تاریخ: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۲۹
بازدید: ۱۹۲
کد خبر: ۱۲۳۳۵۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

آینده نامعلوم مس در مسیر پر پیچ و خم کرونا

می متالز - فلز مس با توجه به خاصیت‌های آن از جمله قابلیت رسانایی، استحکام و سهولت در ساخت از قیمت بالایی برخوردار بوده چنان که مشاهده می‌شود که نرخ آن به بالاترین میزان خود از سال ۲۰۱۰ رسیده است.
آینده نامعلوم مس در مسیر پر پیچ و خم کرونا

به گزارش می متالز، نرخ این فلز از ماه مارس تاکنون تقرییا ۳۸ درصد افزایش داشته است. همین امر سبب شد تا بازار خرید کاذب این فلز در چین افزایش یابد. این در حالی است که نگرانی از عرضه مس در ۱۰ کشور شیلی، پرو، و کشورهای آمریکای جنوبی به دلیل نگرانی‌های ناشی از کرونا ویروس نمایان است.

با توجه به شیوع کرونا و اختلالات ناشی از آن در بازار انتظار می‌رود تا میزان ذخایر مس جهانی تحت تاثیر قرار گرفته و به دنبال آن کاهش عرضه در جهان را شاهد باشیم. شورای بین‌المللی مس (IWCC) در ماه پیش‌بینی کرد که میزان عرضه در امسال از تقاضای ۲۸۵.۰۰۰ تن فراتر رود، در حالی که مازاد آن در سال ۲۰۲۱ به ۶۷۵.۰۰۰ تن خواهد رسید. به همین منظور می‌توان درباره آینده مس و مسیر نامعلوم آن گمانه‌زنی‌هایی را مطرح کرد.

فلز مس با توجه به خاصیت‌های آن از جمله قابلیت رسانایی، استحکام و سهولت در ساخت از نرخ بالایی برخوردار بوده چنان که مشاهده می‌شود که نرخ آن به بالاترین میزان خود از سال ۲۰۱۰ رسیده است. نرخ این فلز از ماه مارس تاکنون تقرییا ۳۸ درصد افزایش داشته است. همین امر سبب شد تا بازار خرید کاذب این فلز در چین افزایش یابد. و این در حالی است که نگرانی از عرضه مس در ۱۰ کشور شیلی، پرو، و کشورهای آمریکای جنوبی به دلیل نگرانی‌های ناشی از کرونا ویروس نمایان است.

با طولانی شدن بیماری کووید-۱۹ و تاثیر آن بر اقتصاد، تاثیرات آن بر معدن‌کاری مس نیز بیشتر احساس خواهد شد.

 

نگرانی‌ها بر میزان ذخایر مس افزایش می‌یابد

کودلکو یک شرکت دولتی در شیلی است و یکی از بزرگترین شرکت‌های معدنی مس در جهان به شمار می‌رود. براساس آمارهای منتشر شده این شرکت از اثرات ناشی از بیماری کرونا دست و پنجه نرم‌ می‌کند بر طبق آزمایش‌های انجام شده بر روی ۷۱ هزار نیروی کار این شرکت مشخص شد که ۲ هزار نفر از آنان به بیماری کرونا مبتلا هستند. به همین منظور و تا رسیدن به شرایط ایمن، این شرکت عملیات‌های معدن‌کاری خود را در شمال شیلی متوقف کرده است و در حاضر در تعدادی از معادن شیلی شیفت‌های کاری‌ به ۱۴ روز کار و ۱۴ روز استراحت تبدیل شده است.

درحال‌حاضر نیز شرکت کودلکو با اتحادیه معادن شیلی مشکلاتی درباره انجام پروتکل‌های ایمنی به دلیل شیوع بیماری کرونا داشته‌است. به همین منظور اعضای این اتحادیه تهدیدهایی مبنی بر متوقف کردن کار در معادن این شرکت را عنوان کرده است. این در حالی است که معدن‌کاران مس تمامی تلاش‌ خود را به منظور کاهش سرایت بیماری کرونا به سایر کارگران به کار بسته‌اند و از طرفی دیگر در تلاشند تا با میزان تولید خود هزینه‌های دولت را تامین کنند.

