تاریخ: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۰:۳۳
بازدید: ۱۶۴
کد خبر: ۱۲۲۶۳۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس‌کل از افت اسکناس آمریکایی خبر داد

انتظارات کاهشی در بازار دلار

می متالز - بازار ارز روز پنج‌شنبه را با افزایش قیمت به پایان برد و پس از آن، در معاملات پشت خطی، سیر کاهشی گرفت و تا میانه کانال ۲۲ هزار تومانی عقب‌نشینی کرد.
انتظارات کاهشی در بازار دلار

به گزارش می متالز، در واقع دلار طی روزهای تعطیل بیش از هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و ممکن است این مساله، شروع بازار امروز را تحت‌تاثیر قرار دهد. به گفته فعالان، اخبار مخابره شده از گشایش اقتصادی نوید داده شده رئیس‌جمهور در هفته جاری و وعده رئیس‌کل بانک مرکزی مبنی‌بر افت دلار، قیمت این ارز را ریزشی کردند.

در آخرین روز هفته گذشته، سکه و دلار رشد قیمت را تجربه کردند. روز پنج‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی ۲۰۰ هزار تومان افزایش را تجربه کرد و به بهای ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. دلار نیز در این روز ۱۰ تومان افزایش را به ثبت رساند و روی عدد ۲۳ هزار و ۵۹۰ تومان قرار گرفت. افزایش روز پنج‌شنبه موجب شد که بازدهی سکه به ۸/ ۱ درصد و دلار به ۶/ ۰ درصد برسد. به‌رغم این روند افزایشی، با بسته شدن بازار، سکه و دلار به یکباره در معاملات پشت خطی در مسیر نزولی قرار گرفتند و حتی برخی فعالان خبر از سقوط آنها به کانال‌های پایین‌تر دادند. به گفته یکی از بازیگران با تجربه بازار، دلار در معاملات پشت خطی زیر کانال ۲۳ هزار تومان معامله می‌شد و سکه نیز به زیر کانال ۱۱ میلیون تومانی رفته بود.

برخی فعالان باور دارند، افزایش فروش‌های پشت خطی و افت قیمت‌ها ناشی از انتظاراتی است که از انتهای هفته آینده پیرامون برخی اخبار شکل گرفته است. در ابتدا رئیس‌جمهور از یک گشایش اقتصادی در هفته جاری خبر داد و سپس رئیس دفتر او عنوان کرد که «در روز‌های پایانی تحریم قرار داریم.» جوسازی کاهشی‌ها پیرامون همین اخبار کافی بود که قیمت دلار دچار افت شود، ولی آخرین ضربه کاهشی را رئیس‌کل بانک مرکزی وارد کرد. همتی در مصاحبه ضبط شده تلویزیونی از افت قیمت دلار خبر داد و گفت: ثبات در بازار ایجاد شده و هنگامی که وارد ثبات می‌شویم روند پایین آوردن نرخ ارز را آغاز می‌کنیم. اگر نرخ ارز پایین بیاید، قیمت کالاها نیز در میان‌مدت پایین خواهد آمد.

با این خبر، میزان فروش‌ها در پشت خط زیادتر شد. تحت تاثیر همین معاملات ممکن است قیمت آغازین معاملات دلار در روز یک‌شنبه بسیار پایین‌تر از نرخ بسته شده روز پنج‌شنبه باشد. با این حال، باید دید در صورت وقوع این اتفاق، کاهش قیمت‌ها ادامه خواهد یافت یا نوسان گیران بار دیگر از قیمت‌های پایین، خریدهای خود را کلید خواهند زد. در واقع گروهی باور دارند، نوسان‌گیران به‌دنبال آن هستند که با جوسازی کاهشی پیرامون اخبار، زمینه را برای خرید خود در قیمت‌های پایین‌تر فراهم کنند. از سوی دیگر، آنها تصور می‌کنند در صورتی که بازارساز با قدرت وارد بازار شد، آنها ضرری نکرده‌اند و ارز خود را قبل‌تر در معاملات پشت خطی به فروش رسانده‌اند. می‌توان گفت، این دسته از معامله‌گران به‌دنبال آزمون بازار در هفته جدید و تطابق خود با اخبار تازه خواهند بود.

در این میان گروهی هم باور دارند این هفته می‌تواند در مجموع با افت قیمت دلار همراه باشد. از نگاه آنها، وقتی رئیس‌کل بانک مرکزی وعده‌ای می‌دهد، حتما سعی می‌کند ورود احتمالی سفته‌بازان را با عرضه سنگین پاسخ دهد. عبدالناصر همتی حتی از تامین ارز واردکنندگان و افزایش عرضه ارز در سامانه نیما خبر داد و گفت: طی همین ۱۰ روزی که مهلت داده بودیم ۵/ ۲ میلیارد دلار ارز وارد سامانه نیما شده و برای واردات از این طریق تامین ارز شده است که این کار حتما به آرامش بازار کمک می‌کند و بخش زیادی از کالاهایی که در گمرک بود، ترخیص خواهد شد.

در این میان، ترامپ نیز عنوان کرده است که اگر رئیس‌جمهور شود، با ایران به توافق خواهد رسید. صحبت‌های او به گونه‌ای بود که گویی قرار است در هر صورت توافقی با ایران صورت بگیرد و خبری از افزایش شدید تنش‌ها می‌تواند نباشد. با این حال، بازار قبل‌تر هم چنین اظهاراتی را شنیده است و احتمالا منتظر سیگنال‌های قوی‌تری باقی خواهند ماند. آنچه مسلم است، بازار در ابتدای هفته به انتظارات کاهشی ایجاد شده در روزهای تعطیل پاسخ خواهد داد، ولی کمتر کسی با قطعیت از روند احتمالی پس از این اتفاق سخن می‌گوید.

 

دلایل رشد دلار از نگاه همتی

رئیس کل بانک مرکزی، با بیان اینکه از آبان ۹۸ چند اتفاق افتاد که سیستم را به هم زد، افزود: حوادث آبان ماه انتظارات منفی را در جامعه ایجاد کرد و اگر به نمودار ارز دقت کنید نمودار ارز از آبان ۹۸ شروع به بالا رفتن می‌کند. دکتر همتی ادامه داد: پس از این اتفاق دوباره به سمت ثبات حرکت می‌کردیم که با شیوع ویروس کرونا مواجه شدیم و سیستم تجاری و اقتصادی کشور به هم خورد؛ چراکه تجار نتوانستند تجارت کنند و درآمد ارزی حاصل از صادرات کاهش یافت.

وی تاکید کرد: البته در افزایش نرخ ارز در این اواخر همانطور که مقام معظم رهبری نیز فرمودند، مسائل سیاسی و امنیتی نیز دخالت داشت و دشمنان اهداف بالاتری داشتند اما ما تلاش کردیم بازار را کنترل کنیم و اقدامات جدی را در این زمینه شروع کرده‌ایم که نتیجه آن مشخص خواهد شد. رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه اخلالگران بازار ارز از کشورهای حاشیه حمایت می‌شوند، تصریح کرد: از قوه قضاییه به ما اطلاع دادند که تعدادی از ۲۵۰ نفری که اسامی آنها را داده‌ایم را بازداشت کرده‌اند و اینها اخلالگرانی حرفه‌ای هستند که حتی یک دلار ارز وارد کشور نکرده‌اند. اگر شرایط فعلی نبود بانک مرکزی کار خود را انجام می‌داد اما شرایط شرایطی است که آنهایی که می‌خواهند کشور را به هم بزنند از همه ابزارهایشان استفاده می‌کنند.

عناوین برگزیده