تاریخ: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۲۲
بازدید: ۴۶۱
کد خبر: ۱۲۲۶۴۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سبد سرمایه‌گذاری «پترول» از خرید تا واگذاری

می متالز - پترول در سال مالی منتهی به اردیبهشت ماه 99 موفق به کسب درآمد عملیاتی 16,568 میلیارد ریالی با رشد 300 درصدی نسبت به سال مالی گذشته شده است، این هلیدینگ حدود 9 هزار میلیارد ریال سرمایه دارد که 70.1 درصد آن در مالکیت «پترول» قرار دارد
سبد سرمایه‌گذاری «پترول» از خرید تا واگذاری

به گزارش می متالز، شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان (پترول) به عنوان هلدینگی با هدف کسب انتفاع و کنترل عملیات در صنعت پتروشیمی فعالیت می‌کند.

هلدینگ «پترول» از سال ۱۳۹۸ به تدریج طرح‌های پتروشیمی خود را به‌منظور افزایش ظرفیت تولیدات محصولات پتروشیمی و توسعه مناطق محروم راه‌اندازی کرد.

پترول در سال مالی منتهی به اردیبهشت ماه سال جاری درآمد عملیاتی ۱۶,۵۶۸ میلیارد ریالی را با رشد ۳۰۰ درصدی نسبت به سال مالی گذشته به دست آورد.

باتوجه به فعالیت پترول، این درآمد حاصل از فروش و درآمد سود سهام سرمایه‌گذاری‌ها بوده است، سود عملیاتی این هلدینگ نیز با رشد ۳۰۰ درصدی به ۱۶,۳۰۱ میلیارد ریال رسید که نشان از ناچیز بودن هزینه‌های عملیاتی و مالی شرکت دارد.

تمدید دوباره افزایش سرمایه «پترول»

پترول برای افزایش سرمایه خود در پایان اردیبهشت‌ماه امسال مجوز افزایش ۳,۵۰۰ میلیارد ریالی از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده و ۱,۵۰۰ میلیارد ریال از محل سود انباشته کسب کرد.

این مجوز که در تیر ماه تمدید شد در انتظار استفاده سهامداران عمده از حق تقدم است. این هلدینگ پس از گذشت پنج سال از آخرین افزایش سرمایه خود، به‌منظور جبران سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و اصلاح ساختار مالی اقدام به افزایش سرمایه خود کرد، در ادامه شرایط بعضی از این پروژه‌ها و طرح‌های این هلدینگ را شرح می‌دهیم.

طرح‌های پتروشیمی ایلام در مسیر خط اتیلن غرب

همان طور که در جدول بالا مشاهده می‌شود، شرکت پتروشیمی ایلام به منظور تولید اتیلن و پروپیلن طرح واحدهای الفین را در حال اجرا دارد که فاز دوم آن در حال اجراست. این طرح همراه با تولید پلی‌اتیلن سنگین است، ۱۵ درصد ذخایر گازی کشور در استان ایلام قرار دارد، از آنجا که خط لوله اتیلن غرب از استان ایلام عبور می‌کند و بازار کشور عراق نیز در دسترس است، امتیازی برای این پتروشیمی به شمار می‌آید.

بهره‌برداری از این دو طرح سبب جلوگیری از هدر رفت خوراک واحد الفین می‌شود و زمینه تزریق ۱۵۰,۰۰۰ تن اتیلن مازاد به خط تولید غرب مهیا می‌شود.

از جمله برنامه دیگری که در دست هیئت مدیره پتروشیمی ایلام قرار دارد شامل امضای قرارداد برای ساخت واحد تولید گوگرد جامد و همکاری در اجرای پروژه PP برای استفاده از پروپیلن تولیدی با شرکت پایین دستی پتروایرانیان است.

طبق گزارش‌های کدال «پترول»، طرح آمونیاک و اوره لرگان به‌منظور تولید اوره و آمونیاک است که تا تیرماه پارسال حدود ۹۵.۷۸ درصد آن تکمیل شده بود.

براساس تازه‌ترین افزایش سرمایه این شرکت حدود ۹ هزار میلیارد ریال سرمایه دارد که ۷۰.۱ درصد آن در مالکیت «پترول» قرار دارد. در کنار این دو طرح، شرکت شیمیایی صدف عسلویه قرار دارد که به تولید لاستیک ESBR خواهد پرداخت.

این شرکت مواد خام خود را از پتروشیمی‌های جم، پارس، مبین و دماوند دریافت خواهد کرد. «پترول» در آخرین گزارش کدال خود برای سال ۱۳۹۸ از پشرفت ۴۳.۰۲ درصدی این طرح خبر داد و پیش بینی کرد تا خرداد ۱۴۰۱ این پروژه را به سرانجام رساند. از جمله مزایای طرح پتروشیمی صدف شامل، دسترسی آسان به خوراک به واسطه پتروشیمی‌های موجود در منطقه، معافیت مالیاتی به دلیل حضور در منطقه ویژه است.

