تاریخ: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۳۵
بازدید: ۲۳۶
کد خبر: ۱۲۳۲۶۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

شرایط هپکو نامناسب است

می متالز - عقد قرارداد صنایع معدنی با هپکو و ارائه تسهیلات با واسطه به این شرکت که مدتهاست خبر ساز شده از سوی دبیر انجمن وارد کنندکنندگان و تولید کنندکنندگان ماشین آلات سنگین یک شعار دور از واقعیت عنوان شد و گفت: عدم وجود نیروهای متخصص، بدهی انباشته فراوان و کارگرانی که انگیزه ای برای فعالیت ندارند شرایط بسیار بدی برای این شرکت رقم زده است.
شرایط هپکو نامناسب است

به گزارش می متالز، شرکت هپکو که با هدف ایجاد بزرگترین تولیدکننده ماشین آلات سنگین خاورمیانه تاسیس شد جزو معدود تولیدکنندگان ایران است که با بزرگترین شرکت های خارجی جهان قرارداد تولید مشترک داشت و با سازندگان ماشین آلات راهسازی جهان از جمله کوماتسو، ولوو و لیپهر محصول مشترک تولید میکرد. در واقع در دوران دولتهای سازندگی و اصلاحات بهترین شرایط برای هپکو رقم خورد و این شرکت توان خود را صرف تولید و گسترش بازار ماشین آلات راهسازی، کشاورزی و معدنی کرد و از اول دهه۷۰  تا اواسط دهه ۸۰  دهه‌ای رویایی هپکو بود.

اما این روزها هپکو مانده و حوضش. چرا که نه تنها به علت بدهی بالا، توان پرداخت حقوق  کارگرانش را ندارد، بلکه نیروهای متخصص این شرکت را ترک گفته اند و از پس تولید تعهدات قبلی نیز برنمی آید.

در خصوص اینکه شرکت های معدنی در حال عقد قراردادهایی با هپکو هستند بلکه فرجی شده و جانی دوباره در این شرکت نوستالژیک دمیده شود دبیر انجمن وارد کنندکنندگان و تولید کنندکنندگان ماشین آلات سنگین معتقد است: این اتفاقات جنبه ظاهری و شعاری داشته و از آن جایی که هپکو در حال حاضر هیچ گونه تولید ماشین آلات معدنی ندارد نمیتوان  با شعار به آینده آن امیدوار بود و نمی توان با همان فرمول ایران خودرو و سایپا، هپکو را مدیریت کرد، زیرا ماشین آلات سنگین، خودرو نبوده و خریداران محصولاتش هم مردم عادی نیستند.

در این راستا عبدالرضا صالحی دبیر انجمن وارد کنندکنندگان و تولید کنندکنندگان ماشین آلات سنگین گفت: ارائه تسهیلات با روش اعلام شده  به جهت حمایت از تولید شرکت هپکو امکان پذیر نیست چرا که هپکو نیازمند حمایت دولت برای خروج از بحرانی است که سالها با آن دست و پنجه نرم می کند.

وی با اشاره به این که هپکو سازنده ماشین آلات معدنی نیست ادامه داد: عدم وجود نیروهای متخصص، بدهی انباشته فراوان و کارگرانی که انگیزه ای برای فعالیت ندارند شرایط بسیار بدی برای این شرکت رقم زده و این در حالی است که متاسفانه تولیدات هپکو طی سالهای گذشته تا به امروز بسیار محدود و تنها به تولید ماشین آلات راه سازی کوچک شده است.

صالحی  با بیان این که تسهیلات به معدنکاران و خرید از این شرکت نوعی شعارهای غیر واقعی است اذعان کرد: شرکتهای بزرگی همچون هپکو بهتر است خصوصی شوند تا دولتی باقی بمانند چرا که اگر به هر دلیلی دولت در مدیریت آن دخالت کند، از بین خواهند رفت.

دبیر انجمن وارد کنندکنندگان و تولید کنندکنندگان ماشین آلات سنگین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که در حال حاضر معدن کاران از هپکو خریدی انجام نمی دهند افزود: هپکو جزو معدود تولیدکنندگان داخلی ایران است که با غولهای برتر سازنده ماشین آلات راهسازی جهان یعنی کوماتسو، ولوو و لیپهر تولید مشترک داشته  و در گذشته بسیار فعال بوده است اما امروز نه تنها امکانات گذشته وجود ندارد بلکه زیر ساختی برای توسعه این شرکت فراهم نشده است و اگر صحبتی هم از قراردادها و رفع مشکلات هپکو زده می شود فقط برای کاهش حواشی ناشی از آن است.

صالحی  در پاسخ به این که چه پیشنهادی برای کاهش مشکلات هپکو دارد گفت: با توجه به این که بدهی انباشت این شرکت بسیار بالا است بنابراین هیچ گونه بازدهی نخواهد داشت پس به نظر می رسد تنها اقدام مفید دولت، واگذاری دارایی های این شرکت  به بخش خصوصی واقعی با سابقه مشخص ماشین آلاتی است و شاید با مسکوت کردن بدهی های انباشت و استمهال بلندمدت مطالبات دولتی، فرصتی برای احیای این مجتمع عظیم به چرخه تولید بدست آید.

دبیر انجمن وارد کنندکنندگان و تولید کنندکنندگان ماشین آلات سنگین در ادامه با اشاره به اینکه سالهاست واردات ماشین آلات معدنی و راهسازی کوچک مقیاس به بهانه امکان تولید داخلی ممنوع است افزود: اما متاسفانه این امکان نیز نتوانست رشد و توسعه شرکتهای تولید داخل از جمله هپکو را  تا به امروز برآورده کند، زیرا که با تیراژ محدود و نیاز به تامین قسمتهای اصلی ماشین آلات از خارج از کشور همچنان ناچاربه واردات ماشین آلات معدنی در تمامی اندازه ها هستیم.

گفتنی است، امضای ۵ تفاهمنامه همکاری بین شرکت‌های معدنی و هپکو به وقوع پیوسته که گفته می شود امید است با این قرارداد، هپکو احیا شود.

منبع: اکو فارس
عناوین برگزیده