تاریخ: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۴۵
بازدید: ۲۷۴
کد خبر: ۱۲۲۴۶۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تغییرات قیمت در تسه ها + چرایی

می متالز - قیمت اوراق تسه کاهش قیمت داشته است.
تغییرات قیمت در تسه ها + چرایی

به گزارش می متالز، قیمت متوسط هر برگ اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن بانک مسکن در روز چهارشنبه گذشته به میزان ۶۶ هزار و ۴۳۲ تومان بوده است که نسبت به یکی، دو هفته گذشته روند نزولی داشته است.

قیمت اوراق در فروردین و اردیبهشت‌ماه گذشته به ۸۰ هزار تومان رسید و پس‌ازآن برای دوره‌ای کاهشی شد، اما این نرخ ثابت نماند و مجدد در هفته‌های گذشته و به‌واسطه رفتار سرمایه‌گذاری افرادی در بورس، مجدد دستخوش گرانی شد.

هزینه تمام‌شده برای هر برگ اوراق حق تقدم ۵۰۰ هزارتومانی استفاده از تسهیلات مسکن در روز ۲۲ تیرماه ۷۸ هزار و ۵۵۱ تومان بوده است. افزایش تقاضا و به‌تبع آن گرانی اوراق باعث شد تا برنامه‌هایی از سوی سازمان بورس بررسی شود. از جمله این برنامه‌ها تغییر حجم ‌مبنا و دامنه نوسانات است.

در حالی ‌که خریدار اوراق تا چهار ماه اجازه فروش آن را به شخص دیگری ندارد. در حال حاضر بخشی از اوراق خریداری ‌شده هنوز به بانک مسکن برای مصرف در امر خرید مسکن ارجاع نشده و این نشان‌دهنده وجود واسطه‌ها در این بازار است. در حال حاضر برای ۱۰۰ میلیون تومان وام مسکن ۲۰۰ برگ ۵۰۰ هزارتومانی با هزینه ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود. حساب‌های سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز به دو دسته بر مبنای روش محاسبه تخصیص اوراق تقسیم‌بندی می‌شوند.

یکی از روش‌ها شامل تخصیص اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات بر اساس اولویت‌بندی و تخصیص به‌صورت ماهانه است. هر یک از گروه‌ها نیز به دو زیرمجموعه (با پرداخت سود یا بدون سود) قابل‌تقسیم هستند.

روش دیگر تخصیص اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات بر اساس اولویت‌بندی است. براساس این روش واریز وجه به‌حساب، برداشت از حساب، نرخ سود (نرخ سود کوتاه‌مدت عادی+۱)، روش محاسبه و واریز سود (چنانچه ممتاز عادی بدون سود نباشد) به‌حساب عینا تابع مقررات عمومی حساب‌های سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی است.

افتتاح‌کنندگان و دارندگان این نوع سپرده علاوه بر اخذ سود، با توجه به ضوابط تعیین‌شده توسط بانک امکان برخورداری از اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن را نیز خواهند داشت. واگذاری اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن پس از گذشت حداقل شش ماه تمام از افتتاح حساب انجام می‌شود که این واگذاری براساس اولویت‌بندی امتیاز حساب و از بالاترین امتیاز صورت خواهد گرفت.

از آنجا که این حساب نیاز به رسوب مبلغ خاصی برای تخصیص اوراق ندارد می‌تواند گزینه مناسبی برای درآمدهای نامنظم یا فصلی باشد. تخصیص اوراق به این حساب در تعهد بانک نیست.

اولویت‌بندی دارندگان حساب و تخصیص اوراق مذکور در هر شعبه به‌صورت مستقل و از طریق اجرای برنامه نرم‌افزاری انجام می‌شود. تخصیص اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به دارندگان حساب که دارای اولویت باشند بر اساس امتیاز حساب انجام می‌گیرد. 

حساب سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز برای اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی مشروط به نگهداری حداقل مانده پس از گذشت یک ماه است که متقاضیان می‌توانند از اوراق بهره‌مند شوند.  تخصیص اوراق ممتاز به حساب‌های اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی مادامی ‌که مانده‌حساب از حداقل تعیین‌شده توسط بانک کمتر یا فسخ نشود تداوم خواهد یافت. 

در صورت کاهش مانده‌حساب از حداقل تعیین‌شده، تخصیص اوراق در سرفصل‌های مختلف متفاوت خواهد بود. برای تخصیص اوراق ثبت‌نام در سامانه سجام الزامی است.

عناوین برگزیده