با توجه به اینکه شیلی بیش از یک سوم از تولید جهانی مس را در اختیار دارد، بنابراین هرگونه اختلال در عرضه در سطح جهان احساس خواهد شد.

David Kurtz تحلیل‌گر ارشد معدن در گلوبال دیتا معتقد است: کاهش ۲ درصدی تولید مس با توجه به اثرات شدید بیماری کووید-۱۹ و وجود بیشتر معادن بزرگ زیادی در شیلی از جمله معدن El teniente و El teniente دور از انتظار نیست.

 

کووید-۱۹ و سقوط تقاضا

تاثیرات اقتصادی ناشی از بیماری Covid-۱۹ از آغاز سال ۲۰۲۰ سبب شده تا تقریبا هر صنعتی با مشکلات آن روبه‌رو شود به عنوان مثال بخش ساخت‌وساز که ۳۶ درصد از آن را مس تشکیل می‌دهد درحال‌حاضر با کاهش تقاضای شدید مواجه شده است که بخشی از آن به منظور اقدامات ایمنی بوده است.

Lara Smith مشاور معدنی یک شرکت معدنی می‌گوید: قبل از همه‌گیری انتظار می‌رفت تا روند ساخت‌وساز در جهان شتاب بگیرد. اما درحال‌حاضر تنها ۰.۵ درصد از پیش‌بینی‌ها محقق شده است.

به نظر می‌رسد کرونا و اثرات ناشی از آن بر بازار تا نیمه دوم سال ادامه یابد. اما درحال‌حاضر صحبت‌هایی درباره موج دوم شیوع این بیماری شده است و این سوال را مطرح می‌کند که در صورتی که موج دوم کرونا در کشورها و به ویژه ‌در چین درست باشد می‌تواند منجر به تعطیلی دوباره شود؟ و می‌توان انتظار داشت که این کاهش به صورت سال به سال اتقاق بیفتند؟

با توجه به اینکه بخش گسترده‌ای از اقتصاد چین را ساخت‌وساز تشکیل می‌دهد در ابتدای شروع اپیدمی کرونا این کشور سریع‌تر از آنچه تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کردند به مبارزه با آن بپرداخت.

 

توانایی در پایداری، بازیافت مجدد و استفاده بی‌پایان باید راه را هموارتر کند

پاندمی کرونا ویروس تصویر نسبتا پیچیده‌ای برای صنعت مس ترسیم کرده است. از برخی جهات این بخش بهتر از دیگر بخش‌های صنعت عمل کرده است اما ما نیز مصون نبوده‌ایم. مدیرعامل تولیدکننده لوله‌های مسی، مولر اروپا گفت. مس گستردگی و تنوع کمتری در بخش‌های صنعتی و دیگر بخش‌ها دارد، بنابراین به ناچار ما برنده و بازنده این میدان خواهیم بود و از این بحران نیز عبور خواهیم کرد.

با وجود اینکه کار ساخت‌وساز در انگلیس متوقف شده است و تقاضا برای مس در ابن بخش تحت تاثیر قرار گرفته است در بخش بیمارستانی این تقاضا با افزایش روبه‌رو بوده است. برای ساخت دستگاه‌‌های تهویه مطبوع بیمارستان‌ها نیاز است تا از لوله‌های مسی استفاده شود و همین امر سبب شده تا در این بخش شاهد افزایش ۱۰ برابری مس باشیم.

علاوه بر استفاده از مس در تجهیزات پزشکی، توجه به این عنصر در بهداشت محیط کار نیز مود توجه بوده است. در ماه می‌سال ۲۰۲۰ Baldo Prokurica وزیر صنایع معدنی شیلی دستور داد تا ساختمان مستقر در دفتر خود با استفاده از آمونیوم چهارظرفیتی تقویت شده با ذرات مس ضد عفونی شود. ضمن اینکه ماسک‌های پوشیده شده با همین ماده نیز در کنفرانس PDAC تورنتو در اوایل سال ۲۰۲۰ ارائه شد.

با وجود اینکه جهان در کوتاه مدت با چالش‌هایی در زمینه تامین و تولید مس روبه‌رو است اما این انتظار می‌رود تا صنعت مس در آینده و در بخش‌های دیگر صنعت نقش مهمی را ایفا کند و با قطعیت می‌توان گفت که آینده خوبی در انتظار مس است.

عناوین برگزیده