تاریخ: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۵۳
بازدید: ۱۶۶
کد خبر: ۱۲۳۱۸۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران:

قیمت خرید سنگ آهن ۴۰ درصد پایین تر از قیمت جهانی

می متالز - رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران از فروش سنگ‌آهن، کنستانتره و گندله 40 درصد زیر قیمت جهانی در داخل کشور خبر داد و گفت: اگر سنگ‌آهن، کنستانتره یا گندله را به کشورهای دیگر صادر کنیم قیمتش نسبت به قیمت‌های خرید در داخل کشور ۴۰ درصد بیشتر است.
قیمت خرید سنگ آهن ۴۰ درصد پایین تر از قیمت جهانی

به گزارش می متالز، مهرداد اکبریان با بیان اینکه به‌صورت کلی تولیدکنندگان نمی‌توانند به بازار خارجی فکر کنند، گفت: تولیدکنندگان را به بهانه خام فروشی از صادرات منع کرده‌اند. اگر هم اجازه این کار را بدهند، تولیدکننده باید از هفت‌خان رستم بگذرد و مالیات سنگینی نیز پرداخت کند.

وی در خصوص مشکلات این صنعت گفت: هزینه‌های تولید (دستمزد کارگر، هزینه سوخت، برق، قطعات و تجهیزات) و استخراج سنگ‌آهن در کشور روزانه با افزایش قابل‌توجهی روبرو می‌شود، از طرف دیگر نرخ دلار و خدمات دولتی نیز در حال افزایش است. در مقابل این افزایش هزینه‌های تولید یک بازار فروش داخلی و خارجی وجود دارد که تجار در بخش خارجی به خاطر سیاست‌های اشتباه دولتمردان صادرات  معدن و صنایع معدنی را از این امر محروم کرده است.

۴۰ درصد پایین‌تر از قیمت جهانی سنگ‌آهن را می‌فروشیم

رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران بیان کرد: با این ‌حال بازار داخل برای جذب محصولات تولیدکنندگان فراهم است، یعنی اگر تولیدکننده‌ای سنگ‌آهن داشته باشد علاوه بر شرکت ذوب‌آهن، کنستانتره سازهایی هستند که این محصول را خریداری کنند.

اکبریان گفت: ولی قیمت خرید فعلی سنگ‌آهن جوابگوی هزینه‌های سرسام‌آور تولید نیست اما اگر صادرات انجام می‌شد طبیعتاً با توجه به افزایش نرخ ارز و حتی ارز نیمایی که نزدیک به ۱۷ هزار تومان است، کاملاً تولید و استخراج صرفه اقتصادی داشت چون قیمت‌های جهانی نیز با افزایش خوبی روبرو بوده است.

وی ادامه داد: اگر سنگ‌آهن، کنستانتره یا گندله را به کشورهای دیگر صادر کنیم قیمتش نسبت به قیمت‌های خرید در داخل کشور ۴۰ درصد بیشتر است بنابراین ۴۰ درصد زیر قیمت جهانی محصول خود را به خریداران داخلی می‌فروشیم.

رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران گفت: سنگ‌آهن ماده اولیه تولید کنسانتره و فولادسازی است و تضعیف بخشی از این زنجیره می‌تواند تضعیف کل زنجیره را به دنبال داشته باشد.

اکبریان بیان کرد: تصمیم عادلانه می‌تواند آرامش را حداقل برای یک سال به‌کل زنجیره بازگرداند اما هرگونه راهکار اشتباه می‌تواند به ظهور بازارهای سیاه دامن بزند، خواسته انجمن سنگ‌آهن ایران نسبت به همکاران فولادی این است که وقتی شما شمش فولاد را باقیمت‌های جهانی به فروش می‌رسانید چطور انتظار دارید دیگر صنایع معدنی با افت ۴۰ درصدی نسبت به بازارهای جهانی محصول خود را به شما بفروشند.

تولیدات فولادی در سال جاری به ۳۰ میلیون تن خواهد رسید

رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران با اشاره به این‌که کرونا عامل فرعی کاهش تولید سنگ‌آهن در کشور است، گفت: این موضوع به مناقشه‌ای بین اصناف فولادی و سنگ‌آهنی تبدیل‌شده است بنابراین اگر دولت آن را حل‌وفصل نکند شاهد افت تولید در سال ۹۹ خواهیم بود.

اکبریان افزود: در سال گذشته ۲۷ میلیون تن فولاد در کشور تولیدشده و انتظار می‌رود این عدد در سال جاری به ۳۰ میلیون تن برسد، بنابراین به ازای این میزان باید سنگ‌آهن، کنستانتره، گندله و بازار فروش داشته باشیم.

