تاریخ: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۱۰
بازدید: ۲۱۵
کد خبر: ۱۲۳۳۶۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

پیامدهای تخریب غار باستانی برای ریوتینتو

می متالز - وقتی مدیرعامل شرکت استخراج معادن و فلزات بریتانیایی- استرالیایی ریوتینتو پذیرفت که قبل از انفجار یک سایت ۴۶ هزارساله از اهمیت فرهنگی آن برای بومیان استرالیا اطلاع نداشته،با درخواست استعفا روبه‌رو شده است.
پیامدهای تخریب غار باستانی برای ریوتینتو

به گزارش می متالز، نمایندگان مجلس استرالیا روز جمعه، ژان سباستین ژاک و سایر مدیران ارشد شرکت ریوتینتو را به دلیل تصمیم اشتباه برای از بین بردن یک منطقه باستانی و پناهگاه سنگی بومیان استرالیا مورد مواخذه قراردادند.

 ریو تینتو برای دسترسی به ذخایر سنگ‌آهن به ارزش ۱۳۵ میلیون دلار آن منطقه را تخریب کرد. قانون‌گذاران استرالیایی از عدم‌تشخیص اهمیت فرهنگی سایت جوکان جرج و ناتوانی در پاسخگویی فوری به سوالات متعدد در استعلام انتقاد کردند. شرکت استخراج معادن و فلزات بریتانیایی-استرالیایی خطاب به کمیته پارلمانی گفت: مدیران ارشد این شرکت از جمله ژاک گزارش زمین‌شناسی سال ۲۰۱۸ را مطالعه نکرده بودند. در این گزارش ذکرشده بود که این سایت از «بالاترین اهمیت باستان‌شناسی در استرالیا» برخوردار است. این مرافعه باعث شده است تا شرکت ریو تینتو تحت‌فشار روزافزون از سوی سرمایه‌گذاران قرار بگیرد. تا جایی که در آخرین درخواست مرکز استرالیایی کوپوریت ریسپانسی بیلیتی که یک گروه مدافع حقوق سهامداران است از ژاک خواست که استعفا کند. این غار در جوکان جرج در فاصله ۶۰ کیلومتری ماونت تام پرایس، یکی از قدیمی‌ترین معادن این شرکت قرارگرفته بود که در منطقه پیلبارا در غرب استرالیا واقع‌شده است. این غار تنها سایت غیر ساحلی استرالیا بود که نشانه‌هایی از زندگی مستمر بشر از زمان آخرین عصر یخبندان در آن مشاهده ‌شده است.  شرکت ریوتینتو این سایت را به همراه سایت دیگری که آن‌هم برای ساکنان منطقه مقدس بوده است برای گسترش معدن سنگ‌آهن خود منفجر کرد. شرکت معدنی ریو تینتو در سال ۲۰۱۳ مجوز دولتی تخریب و انفجار این سایت را دریافت کرده بود. شرکت استخراج معادن و فلزات ریو تینتو یک شرکت چندملیتی بریتانیایی-استرالیایی است که دفتر مرکزی آن در شهر لندن، در کشور انگلستان و دفتر مدیریتی آن، در شهر ملبورن، در کشور استرالیا مستقر است. ریوتینتو، دومین شرکت بزرگ فلزات و معادن در جهان است. تعدادی از معادن این شرکت که در منطقه پیلبارا در غرب استرالیا واقع‌شده، شامل ۱۶ معدن سنگ‌آهن، چهار پایانه بندر مستقل، ۱۷۰۰ کیلومتر شبکه ریلی و زیرساخت‌های مرتبط است.

عناوین برگزیده