تاریخ: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۵۹
بازدید: ۳۲۴
کد خبر: ۱۲۳۲۸۴
سرویس خبر : انرژی

فولاد استان قزوین نیازمند حمایت

می متالز - معاون امور صنایع سازمان صمت: محصولات فولادی استان به ۱۵ کشور همسایه و چین صادر می‌شود اما این صنعت در استان برای تامین برق و ذخایر آهن با مشکل مواجه است.
فولاد استان قزوین نیازمند حمایت

به گزارش می متالز، میرزا عباسی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه قزوین گفت: ۲۵ شرکت در زمینه تولید محصولات فولادی در استان فعالیت می‌کنند و محصولات فولادی استان به ۱۵ کشور همسایه و چین صادر می‌شود.

وی گفت: در شهرک های صنعتی بر اساس اعلام قانونگذار برق و زیرساخت های لازم تا درب کارخانه می رسد اما شبکه های برق سراسری قزوین و زنجان به یکدیگر متصل است و بر همین اساس تأمین برق این واحدها با چالش روبه رو شده است.

معاون امور صنایع سازمان صمت ادامه داد: جلسات مختلفی با شرکت توزیع نیروی برق استان و همچنین کارگروه رفع موانع تولید برای تأمین برق واحدهای خصوصی برگزار شده است.

میرزاعباسی با بیان اینکه ذخایر برآورده شده سنگ آهن در کل کشور هفت دهم میلیارد تن است، خاطرنشان کرد: سالانه باید 160 میلیون تن آهن استخراج کنیم و باید برای تکمیل چرخه تولید فولاد، همچنان اکتشاف داشته باشیم.

وی افزود: تا نیمه دوم امسال چرخه تولید آهن اسفنجی برای تولید مواد اولیه فولاد در کشور راه اندازی می شود تا نیاز به واردات کاهش پیدا کند.

به گفته معاون امور صنایع سازمان صمت، استان قزوین ذخایر آهن ندارد و بر همین اساس نمی توانیم نیازهای صنایع فولاد را برآورده کنیم.

میرزا عباسی تأکید کرد: بورس، مبنای خرید مواد اولیه صنایع فولادی است و برای سال های 97 و 98 رونق خوبی در این زمینه داشتیم و تولیدکننده سود خوبی به دست می آورد اما امروز تولیدکنندگان از میزان توزیع ناراضی هستند.

وی افزود: باید اجازه بدهیم بورس بر اساس روندی که از اسفند ماه پیش گرفته است، مسیر فعالیتش را ادامه دهد تا به زودی شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم.

معاون امور صنایع سازمان صمت به موضوع طرح جامع انبارها برای جلوگیری از دپوی غیرقانونی فولاد در استان اشاره کرد و گفت: با توجه به لزوم ثبت انبارها و موجودی آنها اگر با احتکار فولاد در استان روبرو شویم به شدت برخورد خواهیم کرد.

میرزا عباسی به نحوه کنترل انبارهای فولاد در استان اشاره کرد و گفت: در طرح جامع انبارها بازرسان از انبارها بازدید می کنند تا کالایی احتکار نشود.

وی افزود: با توجه به نیاز تولیدکنندگان به سرمایه در گردش در نتیجه نمی توانند فولاد تولید شده را احتکار کنند.

معاون امور صنایع سازمان صمت به موضوع آب بر بودن صنعت فولاد و کمبود آب در استان قزوین اشاره کرد و گفت: 90 درصد آب استان در بخش کشاورزی استفاده می شود و تنها 4 درصد به بخش تولید اختصاص دارد و 6 درصد هم به بخش خانگی تعلق دارد و صنایع فولادی استان، صنایع میانی هستند که میزان مصرف آنها بسیار کم است و می توان راهکارهای چرخه آب و تصفیه آن برای استفاده مجدد می تواند در دستور کار کارخانجات برای تولید فولاد قرار گیرد.

قاسمی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز قزوین نیز در ارتباط تلفنی با برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه قزوین گفت: مشکل تولید در همه کالاها و مراکز مختلف تولیدی وجود دارد و باید از مبدأ مشکل برطرف شود و با افرادی که سوء استفاده می کنند  برخورد شود.

وی افزود: اگر فساد سازمان یافته باشد قوه قضائیه در آخرین گام از باب اخلال در نظام برای احقاق حقوق عامه وارد می شود و قوه قضائیه به عنوان ناظر در این عرصه ها حضور دارد.

دادستان قزوین با بیان اینکه قوه قضائیه از گزارش تخلفات حوزه فولاد استقبال می کند، گفت: دادستانی آمادگی دارد هم از شرکت ها و هم از تأمین کنندگان گزارش تخلفات را دریافت و به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی خواهد کرد.

صنعت فولاد استان بیشتر در شهرستان های تاکستان و بوئین زهرا مستقر است.

عناوین برگزیده