وی در خصوص استان‌های تولیدکننده سنگ‌آهن در کشور نیز گفت: استان‌های یزد، کرمان، خراسان رضوی و زنجان بیشترین سنگ‌آهن تولیدشده در کشور را به خود اختصاص داده‌اند و کشور چین نیز مقصد عمده صادرات این کالا در دهه اخیر بوده است.

صادرات سنگ‌آهن به ۵ میلیون تن رسیده است

رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران گفت: چه در سال ۹۲ که با بیش از ۲۳ میلیون تن سنگ‌آهن صادراتی رکود شکنی کردیم و چه در حال حاضر که زیر ۵ میلیون تن سنگ‌آهن صادر می‌کنیم همواره چشم‌بادامی‌ها مشتری اصلی محصولات ما بوده‌اند، در وهله دوم عراق نیز دومین مشتری محصولات کشورمان است که البته سنگ‌آهن‌های که استفاده سیمانی دارد از ما خریداری می‌کند.

اکبریان در خصوص عرضه سنگ‌آهن در بورس نیز بیان کرد: هم سنگ‌آهن و هم کنستانتره و گندله در بورس عرضه می‌شود و اگر بورس کارکرد اصلی خود را داشته باشد می‌تواند مشکلات این حوزه را حل کند لکن اجازه نمی‌دهند که بورس به وظیفه ذاتی خود عمل کند.

وی گفت: تمامی ارجحیت بورس نسبت به سایر بازارها به شفافیت آن است ولی اگر شفافیت و آزادی عمل را از این بازار بگیرید دیگر هیچ‌چیز برای آن باقی نمی‌ماند ولی وقتی از میزان عرضه گرفته تا خریداران را به‌صورت دستوری کسانی دیگر مشخص می‌کنند طبیعتاً مشکلی را بورس حل نخواهد کرد.

رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران گفت: اگر بورس را به‌عنوان ابزار بازار آزاد مدنظر قرار بدهیم و حداقل ۷۰ درصد بازار سنگ‌آهن، کنستانتره، گندله، فولاد، شمش و مقاطع فولادی در بورس عرضه شوند، تالار شیشه‌ای به‌تنهایی کفایت این را دارد که وظیفه تنظیم بازار و استفاده از مکانیزم سنتی عرضه و تقاضا را در کشور به‌راحتی اجرا و به‌راحتی دست مصرف‌کننده واقعی برسد.

اکبریان بیان کرد: تاکنون ۳۴۶ پروانه سنگ‌آهن در کشور داریم البته این میزان سیال و شناور است چون نیمی از این میزان هیچ فعالیتی در معادن ندارند و ۱۰۰ پروانه باقیمانده نیز هیچ‌وقت به ظرفیت اسمی نمی‌رسند از ۷۰ معدن باقیمانده نیز ۱۲ معدن بزرگ به فعالیت عمده استخراج سنگ‌آهن مشغول هستند.

عوارض صادراتی غیرقانونی است

رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران بابیان این‌که عوارض صادراتی تنها مختص به سال ۹۸ بود، تأکید کرد: در سال جاری وزارت صمت عوارض صادراتی غیرقانونی از صادرکنندگان سنگ‌آهن دریافت می‌کند به همین دلیل تصمیم گرفتیم به دیوان عالی عدالت اداری شکایت کنیم ولی این نهاد به ما اعلام کرد درست است که وزارتخانه حق تعیین چنین عوارضی را نداشته است ولی چون سران سه قوه این موضوع را تعیین کرده‌اند،  ایرادی به این امر وارد نیست.

به گفته اکبرزاده، امسال کار کارشناسی به‌اندازه کفایت انجام‌شده است و باید ضرایب جدید اعلام شود. اکنون دو طرف یعنی انجمن سنگ‌آهن و انجمن فولاد روی مبانی و اصول به توافق رسیده‌اند و صحبت‌های کنونی درباره اعداد و ارقام است و باید کارشناسان در هر حوزه راجع به رابطه و منطقی که به آن عدد خاص ختم می‌شود، صحبت و بحث کنند.

وی بیان کرد: مقررشده ضرایب محصولات زنجیره فولاد بر مبنای درصدی از شمش فولاد خوزستان تغییر کند و هرچند پیشنهاد فولادی‌ها ثبات ضرایب بوده، اما پیشنهاد انجمن سنگ‌آهن و همچنین کمیسیون معدنی اتاق بازرگانی افزایش ضرایب است. ازاین‌رو معدل نهایی ضریب نرخ محصولات معدنی از سوی وزارت صمت مطابق با نظرات فولادی‌ها و معدنی‌ها است.

رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران در پایان گفت: نحوه قیمت‌گذاری و سیاست‌های دولت مبنی بر کاهش صادرات محصولات معدنی و زنجیره فولاد ضربه سنگینی به بخش معدن کشور وارد می‌کند که برای احیای مجدد آن باید هزینه هنگفتی پرداخت شود.

عناوین برگزیده