تاریخ: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۵۵
بازدید: ۲۳۲
کد خبر: ۱۲۳۳۴۰

برقی‌سازی راه‌آهن در ایران، مثنوی هفتاد من

می متالز - همچون تولید قطعات ریلی، امکان تولید ناوگان برقی یا برقی کردن ناوگان موجود با اتکا به توان داخلی هم وجود دارد و تنها مشکل موجود، عدم وجود باور در این زمینه است.
برقی‌سازی راه‌آهن در ایران، مثنوی هفتاد من

به گزارش می متالز، عملیات ریل گذاری راه آهن گرمسار - اینچه برون، تیر ماه 97 در دو نقطه همزمان با روسیه، آغاز شد. سال گذشته نیز مدیرعامل راه آهن یکی از مهمترین پروژه‌های ریلی ایران را برقی کردن مسیر گرمسار-اینچه‌برون عنوان کرد که با همکاری راه آهن روسیه قرار است اجرا شود. سعید رسولی در اینباره گفت: وظیفه خود می‌دانیم برای اجرایی شدن این پروژه ریلی، تمام شرایط لازم را مهیا کنیم تا عملیات برقی کردن مسیر ریلی گرمسار-اینچه برون به سرعت با فاینانس مالی دولت روسیه اجرایی شود.

این در حالی است که برقی سازی راه آهن در ایران عمر درازی دارد که تا به این لحظه کمتر منتج به نتیجه شده است.

عضو کمیته ریلی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره اهمیت این خط ریلی می گوید: راه‌اندازی این مسیر ریلی برای ایران منافع اقتصادی بی شماری دارد. محمد کریمی یکی از دلایل اهمیت این پروژه را تکمیل کریدور شمال ـ جنوب و احیای راه ریلی ابریشم که هم روسیه و هم قزاقستان از آن منتفع خواهند شد، می داند.

کریمی اضافه کرد: این در حالی است که همچون تولید قطعات ریلی، امکان تولید ناوگان برقی یا برقی کردن ناوگان موجود با اتکا به توان داخلی هم وجود دارد و تنها مشکل موجود، عدم وجود باور در این زمینه است. چراکه راه‌آهن اینچه‌برون برای قزاق‌ها و روس ها نیز با کوتاه کردن مسیر، مزایای ویژه ترانزیتی و اقتصادی دارد.

 

لازم به توضیح است که در حال حاضر برای انتقال بارها با قطار از گرمسار به اصفهان، به دلیل نبود مسیر مستقیم، باید ابتدا بارها به تهران و از آنجا به اصفهان منتقل شود. بنابراین به همین دلیل، زمان طی مسیر دوبرار و هزینه نیز دو برابر می شود و افتتاح مسیر جدید ریلی، صرفه جویی در هزینه و زمان است.

 دو سال پیش بود که طی مراسمی با حضور وزیر راه و شهرسازی و رئیس راه‌آهن روسیه با سرمایه‌گذاری ۱.۲ میلیارد یورویی طرح روسی انجام شد اما هنوز عملیات عمرانی آن کامل نشده است. این خط ریلی بطول ۴۸۵ کیلومتر است و محدوده گرمسار- اینچه به صورت یک خطه از استان سمنان آغاز و با گذر از تهران و مازندران در استان گلستان پایان می‌یابد. بخش نخست این مسیر ۲۰۳ کیلومتر و از ارتفاع ۸۵۱ متر بالاتر از سطح دریا آغاز می شود و از رشته کوه البرز با حداکثر ارتفاع ۲۱۱۵ متری بالاتر از سطح دریا نیز عبور می کند.

بخش دوم این راه‌آهن از نواحی در مجاورت دریای خزر که در زمین‌های دشتی است می گذرد. همچنین بخش کوهستانی این راه‌آهن شامل بیش از ۹۰ کیلومتر به همراه گالری و تعداد زیادی دیوارهای حائل و پل‌ها و روگذرها است. این خط ریلی دارای ۲ شاخه شامل رستمکلا- امیرآباد و سبزدشت- گرگان است؛ خط راه‌آهن گرمسار-اینچه برون دارای ۳۱ ایستگاه است.

از مزایای برقی کردن راه‌آهن گرمسار- اینچه برون می توان به افزایش ایمنی سیر حرکت، افزایش سرعت قطار تا ۱۲۰ کیلومتر ساعت، افزایش ظرفیت باری تا سقف ۱۰ میلیون تن، بهینه سازی مصرف سوخت، کاهش هزینه حمل بار و حفظ محیط زیست اشاره کرد. طبق قراردادی که بین راه آهن ایران و راه آهن روسیه به امضا رسیده، قرار است ۱۵ درصد سرمایه گذاری در این مسیر توسط منابع داخلی ایران و ۸۵ درصد آن از محل وام دولتی روسیه تامین شود و سالیانه از این مسیر بیش از ۱۰ میلیون تن کالا ترانزیت خواهد شد.

منبع: تین نیوز
عناوین برگزیده