که در این خصوص ابعاد مختلفی به لحاظ فنی و بیزنسی باید مدنظر باشد.

اصلاح ریز ساختارهای بازار، مانند تیک سایز یا حداکثر تعداد سهم در یک سفارش در کاهش تعداد تراکنش ها موثر بوده است، اما چون این تغییرات هم زمان با رشد سریع بازار در سامانه اعمال شد، تاثیر این تغییرات چندان مشاهده نشد و عملا این تغییرات در افزایش سریع تعداد تراکنش ها گم شدند.

استفاده از مفهوم hft یا معاملات پربسامد، علاوه بر زیرساخت های فنی نیاز به زیرساخت های بیزنسی هم دارد. در وضعیت موجود در بازارسرمایه حتی در صورت فراهم شدن زیرساخت فنی مورد نیاز، این شکل از معاملات انجام نخواهند شد. زیرا محیط و شکل بازار نمی تواند پذیرای این دست از معاملات باشد.

برای بازارسرمایه ایران علاوه بر زیرساخت های فنی، محیط کسب و کار باید به سمت استانداردهای بین المللی پیش برود و اصلاحات لازم انجام شود تا بتوانیم بازاری کارآمد و شفاف داشته باشیم.

در مورد زیرساخت های فنی نیز باید سرمایه گذاری وسیعی انجام شود و شرکت های کارگزاری مسئولیت های بیشتری را بر عهده گیرند و اقدامات فنی بیشتری را به انجام رسانند.

در مورد سامانه معاملات و پس از معاملات نیز علاوه بر اصلاح و توسعه سامانه های موجود، اقدام برای خرید سامانه استاندارد و تولید سامانه بومی نیز باید پیگیری شود که هم اکنون در حال انجام است.

امیدواریم با همراهی و همکاری بخش کسب و کار و توسعه زیرساخت های فنی بتوانیم خدمات شایسته ای به بازارسرمایه ارائه دهیم.

عناوین برگزیده