تاریخ: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۱۲
بازدید: ۲۲۹
کد خبر: ۱۲۲۸۳۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
تکلیف فولادسازان در کشور چیست؟

صادرات و ارزآوری، تنظیم بازار یا حفظ زنجیره ارزش؟

می متالز - طی چند روزگذشته دبیر ستاد تنظیم بازار با هشدار به تولیدکنندگان فولاد گفته بود درصورت عدم رعایت کف عرضه شمش و اسلب به عنوان اخلال در نظام اقتصادی، به مراجع قضایی معرفی می‌شوند؛ اما به گفته کارشناسان بازار، تاکنون به صورت رسمی میزان کف عرضه برای تولیدکنندگان در بورس اعلام نشده و همواره شاهد فشارهای مختلفی بر بخش فولادسازان در کشور از جهات مختلف بوده ایم.
صادرات و ارزآوری، تنظیم بازار یا حفظ زنجیره ارزش؟

به گزارش می متالز، در این باره یک کارشناس بازار می‌گوید: در شرایط کلی چالش و مشکلات بین وزارت صمت و فولادسازان از گذشته‌ها وجود داشته و تنها مختص امروز نیست. برای مثال هر زمانی که با افزایش قیمت در این بازار مواجه می‌شویم فشار برای کاهش قیمت فولاد بیشتر می‌شود؛ این کاهش قیمت نیز از طریق افزایش عرضه صورت می‌گیرد.

محمدحسین بابالو با بیان این مطلب در ادامه افزود: از طرف دیگر هر زمان که قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند، بخشی دیگر از دولت با محوریت بانک مرکزی فشار را بر فولادسازان بیشتر می‌کند تا صادرات بیشتری انجام داده و ارز حاصل از آن را به کشور بازگردانند.

به گفته این کارشناس بازار، در شرایط فعلی باید دید که تکلیف فولادسازان در داخل کشور چیست و 3 سوال مهم در این باره همواره ذهن را مشغول می سازد که وزارت صمت می‌تواند به آن پاسخ دهد که اولویت فولاد در ایران چیست؟ سوال اول: آیا صادرات و ارز آوری باید در دستور کار فولادسازان قرار گیرد؟ سوال دوم: باید به حفظ زنجیره تولید و اشتغال در زنجیره ارزش بپردازد ( از سنگ آهن تا محصولات نهایی )؟ و سوال سوم: اینکه آیا فولادسازان باید تنظیم بازار داخلی را باید محوریت کار خود قرار دهند؟

این کارشناس بازار ادامه داد: در شرایط فعلی که خوشبختانه قیمت میلگرد کاهش پیدا کرده و به زیر 10هزارتومان رسیده است جو نگرانی از کاهش قیمتها به وجود آمده و بیشتر افرادی که کالایی در اختیار دارند، در حال فروش محصول هستند و تمایلی برای خرید در بازار فولاد وجود ندارد. بنابراین انتظار می‌رود می توان بازار مدیریت کرد. از سوی دیگر فشارهایی که امروزه بر فولادسازان برای عرضه در بورس یا ... صورت می‌گیرد خیلی لازم و ضروری به نظر نمی رسد و ممکن است با کاهش قیمت‌ها این سختگیری ها نیز کمتر شود.

وی در پایان تاکید کرد: اکنون در دوران گذار قرار داریم و هرگونه پیش بینی که انجام شود ممکن است نتیجه خوبی به همراه نداشته باشد؛ پس باید منتظر ماند و دید که شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه چگونه پیش خواهد رفت؟

عناوین برگزیده