ریسک تأمین مالی طرح «پتروشیمی صدف»

از جمله اقدامات شرکت در خصوص اجرای این طرح می‌توان به اقدامات حوزه تأمین مالی مذاکره با بانک ملت، پارسیان و اقتصاد نوین برای تسهیلات ۴,۰۰۰ میلیارد ریالی و اخذ موافقت انتشار اصولی ۲,۰۰۰ میلیارد ریال اوراق مرابحه از سازمان بورس است. پتروشیمی ارومیه که به تولید کریستال ملامین و سولفات آمونیوم می پردازد، طرح توسعه محصول سولفات پتاسیم را در دست دارد که طبق انتظارات «پترول» پیش بینی می‌شود تا پایان مردادماه سال جاری به بهره برداری برسد.

شرکت توسعه صنایع پایین دستی پتروایرانیان از دیگر طرح‌های «پترول» است که برای تولید پلی پروپلین طراحی شده است. این شرکت به منظور استفاده از فرآورده واحد الفین پتروشیمی ایلام طراحی شده است. این واحد از خوراک پروپیلن گرید شیمیایی استفاده می‌کند درحالی که بیشتر واحدهای تولیدی پلی پروپیلن ایران از خوراک پروپیلن گرید پلیمری بهره می‌برند لذا باعث افزایش حاشیه سود می‌شود.

طبق گزارشات «پترول» این طرح تا پایان ۱۳۹۷ تنها حدود ۳۴.۱۹ درصد پیشرفت داشته است درحالی که براساس برنامه می‌بایست به میزان ۹۴.۸ درصد تکمیل شده باشد. لذا شرکت به مذاکره با بانک‌ها، مخصوصاً بانک رفاه کارگران برای تأمین مالی طرح پرداخته است. در کنار تأمین بودجه، شرکت برای سال ۱۳۹۹ برنامه انتخاب پیمانکار برای نصب و ساختمان و شروع به کار از خرداد دارد. برای این طرح، شرکت توسعه صنایع پایین دستی قصد دارد تا ۳,۰۰۰ میلیارد ریال از بانک رفاه کارگران تسهیلات دریافت نماید.

پشتوانه‌های مالی «پترول»

دو شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد و شرکت مدیریت توسعه سرمایه گروه پتروشیمی ایرانیان به خدمات سرمایه‌گذاری می‌پردازند. شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد قصد دارد تا در آینده گروه خدمات بازار سرمایه (هلدینگ مالی) را تشکیل دهد. همچنین، اصلاح ساختار سرمایه‌گذاری را به منظور سودآوری شرکت در این برنامه جای داده است.

درحالی که شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد از پرتفوی بورسی و غیربورسی متنوعی برخوردار است، شرکت مدیریت توسعه سرمایه‌گذاری ایران عدمتاً سهام شرکت کیمیای پارس خاورمیانه را به بهای ۳۸۹,۱۸۱ میلیون ریال در پرتفوی خود قرار داده است. شرکت‌های پتروشیمی ممسنی و پتروشیمی کازرون به عنوان شرکت‌های خط دنا در پرتفوی «پترول» قرار دارند.

این دو شرکت برنامه تولید پلی اتیلن سنگین را دارند که در کنار آن، پتروشیمی کازرون تولید پلی اتیلن سبک را نیز در این برنامه جای داده است. درحالی که این دو شرکت از پتروشیمی گچساران خوراک خود را تأمین می‌کنند، پتروشیمی ممسنی از خط لوله غرب نیز تغذیه می‌کند. در حال حاضر مهندسی پایه و یوتیلیتی طرح ممسنی انجام شده است.

واگذاری برای تسویه بدهی «پترول»

در کنار این پروژه‌ها، هلدینگ پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان برای تسویه بدهی خود به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به واگذاری برخی از سهام‌های پتروشیمی خود از طریق مزایده نمود. این واگذاری‌ها شامل ۶۹.۲۳ درصد سهام شرکت صنایع پتروشیمی دهدشت، ۵۵.۹۴ درصد سهام شرکت پتروشیمی بروجن ( ۴۴.۹۱ درصد شرکت اصلی و ۱۱.۳ درصد شرکت مدبران اقتصاد) است. همچنین، براساس یک آگهی شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان ۱۰.۶۵ درصد از کل سهام پتروشیمی گچساران را با مزایده واگذار کرد.

عملیات انتقال این سهام در حال اجراست. طبق جدول زیر، «پترول» میزان سود حاصل از واگذاری‌های خود را از این سه شرکت در صورت‌های مالی ۶ ماه منتهی به آبان‌ماه پارسال شناسایی کرده است.

 

 

 

عناوین برگزیده