تاریخ: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۲۸
بازدید: ۳۱۶
کد خبر: ۱۲۲۴۲۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

سه سناریو درباره آینده سه نماد فلزی + نمودار

می متالز - با بررسی شاخص صنعت فلزات اساسی، آینده این صنعت با سه سناریو روبه رو است.
سه سناریو درباره آینده سه نماد فلزی + نمودار

شکور علیشاهی | کارشناس بازار سرمایه

می متالز - روند کلی شاخص صنعت فلزات اساسی، صعودی برآورد می‌شود. در چهار هفته گذشته با اینکه شاخص این صنعت تا محدوده یک میلیون و ۴۲۰ هزار، که در تحلیل قبلی به‌عنوان محدوده مقاومتی از آن یاد شده بود، بالا رفت اما حدود ۹ روز کاری است که در فاز اصلاحی به سر می‌برد و در محدوده یک میلیون و ۲۸۶ هزار و ۶۱۸ واحد، تقریبا بدون تغییر نسبت به چهار هفته گذشته ایستاد. در هر روند صعودی اصلاح قیمت‌ها اجتناب ناپذیر است. منظور از اصلاح قیمت‌ها تشکیل روند نزولی نیست بلکه کاهش قیمت‌ها است. احتمال حضور این شاخص در هفته آینده در فاز اصلاحی وجود دارد.

فاز اصلاحی با شکست روند صعودی کوتاه‌مدت آغاز می‌شود که البته هنوز این اتفاق نیفتاده است. روند صعودی میان‌مدت گاه در این مرحله شکسته می‌شود و گاه شکسته نخواهد شد اما روند صعودی بلند‌مدت به هیچ وجه در فاز اصلاحی شکسته نخواهد شد. احتمالا این فاز با تشکیل روند نزولی در کوتاه‌مدت همراه باشد. در صورتی که شاخص صنعت فلزات اساسی به حرکت اصلاحی خود ادامه دهد، به دنبال هدف در محدوده ۹۴۷ هزار واحد است که سه محدوده ممکن است مانع کاهش بیشتر قیمت‌ها شوند که به آنها حمایت می‌گوییم. محدوده یک میلیون و ۱۵۷ هزار، محدوده یک میلیون و ۸۰ هزار و محدوده یک میلیون واحد را می‌توان به‌عنوان اعداد مهم حمایتی شاخص مورد مطالعه در هفته آتی در نظر داشت.

البته محدوده خط روند صعودی میان‌مدت نیز می‌توانند نقش‌های حمایتی خوبی ایفا کنند. با توجه به اینکه شاخص فلزات اساسی دیگر در محدوده اشباع خرید، قرار ندارد. این منطقه، ناحیه‌ای است که بعد از چند روز تقریبا متوالی افزایش قیمت سهام شرکت‌های موجود در شاخص فلزات اساسی، وارد آن می‌شویم و می‌توان انتظار داشت که در چهار هفته آینده از فاز اصلاحی خارج شود، حضور قیمت در محدوده مهم یک میلیون و ۲۷۷ هزار واحد و واکنش قیمت به آن نیز می‌تواند امید‌ها را نسبت به افزایش قیمت‌ها بیشتر کند.

برای خروج از فاز اصلاحی باید به دنبال چند نشانه بود که هنوز برای شاخص مورد مطالعه اتفاق نیفتاده است، اول شکسته شدن خط روند نزولی کوتاه‌مدت به وجود آمده در فاز اصلاحی است و دوم شکستن سقف قبلی که در محدوده یک میلیون و ۴۲۰ هزار واحد است.

با توجه به جریان پول ورودی به بورس اوراق بهادار تهران می‌توان امید داشت در چهار هفته آینده این شاخص نشانه‌های خروج از فاز اصلاحی را از خود نشان دهد و به دنبال اهداف قیمتی بالاتری مثل یک میلیون و ۵۵۶ هزار واحد باشد. در صورت افزایش قیمت ها، سه منطقه قیمتی از جمله یک میلیون و ۳۴۶ هزار، یک میلیون و ۴۲۰ هزار و یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد، می‌توانند از ادامه افزایش قیمت‌ها جلو‌گیری کنند و آغازگر کاهش و اصلاح قیمت‌ها شوند، به این محدوده‌ها مقاومت می‌گوییم.

توجه داشته باشید برخی از این محدوده‌ها برای تحلیلگران جسور اهمیت دارند. این اشخاص برای ترسیم خطوط تحلیلی خود به دنبال حداکثر یک یا دو تایید نشانه تکنیکی بدون در نظر گرفتن گذر زمان هستند، در مقابل تحلیلگران محافظه کار برای ترسیم خطوط تحلیلی حداقل دو نشانه تکنیکی یا گذر زمان را لحاظ می‌کنند.

تحلیل تکنیکال

فلزات اساسی در فاز انگیزشی

عرفان فکری | معامله‌گر بازار داخلی و بازار‌های جهانی

گروه فلزات اساسی مانند گروه پالایشی از ابتدای فروردین سال جاری از اصلاح چندین ساله خود خارج شده و تاکنون سود‌های ۴۰۰ درصدی ساخته است؛ وضعیتی که در فاز انگیزشی نمودار آشکار شده است. اکنون در موج (۴) از فاز انگیزشی نمودار هستیم. بر اساس دستورالعمل تناوب، چون موج (۲) از این حرکت انگیزشی به‌صورت اصلاح عمیق و قیمتی بوده در موج (۴) انتظار داریم اصلاح به‌صورت زمانی باشد. به بیان دیگر تنها بین ۷ تا ۱۵ روز کاری آینده قیمت به‌صورت ساید و حتی کمی با شیب رو به بالا حرکت می‌کند و سپس در موج (۵) از این ساختار انگیزشی به سمت اهداف مشخص شده در نمودار می‌رود.

فملی: همانند شاخص فلزات اساسی در موج (۴) اصلی خود به سر می‌برد. روز چهارشنبه هفته گذشته شاهد برگشت وزن جریان سفارشات در این سهم بودیم که می‌تواند در هفته جاری شیب ملایمی رو به بالا داشته باشد. بین ۷ الی ۱۴ روز دیگر در دامنه موج (۴) خود سپری می‌کند و سپس به سمت محدوده ۵هزار تومان می‌رود.

ذوب: در این نماد نیز روز چهارشنبه وزن جریان سفارشات از نزول به صعود تغییر کرد. پیش‌بینی می‌شود طی ۷ تا ۱۰ روز کاری آینده در دامنه موج ۴ خود تا ۱۲۰۰ تومان به‌صورت ساید یا حتی مورب اصلاح خود را ادامه می‌دهد و سپس در آخرین موج انگیزشی خود به سمت محدوده ۱۵۰۰ تومان حرکت می‌کند.

هرمز: ساختار اصلاح آن به‌صورت دونده شکل گرفته است. در این نوع اصلاح‌ها فشار خرید به قدری زیاد است که باعث می‌شود یک سقف غیرعادی در روند ساخته شود و همین موضوع باعث تقویت موج انگیزشی بعدی می‌شود. برای رالی بعدی این سهم در موج C خود محدوده ۲۵۰۰ تومانی را در نظر دارد.

تحلیل تکنیکال

عناوین برگزیده