تاریخ: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۲۸
بازدید: ۲۳۲
کد خبر: ۱۲۳۰۴۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
نگاهی به بازار فولاد در هفته‌ای که گذشت

اسلب خریدار ندارد

می متالز - بازار فولاد در هفته‌ای که گذشت با چالش‌ها و اتفاقات مثبتی روبه‌رو شد. اسلب پس از حدود دو سال به تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالا بازگشت، اما استقبال خریداران از این بازگشت، بسیار ضعیف بود!
اسلب خریدار ندارد

به گزارش می متالز، در ماه‌های گذشته، شرکت‌های نورد اعلام کردند که در تامین اسلب موردنیاز خود با چالش روبه‌رو هستند. به‌جز معامله‌ای که در قالب مچینگ انجام شد، فولاد مبارکه و فولاد هرمزگان، ۸۰ هزار تن اسلب در روز ۱۴ مرداد عرضه کردند که فقط ۶۵۰۰ تن آن مورد معامله قرار گرفت.

 

اسلب، خریداری در بورس‌کالا ندارد

یکی از دلایل عدم‌استقبال از عرضه اسلب در بورس کالا این است که شرکت‌های نورد باید معادل ۹۵ درصد اسلب دریافتی، ورق گرم در بورس کالا عرضه کنند. طبق بخشنامه کارگروه تنظیم بازار، زمان عرضه ورق گرم ازسوی واحدهای نورد، حداکثر یک ماه پس از تحویل اسلب اعلام شده است. شرکت‌های نورد، هنوز درباره عرضه ورق گرم تولیدی خود در بورس کالا، قانع نشده‌اند و شاید این امر یکی از دلایل استقبال ضعیف از عرضه اسلب در بورس کالا باشد. برخی از شرکت‌های نورد معتقدند قیمت پایه ورق گرم در بورس کالا، پایین‌تر از هزینه مواد اولیه خریداری‌شده ازسوی آنهاست و به این دلیل چندان موافق شکل فعلی معاملات ورق گرم در بورس کالا نیستند. براساس بخشنامه اخیر کارگروه تنظیم بازار، عرضه نکردن اسلب در بورس کالا، عرضه خارج از شبکه و اخلال در نظم و ثبات اقتصادی قلمداد می‌شود و شرکت‌های نورد طبق این بخشنامه باید اسلب مورد نیاز برای تولیدات خود را از بورس کالا خریداری کنند. به‌نظر می‌رسد در روزهای آینده باید تمهیداتی اندیشیده شود تا سازوکار تقاضا برای اسلب در بورس کالا بهبود یابد و واحدهای نورد برای خرید اسلب، تمایل و انگیره لازم را داشته باشند. اگر این اقدامات به‌درستی انجام‌شود، می‌توان انتظار داشت که آرامش به بازار ورق فولادی بازگردد.

 

وزیر جدید در راه

خبر خوب هفته گذشته برای بازار فولاد، انتخاب حسین مدرس‌خیابانی به‌عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت بود. مدرس‌خیابانی فردی از دل وزارتخانه است؛ در دوره سرپرستی وزارت صنعت، معدن و تجارت و در بدترین شرایط شیوع کرونا و بحران ارزی، عملکرد قابل قبولی داشته و به دلیل تجربیاتش هم با حوزه بازرگانی و هم صنعت آشنایی دارد. بخش قابل‌توجهی از مشکلات تنظیم بازار فولاد همچنان پابرجاست، اما شکی نیست که در زمان هدایت وزارت صنعت، معدن و تجارت ازسوی مدرس‌خیابانی، روش‌های تنظیم بازار فولاد در مسیر اصلاحی قرار گرفته و بخش بزرگی از مشکلات بازار فولاد نیز به زمان وزیر قبلی بازمی‌گردد. در شرایط فعلی، به‌ویژه حل مشکل بازار فولاد، علاوه بر خط‌مشی درست وزارت صنعت، معدن و تجارت به همراهی دولت و مهم‌تر از همه، فاصله‌گیری دولت از سیاست قیمت‌گذاری دستوری نیاز دارد. در صورتی که پیش‌زمینه‌ها ازسوی دولت فراهم شود و اصراری به پیگیری سیاست‌های دستوری قبلی از سوی دولت در بازار فولاد نباشد، می‌توان انتظار داشت که مدرس خیابانی پس از کسب رأی اعتماد از مجلس، بتواند در راستای حلِ اساسیِ مشکلات تنظیم بازار فولاد عمل کند.

