تاریخ: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۲۰
بازدید: ۲۸۶
کد خبر: ۱۲۳۲۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد گام‌به‌گام درآمد پتروشیمی کارون

می متالز - شرکت پتروشیمی کارون از رشد 24 درصدی درآمد عملیاتی این شرکت در سال مالی 1398 نسبت به دوره مشابه سال قبل خبر داد.
رشد گام‌به‌گام درآمد پتروشیمی کارون

به گزارش می متالز، شرکت پتروشیمی کارون در سال مالی ۱۳۹۸ توانست درآمد عملیاتی ۶,۳۳۵ میلیارد ریالی را با رشد ۲۴ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل کسب کند. این درآمد عملیاتی از فروش محصولات به‌صورت داخلی و صادراتی به‌دست آمده است. این در حالی است که بهای تمام شده محصولات در این دوره نسبت به سال ۱۳۹۷ حدود ۱۲ درصد رشد داشته است. طبق گزارش‌ها شرکت عمده این افزایش مربوط به رشد نرخ خوراک پتروشیمی است که شامل تولوئن و بنزن می‌شود.

تولید با آزمون‌وخطا

باید توجه داشت که سود ناخالص پتروشیمی کارون با وجود رشد هزینه بها، حدود ۸۶ درصد افزایش یافته است. شرکت پتروشیمی کارون برای تولید دو محصول اصلی خود یعنی تولوئن دی ایزوسیانات و متاتولوئن دی آمین از ظرفیت ۴۰,۰۰۳ تنی و  ۳۱,۷۲۳ تنی برخوردار است. درحالی‌که میزان تولید واقعی سال ۱۳۹۸ در این دو محصول به ترتیب ۸۵ درصد و ۵۷ درصد ظرفیت بوده است.

این پتروشیمی در کنار دو محصول اصلی خود به تولید محصولات جانبی همچون اسد کلریدریک با ظرفیت اسمی ۱۱۶,۴۰۲ تن که بیشترین ظرفیت در بین محصولات دارد، کلر مایع با ظرفیت اسمی ۵۹,۴۰۷ تن و آب ژاول با ظرفیت اسمی ۷,۱۶۲ تن می‌پردازد که کمترین ظرفیت را دارد.

در کنار افزایش ۱۸ درصدی هزینه‌های عملیاتی که به ۶۲۱ میلیارد ریال رسیده است، به دلیل رشد ۳۶۵ درصدی سایر درآمدها ( درآمد ناشی از فروش ضایعات) زیان عملیاتی حدود ۶۹ درصد کاهش یافت. وجود ۶,۷۱۴ میلیون ریال درآمد سرمایه‌گذاری و ۹۹.۱ میلیارد درآمد متفرقه، این کاهش را سرعت بخشید. لذا زیان خالص در پایان سال ۱۳۹۸ به مبلغ ۱۶۵ میلیارد ریال کاهش یافت.

انتظار تکمیل طرح هپکو

این شرکت در حال حاضر از یک طرح توسعه واحد تولید هیدروژن و منوکسید کربن با نام طرح هپکو برخوردار است.

این طرح که از سال ۱۳۹۷ کلید خورده است همچنان در حال تکمیل است. طبق برآوردهای اولیه شرکت این طرح تا ۱۴۰۰ باید به بهره‌برداری برسد.

به علت اینکه فاز دو شرکت توسط شرکت لایسنسور تکمیل و تحویل نشده است، تولید دو سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ با آزمون‌وخطا همراه بوده است که هزینه‌های زیادی به همراه داشته است. بنابرانی قسمتی از محصولات تولیدی به‌صورت OFF ایجاد شدند.

همچنین به دلیل اشکالات طراحی در واحد PMA در سال ۱۳۹۸ بخشی از مواد اولیه و مواد غیرمستقیم تولید و سرویس‌های جانبی از بین رفتند.

تحمیل هزینه ناشی از خاموشی‌های ناگهانی واحد PMA

خاموشی‌های ناگهانی علت از بین رفتن این مواد در این واحد بوده است که هزینه‌های تعمیراتی و سایر را به شرکت تحمیل کرده است.

در نهایت باید گفت شرکت پتروشیمی کارون با سرمایه ۹,۲۰۰ میلیارد ریالی در مالکیت ۹۹.۹۷ درصدی پتروشیمی بندر امام، ۰.۰۲ درصدی سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی و ۰.۰۱ درصدی شرکت بازرگانی پتروشیمی قرار دارد.

سایر سهامداران این شرکت که هر کدام تنها از ۱ عدد سهم در این شرکت برخوردار هستند شامل پتروشیمی کیمیا بندر امام، بسپاران بندر امام، پتروشیمی فرآورش و شرکت آب نیرو بندر امام می‌شود.

منبع: نبض بورس
عناوین برگزیده