تاریخ: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۴۷
بازدید: ۱۹۴
کد خبر: ۱۲۳۰۵۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
3 پیش‌بینی از آینده بازار جهانی؛

افت قیمت سنگ‌آهن، زغال‌سنگ و فولاد در سال ۲۰۲۰

می متالز - بی‌ثباتی اقتصادی در نتیجه همه‌گیری کرونا و عدم اطمینان در مورد زمان پایان این بحران، سبب شد تا بازار فولاد دنیا هم آسیب ببیند. اخیراً دولت استرالیا پیش‌بینی تازه‌ای در مورد قیمت سنگ‌آهن به‌عنوان ماده اولیه و اصلی صنعت فولاد ارائه داده است. بر مبنای این پیش‌بینی قیمت سنگ‌آهن در دنیا تا انتهای سال جاری میلادی به نصف سطح کنونی می‌رسد که برابر با ۵۵ دلار به ازای هر تن است.
افت قیمت سنگ‌آهن، زغال‌سنگ و فولاد در سال ۲۰۲۰

به گزارش می متالز، بی‌ثباتی در عرضه و تقاضای فولاد باعث شده است تا قیمت سنگ‌آهن در دنیا کاهش یابد و انتظار می‌رود تا انتهای امسال قیمت فولاد هم همین روند کاهشی را طی کند.

در ابتدای سال جاری میلادی، متوسط قیمت هر تن سنگ‌آهن در بازار جهانی برابر با ۹۱.۱۵ دلار امریکا بود و پیش‌بینی ‌شده بود تا انتهای سال هر تن از این محصول صنعتی با قیمت ۱۰۸.۵۰ دلار به فروش برسد، اما همه‌گیری کرونا و تعطیلی‌های گسترده بنگاه‌های تولیدی باعث شد تا بازار این محصول آسیب ببیند. بر اساس برآوردهای صورت گرفته، در نیمه دوم امسال قیمت زغال‌سنگ که یکی دیگر از محصولات مورداستفاده در تولید فولاد است، با بیش از ۴۰ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل به مرز ۶۴ دلار می‌رسد. این در حالی است که در نیمه اول امسال قیمت هر تن زغال‌سنگ در بازار جهانی ۱۸ درصد کمتر از نیمه دوم امسال بود.

گفتنی است، استرالیا بزرگ‌ترین صادرکننده سنگ‌آهن در دنیاست و چین هم بالاترین میزان واردات را دارد. کاهش تولید فولاد در کارخانه‌های کشور چین باعث شد تا تقاضای سنگ‌آهن از استرالیا هم کمتر شود و قیمت این محصول تنزل یابد.

 

قیمت فولاد هم کاهشی شد

«اتحادیه بین‌المللی آهن و فولاد» پیش‌بینی می‌کند در سال جاری متوسط قیمت فولاد در دنیا پایین‌تر از متوسط قیمت آن در سال قبل باشد. در نیمه اول امسال، هم تولید و هم مصرف فولاد کاهش یافت و با خروج تدریجی اقتصادهای دنیا از تعطیلی‌های ناشی از کرونا، تقاضا با سرعت بسیار پایینی رشد خواهد کرد. یکی از کشورهای شاخص در بازار فولاد کشور چین است که اخیراً خبر از آغاز اجرای طرح‌های توسعه زیرساختی داده است که موجب رشد تقاضا و به‌تبع آن افزایش قیمت خواهد شد.

در همین زمینه، «مرکز مطالعات فولاد امریکا» متوسط قیمت هر تن فولاد در بازار جهانی در نیمه اول امسال را ۸۰ دلار پایین‌تر از مدت مشابه سال قبل می‌داند و بر این باور است که این وضعیت در نیمه دوم سال هم وجود خواهد داشت. بنابراین انتظار می‌رود، افزایش تدریجی قیمت فولاد از ابتدای سال بعد (2021) و تنها درصورتی‌که اقتصاد دنیا اصلاح شود، شروع خواهد شد.

عناوین برگزیده