 

خبرهای خوش فولاد برای سهامداران

بهترین نماد فولادی بازار سهام در هفته گذشته را باید فولاد دانست. مجمع عمومی فولاد مبارکه، خبرهای خوشی برای سهامداران این شرکت داشت. عباس نعیمی، رئیس مجمع عادی سالانه فولاد مبارکه در سخنان خود در این مجمع خبر داد که افزایش سرمایه فولاد مبارکه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها در دست بررسی و مطالعه است. این موضوع خبر بسیار مهمی برای فولاد مبارکه به‌شمار می‌شود، چراکه پیش از این شرکت در کنفرانس اطلاع‌رسانی خود اعلام کرده بود که برنامه‌ای برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی ندارد. نماد فولاد از لیدرهای بازارسرمایه در حرکت صعودی آن در سال بوده است و برنامه احتمالی این شرکت برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی می‌تواند استقبال از این نماد فولادی را افزایش دهد. در مجمع فولاد مبارکه ازسوی حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل این شرکت، عنوان شد که فولاد مبارکه در حال رایزنی برای خرید شرکت اپال پارسیان است. ۶۰ درصد اپال پارسیان متعلق به بانک پارسیان و ۴۰ درصد آن متعلق به ایمیدرو است و مهندس عظیمیان گفت: فولاد مبارکه هم از طریق مذاکره با بانک پارسیان و هم ایمیدرو، قصد خرید سهام اپال پارسیان را دارد. البته گفته می‌شود اپال پارسیان قصد حضور در بازار بورس را نیز دارد. رئیس مجمع فولاد مبارکه ابراز امیدواری کرد که طرح فولادسازی فولاد سفیددشت تا دهه فجر امسال به بهره‌برداری برسد. با این طرح ظرفیت تولید فولاد خام در گروه فولاد مبارکه به ۱۱ میلیون تن در سال خواهد رسید. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که طرح تولید الکترود گرافیتی اردکان تا نیمه نخست امسال به بهره‌برداری برسد. تصویب سود نقدی ۲۲.۵ تومانی به ازای هر سهم در مجمع عمومی فولاد به تصویب سهامداران این شرکت رسید و اعلام شد که سود سهامداران فولاد از طریق سجام واریز می‌شود. از میان نمادهای فولادی، در سال ۹۹، نماد فولاد بالاترین بازدهی را داشته و مجمع عمومی این شرکت در هفته گذشته، این امید را در دل سهامداران آن ایجاد کرد که روند صعودی نماد فولاد همچنان ادامه داشته باشد. 

 

تکذیب شد 

مدرس‌خیابانی در هفته گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت، خروج فولاد از بورس کالا را تکذیب کرد. سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: سازکار بورس مربوط به ماده ۹۵ قانون برنامه توسعه سوم است و دولت به هیچ وجه قصد خروج فولاد از بورس کالا را ندارد؛ بورس یک شبکه توزیع است که در آن اصل شفاف‌سازی وجود دارد.

 

سخن پایانی

از مجموع موارد یادشده این‌گونه برداشت می‌شود که بازار فولاد همچنان با التهاب روبه‌رو است. رفع تنش در این بازار به مدیریتی قاطع و کارآزموده نیاز دارد؛ بنابراین امید می‌رود با انتخاب درست وزیر صنعت، معدن و تجارت، بسیاری از چالش‌های حاکم بر این زنجیره برطرف شود.

منبع: صمت
عناوین برگزیده