تاریخ: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۰۱
بازدید: ۲۵۱
کد خبر: ۱۲۲۷۰۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

واحد معدنی املاح ایران ۸۷ درصد نیاز کشور به سولفات سدیم را تامین کرده است

می متالز - مدیرعامل شرکت معدنی املاح ایران گفت: این واحد صنعتی و تولیدی، ۸۷ درصد از نیاز کشور به سولفات سدیم را تامین کرده است.
واحد معدنی املاح ایران ۸۷ درصد نیاز کشور به سولفات سدیم را تامین کرده است

به گزارش می متالز، «هوشنگ فرجی» روز یکشنبه در جمع اصحاب رسانه و خبرنگاران اراک افزود: در صورت اجرای طرح توسعه سولفات سدیم در اراک و تولید ۱۰۰ هزار تن از این ماده معدنی، کشور تا ۱۰ سال آینده از واردات سولفات سدیم بی‌نیاز می‌شود و انتظار است همکاری‌های لازم در این خصوص مورد توجه قرار گیرد.
وی بیان کرد: بیماری کرونا نیاز کشور به استفاده از مواد شوینده را افزایش داده و همه تلاش‌ها در این شرکت برای تامین سولفات سدیم که ۳۵ تا ۶۰ درصد پودرهای شوینده را تشکیل می‌دهد، به کار گرفته شده است.
مدیرعامل شرکت معدنی املاح ایران ادامه داد: نیاز سالانه کشور به سولفات سدیم ۲۰۰ تا ۲۱۰ هزار تن است که شرکت معدنی املاح ایران، ۱۸۷ هزار تن آن را تامین می‌کند.
فرجی اظهار داشت: این واحد صنعتی سالانه علاوه بر تولید سولفات سدیم، سالانه ۴۸ هزار تن نمک تبلور مجدد و ۳۷ هزار تن نمک هیدرومیل در کارخانه گرمسار تولید می‌کند.
وی گفت: واحد معدنی املاح ایران در چهار ماه امسال، ۶۵ هزار تن سولفات سدیم تولید داشته که این میزان نسبت به برنامه سال جاری ۶ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل، چهار درصد افزایش داشته است.
مدیرعامل شرکت معدنی املاح ایران افزود: مجموع تولیدات نمک تصفیه تبلور مجدد و هیدرومیل این شرکت در چهار ماه اول امسال، ۲۸ هزار تن است که در این مدت نمک هیدرومیل نسبت به برنامه و مدت مشابه قبل مقداری کاهش داشته است. 
فرجی عنوان کرد: نمک هیدرومیل از ۲ دریاچه حوزه سلطان در کنار اتوبان قم _ تهران و دریاچه نمک کاشان تامین می‌شود اما به دلیل بارندگی‌های زیاد پارسال در این مناطق و بالا بودن حجم اب، امکان برداشت نمک از این دریاچه‌ها میسر نشد.
وی تصریح کرد: واحد تولیدی معدنی املاح ایران در چهار ماه نخست امسال، ۶۰ هزار و ۸۰۰ تن سولفات سدیم، ۱۵ هزار تن نمک تصفیه تبلور مجدد و ۱۱ هزار تن نمک هیدرومیل به فروش رسانده است.
مدیرعامل شرکت معدنی املاح ایران ادامه داد: این شرکت چندین طرح توسعه در پیش دارد که یکی از مهمترین آنها طرح تولید سولفات پتاسیم با ظرفیت ۴۰ هزار تن است که پیش‌بینی شده تا پایان سال جاری در گرمسار به بهره‌برداری برسد.
فرجی اظهار داشت: کشور سالانه به بیش از ۲۰۰ هزار تن سولفات پتاسیم نیاز دارد که بیشتر این مواد از طریق واردات تامین می‌شود و با بهره‌برداری واحد گرمسار، بخشی از نیاز کشور به این ماده تامین می‌شود.
وی عنوان کرد: این واحد تولیدی، تولید نمک گیاهی ضد فشار خون را از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در دستور کار قرار دارد که در صورت تحقق، ارزش افزوده خوبی برای کشور کسب می‌شود.
شرکت معدنی املاح  ایران از سال ۱۳۶۳ تاسیس شده که واحد گرمسار آن در سال ۷۳ و مرحله نخست واحد اراک آن در سال ۱۳۷۹ و مرحله دوم آن در سال ۱۳۸۴ به بهره‌برداری رسیده است.

عناوین برگزیده