تاریخ: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۱۶
بازدید: ۲۱۹
کد خبر: ۱۲۲۵۷۶

ساخت نخستین کشتی باری با آلایندگی صفر

می متالز - یک شرکت فرانسوی قصد دارد نخستین کشتی باری بادبانی مدرن جهان با ظرفیت حمل هزار تن را به آب بیندازد. این کشتی قرار است با ویژگی‌های سازگار با محیط‌زیست خود آب‌های سراسر جهان را درنوردد.
ساخت نخستین کشتی باری با آلایندگی صفر

به گزارش می متالز، طراحی این کشتی ۲۵۵ فوتی تداعی‌کننده ظاهر کشتی‌های بادبانی عصر قایق‌های بادبانی است که از اواخر قرن ۱۶ تا اواسط قرن ۱۹ متداول بودند.

در همان دوران بود که به مدد قایق‌های بادبانی تجارت بین‌الملل گسترش یافت. شرکت سازنده این کشتی‌های بادبانی مدرن، «توت» نام دارد که با شعار حمل‌ونقل هوشمند در سال ۲۰۱۱ به ثبت رسید، اما در سال ۲۰۱۶ در منطقه دوآرننز واقع در شمال غربی فرانسه رسما فعالیت خود را آغاز کرد. موسس این شرکت جوانی ۳۸ ساله به نام ژولیام لاگرند است که پیش‌تر تحلیل‌گر امور مالی بخش انرژی و کربن در فرانسه بود. مدیریت این شرکت هنوز بر عهده خود اوست. شرکت نه‌چندان بزرگ توت، پیش‌تر به‌طور آزمایشی بیش از هزار تن کالا را با کشتی‌های بادبانی قدیمی جابه‌جا کرده است. لاگرند دراین‌باره می‌گوید: «این همان هدفی است که ما دنبال می‌کنیم. حمل‌ونقل هزار تن کالا در تنها یک سفر با قایق مدرن بادبانی‌مان که قرار است در اوایل سال میلادی آینده ساخت آن به اتمام برسد.» در حال حاضر بالغ ‌بر ۵۰ هزار کشتی تجاری در سرتاسر جهان فعال هستند که هرسال میلیون‌ها بشکه نفت کوره می‌سوزانند. طراحان این کشتی، اما بر این باورند که هوشیاری روزافزون نسبت به مسائل زیست‌محیطی موجب شده است روند کشتیرانی تجاری به نفع کشتی‌های بادبانی رو به تغییر بگذارد.  بنا به اعلام این شرکت فرانسوی، کشتی جدید قادر خواهد بود هزار تن بار را حمل کند که گر چه بسیار کمتر از ۲۵ هزار تن باری است که یک کشتی استاندارد مدرن حمل می‌کند، اما مزیت آن در این است که میزان انتشار گازهای آلاینده این کشتی صفر است. سرعت این کشتی ۱۰ گره دریایی است.

عناوین برگزیده