تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۵۳
بازدید: ۱۸۰
کد خبر: ۱۲۳۴۷۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

گیلان استان موفق در مبارزه با قاچاق کالا و ارز

می متالز - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: گیلان با وجود دارا بودن مرز‌های آبی و خاکی در حوزه قاچاق کالا و ارز مشکلی ندارد.
گیلان استان موفق در مبارزه با قاچاق کالا و ارز

به گزارش می متالز، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در گفتگوی ویژه خبر ساعت 20 شبکه باران با اشاره به وجود مرزهای آبی و خاکی و امکان قاچاق کالا در گیلان گفت: خوشبختانه پدیده قاچاق کالا در استان کم رنگ است و گیلان در جایگاه 25 قاچاق کالا وارز در کشور قرار دارد.

فرهاد دلق پوش افزود: صنایع موجود در گیلان جزو صنایع کوچک و متوسط هستند که بیشترین کارآفرینی در استان نیز مربوط به این صنایع است.

وی با اشاره به نقش پیشگیرانه وزارت صنعت، معدن و تجارت در مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده و حمایت از تولید داخل با شناسنامه دار کردن این تولیدات از اولویت های این وزراتخانه است.  

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان شناسنامه دار کردن تولیدات داخل را موجب ایجاد سازو کار مشخص در روند پیشگیری ، شناسایی و نظارت بر قاچاق کالا وارز دانست.

فرهاد دلق پوش افزود: برای هویت بخشیدن به کالاهای وارداتی و صادراتی، تولیدکنندگان و واردکنندگان کالا از سال96 ملزم به نصب شناسه بر روی کالاها هستند و سامانه شناسه کالا، وضعیت توصیفی کالا را به همراه دارد و زمینه قاچاق کالا را از بین  برده و موجب رصد و نظارت برعرضه کالا می شود.

وی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت سامانه های جامع تجارت، همتا و انبارها را راه اندازی کرده است تا همه تولید کنندگان و واردکنندگان بتوانند مشخصات کالاهای خود را در آن ثبت و شناسه رهگیری برای کالاهای خود دریافت کنند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در ادامه افزود: الویت در دریافت شناسه کالا با کالاهای ضروری از جمله لوازم خاگی و کیف و کفش  است.

فرهاد دلق پوش گفت: از سال98 با واردات بی رویه محصولات نساجی، صنعت نساجی کشور بخصوص در گیلان آسیب دید و ایجاد شناسه کالا با کمک به تعیین هویت کالاها و تولیدات داخلی و ایجاد اشتغال زمینه بروز قاچاق کالا را کاهش می دهد.

وی افزود: در 4 ماه نخست امسال در 946 گشت مشترک بین سازمان صمت و تعزیرات حکومتی 25 فقره پرونده تخلف با بیش از 959 میلیون ریال جریمه تشکیل شد.

محمود باقری خطیبانی دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گیلان نیز در گفتگوی تلفنی این بخش خبری گفت: با مشارکت کارشناسان صمت، گمرک، نیروهای امنیتی و انتظامی استان هر گونه ورود و خروج کالا ها در استان رصد می شود و در زمینه قاچاق کالا و ارز در استان مشکلی وجود ندارد.

ناظر گمرکات گیلان همچنین درادامه این گفتگوی خبری با اشاره به شعار جهش تولید گفت: می توان با وضع قوانین و ایجاد سهولت در صادرات و واردات محصولات تولیدی و اعمال تعرفه بر واردات کالاهای مشابه  تولیدات داخل مانع از ورود بی رویه این کالاها و به تولید داخل کمک کرد.

ابوالقاسم یوسف نژاد با بیان اینکه در گیلان 3 مرز آبی، یک مرز ریلی و یک مرز زمینی وجود دارد افزود: در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مرز زمینی استان برخی تجهزات کنترل و نظارت بر ورود و خروج کالا وجود دارد.

وی در ادامه گفت: 174 پرونده قاچاق کالا در گمرکات گیلان به ارزش 659 میلیارد ریال کشف شد که در حال رسیدگی است.

عناوین برگزیده