تاریخ: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۳۷
بازدید: ۱۶۶
کد خبر: ۱۲۳۴۱۱
سرویس خبر : انرژی

اقبال به سهام پتروشیمی‌ها در پی بهبود قیمت نفت

می متالز - یک کارشناس بازارهای مالی اظهار کرد: پتروشیمی در ماه‌ها و سال‌های آینده جزو صنایع جذاب خواهد بود، قیمت سهام این شرکت‌ها با قیمت 40 دلاری نفت ارزش‌گذاری شده است، بنابراین در صورت بالا رفتن قیمت نفت برای نمونه رقم 60 دلار، در صورتی که رخداد دیگری همچون افزایش قیمت دلار را شاهد نباشیم، خود به خود به ارزش سهام این شرکت‌ها افزوده می‌شود.
اقبال به سهام پتروشیمی‌ها در پی بهبود قیمت نفت

به گزارش می متالز، پژمان شعبان پور فرد درباره وضع بازار سرمایه و صندوق‌ها توضیح داد: شرایط بازار در چند ماه اخیر مطلوب بوده و روندی مثبت داشته و این شرایط در پی وقوع رخدادهای همچون تعمیق بازار و افزایش تعداد فعالان بازار سرمایه پدید آمده  و هم‌زمان با دلایل یادشده شاخص کل بورس نیز صعودی بوده است، به‌گونه‌ای که فعالان بازار سرمایه همواره از مشارکت در بازار و ورود به آن، سود و منفعت به دست آورده اند.

وی با بیان اینکه تقریبا در همه جنبه‌ها، حجم فعالیت‌ها، معاملات و قیمت‌ها روندی افزایشی داشته داشته است، افزود: به‌تازگی وقایعی رخ داده و در چند روز گذشته در جریان بوده است، بخشی از آن به بد عهدی دولت درباره عرضه‌ سهام شرکت مربوط می‌شود.

این کارشناس بازارهای مالی یادآور شد: البته سرانجام مشکل فرآیند عرضه ETF پالایشی‌ها برطرف و قرار بر اجرای آن شد، پس از اصلاحات دولت در این زمینه، دیگر اصلاحات بازار اتفاقی عادی است، زیرا بازار سرمایه با دلار ۲۶ هزار تومانی افزایش یافته بود و هم اکنون دلار در کانال ۲۲ هزار تومان است.

شعبان‌پور فرد با اشاره به کاهش شاخص کل بازار در روزهای گذشته گفت: اصلاحات کنونی به‌منظور تطبیق (adgust) با قیمت کنونی دلار است، در صورت افزایشی شدن قیمت دلار، فارغ از دیگر وقایع، بازار سرمایه دوباره روند افزایشی را در پیش می‌گیرد.

وی درباره تاثیر پذیری صنعت پتروشیمی از افزایش قیمت نفت گفت: صنعت پتروشیمی مانند دیگر صنایع با رشد  همراه بوده است، اما به دلیل کاهش قیمت نفت، رشد این صنعت هم پایه دیگر صنایع نبود.

این کارشناس بازارهای مالی ادامه داد: با توجه به چشم‌انداز موجود درباره افزایش قیمت نفت در دوره‌های آینده و بازگشت به نقطه پیش از شرایط شیوع بیماری کرونا، این صنعت بی‌شک مورد توجه قرار می‌گیرد و با اقبال روبه‌رو می‌شود.

شعبان‌پور فرد عنوان کرد: پتروشیمی در ماه‌ها و سال‌های آینده جزو صنایع جذاب خواهد بود، قیمت سهام این شرکت‌ها با قیمت ۴۰ دلاری نفت ارزش‌گذاری شده است، بنابراین در صورت بالا رفتن قیمت نفت برای نمونه رقم ۶۰ دلار، در صورتی که رخداد دیگری همچون افزایش قیمت دلار را شاهد نباشیم، خود به خود به ارزش سهام این شرکت‌ها افزوده می‌شود.

وی افزود: در صورتی که افزایش قیمت دلار را نیز به آن اضافه کنیم، این شرایط اثر دوچندانی بر صنعت پتروشیمی می‌گذارد.

این کارشناس بازارهای مالی درباره پیش‌بینی‌هایی که به آینده مربوط می‌شود و اطلاعات موجود در این باره گفت: به دلیل وابستگی پیش‌بینی‌ها به کنترل بیماری کرونا و تاثیر آن، نمی‌توان با قطعیت و یقین درباره آن صحبت کرد.

شعبان‌پور فرد تصریح کرد: اگر فرض کنونی تا یک سال آینده کرونا وجود نداشته باشد و قیمت‌ها به پیش از بیماری کرونا بازگردد و چنانچه مجموع عایدی‌های آینده در بورس تنزیل شده را خریداری کنیم، در عمل می‌توان برای آن آینده‌ای خوب را متصور شد.

این کارشناس بازارهای مالی سرانجام با بیان چش انداز آینده اقتصاد جهانی اظهار کرد: در صورتی که این فرضیات رخ دهند، شرایط مطلوبی برای سرمایه‌گذاری در صنایع وابسته به تحولات جهانی همچون صنایع پتروشیمی، فلزات، معدنی را خواهیم داشت.

عناوین برگزیده